woensdag 19 mei 2021

Suzuki DF 2.5. Van ramp naar jubel motor.

Buitenboordmotor perikelen. Suzuki DF2.5

In de afgelopen jaren was de buitenboordmotor altijd een bron van storing en zorg. Het gebruiken er van was altijd een grote gok. Doet hij het. Doet hij het een beetje of doet hij het helemaal niet. De bb motor werd met de jaren steeds meer een instrument die statisch aan de railing stond bevestigd zonder gebruikt te worden. Eigenlijk waren we zo zat van dit motortje dat we hem wilden laten afzinken op zee. Gelukkig is het niet zover gekomen.

Talloze handige buitenboormotor handjes hebben het motortje door hun handen gehad, De enige die het voor een jaar redelijk hebben kunnen repareren was Brands in Warfhuizen. De goed man doet het niet meer dus wie gaat het nu doen.

Suzuki zelf, wilde niets meer doen. Ook al had de motor nog maar 4 draai uren voor hen was het een motor van 6 jaar oud. Het moest via de officiële dealer. En die kreeg hem weer aan de praat voor een korte periode. Dus Suzuki zei dan zie je wel het ligt niet aan de motor. Het probleem zit hem in de zeer snelle veroudering van de huidige benzine gecombineerd in de krappe afstelling van de carburateur. Deze motortjes hebben een hele kleine carburateur en die de afstelling moet ook aan de strenge Euro Emissies voldoen. Een lastig klus voor Suzuki

Meestal werd het dus roeien naar de wal of zelfs zwemmend. En daar is helemaal niets mis mee en zelfs vaak leuker. Iets fysieks doen na al dat stilzitten aan boord zit is er bij mij ingebakken dus zeker geen straf. Het maakt ook nog is geen lawaai of golven. Maar in harde wind of hoge golven kwamen de tochtjes naar de wal toch in de verdrukking. Een rubberboot is een blaas op het water. Als je harde wind tegen hebt en je moet roeien dan verdwijnt elke roeislag bijna in het terug blazen door de wind en golfslag.

In de Corona periode ga je toch op zoek naar een klus en ineens dacht ik bij mijzelf waarom zal ik de motor zelf niet eens proberen te repareren. De motor stond toch op de lijst van "afzinken" op zee dus wat kon er gebeuren als er wat aan kapot zou blijven.

Mijn eerste voorbereiding was Youtube. Mijn klachten over de Suzuki DF 2,5 had ik zeker niet alleen. Er stonden talloze filmpjes over deze "ramp" motor. Waaronder ook filmpjes om het hele carburateur schoon te maken, uit elkaar te halen en de injectie nozzles door te spoelen. Alles heb ik schoongemaakt. Er zitten 3 fijne nozzles in en 1 grote sproeier. Ook zitten er 4 hele kleine gaatjes voor en achter de gasklep. Op de carburateur zit een stelschroef om deze af te stellen  (rijker of armer). Deze stelschroef zit verstopt achter een afdichting welke je weg moet boren. Dit had Brand in Warfhuizen al eens gedaan.

Na talloze keren alles uit elkaar te hebben gehaald en weer in elkaar gezet te hebben was het nog steeds niet goed. De motor afslaan of smoorde met veel gas. Stationair liep hij ook onregelmatig.

De enige optie was een nu dure elektrische ultrasonic cleaner. Dat was mijn eer te na. Wat kon het toch zijn. Ik dacht nog 1 keer alle proberen vanaf het begin. Tank schoon, Filtertje in de tank, schoon. Afsluitkraantje, schoon. Leiding naar de carburateur in orde. Daarna alle nozzles en sproeier verwijderd en met remreiniger doorgespoeld en droog geblazen en de grote sproeier met een speld alle gaatjes door geprikt en schoon gemaakt met remreiniger.

Hoera nu liep de motor weer al vanouds maar nog niet optimaal. Een cementvat diende als water testbak. Nu de carburateur bij gesteld. Begonnen op 1 turn rond en dat was te weinig, Toen 2 en later 3 turns. Dat was te rijk. Het werden 2 turns.

Nu de ultime test achter de rubberboot. Stationair draait het motortje nu prima. Even verder op het kanaal de gashandel flink aangetrokken. Ook dat gaat prima. Maar als de motor dan van vol naar stationair gaat slaat de motor af en na de herstart smoort de motor en loopt hij onregelmatig en maakt veel lawaai.

Wat kan dit zijn. Op zich ben ik alweer een stap verder. Weer mee naar huis en nogmaals maar eens kijken. Wat blijkt dat ik in de haast de pakking tussen de carburateur en het motorblok ben vergeten en ook de luchtslang vanaf het luchtfilter. dom dom. Misschien valse lucht op een verkeerde plek?  Eerst maar even weer een test in de waterbak thuis. Nu lijkt alles een stuk beter, Nog een finetuning aan de carburateur en het is klaar.

De volgende dag weer in het eggie getest op de rubberboot. Nu is alles OK. Yess yess ik heb het gefikst, Het motortje doe alles wat ik wil. Zou het eindelijk zo zijn? Kunnen we nu de motor vertrouwen? Komt te voet gaat te paard. Zal dus nog wel even duren.

Wel laat ik nu de motor de carburateur leeg draaien met het brandstof kraantje dicht en ik tap de carburateur af met de aftapplug. Dit voorkomt vuile brandstof in de sproeiers. In de huidige euro loodvrij benzine zit 10% bijmenging met methanol. Dit veroorzaakt gom vorming. Vaak al na een maand. Inmiddels tank ik voor de buitenboord motor dan maar super benzine. Deze heeft 5% bijmenging en is minder gevoelig.

Heel prettig dat ik me nu echt heb verdiept in de werking van een buitenboordmotor. Ik heb geen schroom om het uit elkaar te halen en schoon te maken. Op zich is het heel simpel. Maar ik weet niet of ik zonder Youtube er ook aan begonnen. Je voelt je een beetje een sukkel als er talloze filmpjes op staan hoe simpel het is en je het niet aan durft haha.

Mijn motto wordt steeds meer gewoon in alle rust uit elkaar halen en kijken hoe het werkt en foto,s maken. Dit samen met Youtube natuurlijk. Die geeft je toch net even dat goede zetje.

woensdag 26 augustus 2020

Norderney - Noar hoes

Norderney - Noar Hoes.

Het is zover. Het einde van de vakantie nadert maar we pakken nog eerst een stranddag. Heerlijk. Het is prachtig weer. In tegenstelling tot de strand dag gisteren die op de terugweg voor een uur durend oponthoud zorgde. Ik ben een echte strandwandelaar en Norderney heeft een prachtig strand. Over het algemeen gaan wij naar de strandopgang met de strandsauna en het FKK gedeelte. Daar is het strand al gauw verlaten en kan je de mooiste wandeltochten maken. Het is wel 5 km fietsen van de haven maar dat nemen we voor lief.
We zien dat de strandsauna gesloten is ivm Corona De terrassen van de sauna worden nu gebruikt voor het restaurant.
Norderney. Verse garnalen worden gebracht

Memmert Watt fahrwasser

In de middag langs de supermarkt terug naar de haven. Natuurlijk heb ik geen € munt en kom de supermarkt niet in omdat ik geen kar heb. Het is niet zoals in Nederland dat de muntautomaat in de winkelkar is geblokkeerd.Heb je wel je mondkapje maar ben je de € vergeten.😡
Eerst maar aan boord. Na de koffie op de vouwfiets naar het dorp. In de plaatselijke Netto is het heel erg druk. Omdat iedereen met ook maar een inimini boodschapje een winkelwagen heeft, staan de rijen voor de kassa tot achter in de winkel. Ik koop een voorraad biefstuk. Die is hier altijd super mals en razend goedkoop. Eigenlijk ben ik vegetariër geworden maar eet nog alleen vlees als het echt lekker is. En dat is deze Rumpfstek.
In de avond weer aan boord vouwen de fietsen op en die gaan de bakskisten in. Alles wordt weer zeevast gezet. Nog even een Norderneyer douche ( je weet nooit waar je terecht komt) en na een leuke klets met een collega Koopmans gaan de luikjes dicht te kooi.

Om 09.30 varen we de haven uit. We vertrekken meestal 2 uur na laagwater. De beloofde wind is er niet. Het zou flink waaien maar dat doet het niet. Net een Bft 4.
Stroom staat er ook niet veel dus vrij gemakkelijk gaan de door het gat tussen Norderney en Juist.
In het Memmertwattfahrwasser gaat het als een speer. Geen enkele diepgang probleem. Als gauw kunnen we na de prikken route de zeilen hijsen en met 5 knoop varen we tegen stroom.
De eerst prikken. Het zijn er altijd 3

De vrachtboot naar Juist

Een Duitse Tjalk

We hebben nog geen zin in huis en willen nog een dagje ergens ankeren. Ook zijn we wat laat voor de stroom op de Eems. Die loopt al op zijn eind en gaat straks tegen staan. We besluiten bij de Oostereems te ankeren om nog even te lezen, te zwemmen en zee honden te kijken. We moeten nog even verkassen omdat we op een plek liggen waar eigenlijk te weinig water blijft staan.

Om 18 uur gaat het anker er weer uit en tuffen we met de Genua uit de Eems op. Het is stil met de bootjes en we blijven aan de rode kant van de Eems. We steken de route over onder Knock en stevenen af op de ankerplaats onder de Punt v Reide. Hier hobbelt het best nog flink. Er komen toch golven langs deze punt en de stroom is tegen wind. Knobbelig. Later in de avond gaat de wind meer naar zuid en het tij draait weer naar Eb.
Een prachtige dynamische fot van een Greetsieler visser

De volgende dag wordt het zwemmen, lezen, schoonmaken en voorbereiden op de thuiskomst. Het leven is erg overzichtelijk aan boord. Alleen eten, slapen en een beetje varen. Verder is er weinig.
Het is altijd een hele overgang naar het hectische leven weer aan de wal waar iedereen weer wat van je wil.
Aan het eind van de dag zou het Oost 6 worden. Dan is de PvReide niet zo,n prettige plek als er ook nog stroom tegen wind staat. Dan maar richting de haven. Het sluizen gaat super snel op en om half 7 varen we door brug 15 alwaar de havenmeester van de jachthaven onze lijntjes aanpakt. Weer thuis.
We blijven nog 2 dagen aan boord om dit simpele leven nog wat vast te houden. Waarom ook niet. Voorheen toen de boot achter het huis lag was dat natuurlijk een beetje gek maar dit kan natuurlijk best 😉Pas als de weerberichten echt slechter worden en er zelfs een zomerstorm in de planning is gekomen pak ik de fiets om de auto te halen.
Het zou niet mijn beroep zijn. Wiek inspectie Hangend aan de wiek en aan de trekhaak van je collega aan de grond.

Einde van een heel relaxte vakantie. Ook nu weer zien we dat je niet ver weg hoeft om lekker te zeilen, goed te ankeren en lekker te zwemmen. Mooie wandeltochten te maken. En hard te lopen.
Denemarken is en blijft een prachtig land. Het enige is dat er zo langzamerhand geen gebied in Denemarken meer is waar ik nog niet 2 of 3 x ben geweest. Slechts het Limfjord heeft maar 1 x de vakantie mogen beroeren. Dus een verrassing en uitdaging is het niet meer maar het blijft een prachtig land.  Maar in Corona tijd was dit een prima oplossing. Het formulier wat we hebben opgestuurd na Kopenhagen is niet gebruikt. In geen enkele haven die we geboekt hadden zijn we geweest. Er is ook geen enkele havenmeester die er om gevraagd heeft. Ik denk dat als je op je strepen had gestaan en had gezegd "ik heb geboekt verd...." hadden ze je schouder ophalend aangekeken.
De havens in Duitsland zijn nog niet dicht. Wel moet je daar je naam en adres achter laten. Maar het zou zo maar kunnen net als in het voorjaar. En als je dan zo slecht weer hebt als nu met zomerstorm Francis, waar moet je dan heen? Kortom het was een goede beslissing om de thuishaven weer op te zoeken.
Wat mij wel zorgen baarde was het gebrek aan data op mijn telefoon. Google heeft zoveel invloed op de instellingen en er vinden zoveel processen plaats waar jij geen weet en geen invloed op hebt dat er veel data ongemerkt verdwijnt. Het lijkt er op dat de back up in de cloud die Google ongevraagd voor je maakt in de oorzaak was. Als die foto,s met veel MB,s gebruiken ook veel Mb,s van je data.
Maar het is erg schrikken dat er zomaar weer een GB van je data af gaat. De volgende keer gewoon mijn hele fijne oude Microsoft telefoon maar weer mee en allen appen met de Android.

Tot volgend jaar maar weer. Eens kijken of we weer wat langer weg kunnen.🙏

maandag 17 augustus 2020

Cuxhafen - Norderney

Cuxhafen – Norderney

Het wordt een tocht met 2 gezichten.

De wekker gaat om 23 uur. De zaken worden voorbereid om een tocht over een mogelijk ruwe zee te maken dus alles wat eerst vakantie vast stond nu een extra “vast”plekje te geven.
Overlevingspakken voor de kou worden klaar gelegd en nog maar even wat gegeten.
Http is hoogwater om 23.10. Maar het heeft nu nog geen zin om los te gooien. Http stroomt nog wel een uur door. We gooien om 00.10 los en ruimen alles rustig op terwijl we in de haven liggen. Stootwillen en touw wordt netjes opgeborgen. De haven is flink groot dus we drijven er een beetje. Er is ons voorspelt dat de wind aantrekt tot zuid-oost 3-4. Een prachtige wind voor de Duitse Bocht. Het werd anders!
In de haven de zeilen op. Nu blijkt het stoomlicht ineens defect. Het is een gesloten LED verlichting dus er is nu weinig aan te doen. Dan komt het goed uit dat we de zeilen op hebben en zeilverlichting te kunnen voeren.

Toen we onze neus buiten het havenhoofd staken zagen we dat we de enige waren die midden in de nacht gingen varen. Meestal is het een hele wolk Nederlanders en wat Duitsers. Het is 12 uur varen met 5 knoop naar Norderney. Wij wilden niet midden in de nacht aankomen bij een niet verlicht Dovetief (ingang geul van de Noordzee naar het eiland Nordeney) We hebben dit wel eens eerder gedaan en als ze dan net weer eens de tonnen hebben verlegd dan is het moeilijk zoeken met een schijnwerper.
We wilden dit keer ook geen eiland eerder omdat Bremen nog volop vakantie heeft en het ook nog een warm weekend is. Alle eiland havens liggen dan boordevol. Op Nordeney is dan meestal nog wel plek ergens in een hoekje. Of anders weten we ook nog wel een ankerplek. Die is voor ons bij de andere eilanden wat minder bekend.

Het is er even weer inkomen om nachtelijk te varen. Voor Cuxhafen is er erg veel geknipper en veel licht. Gelukkig wijst de plotter ons de weg door de oude koerslijn 5 weken geleden hier naar toe.
Het is altijd wel een dingetje om de nacht en het donker in te varen vanuit een haven waar geborgenheid heerst. Unheimisch. Daar moet je even door heen. Als het een mooie nacht wordt is dat weer snel vergeten.
Het is prachtig weer. Geen wind maar die gaat nog komen. Wolken loos en al gauw zien we de eerste vallende sterren. Het is weer een periode dat er veel te zien zijn. Ook Mars staat met zijn oranje gloed aan de kim te schitteren. We zien heel weinig vliegtuigen. Helaas geen treintjes van Elon Musk ondanks het afspeuren er naar. Ook verschijnt Zeevonk. Ook een prachtig indrukwekkend natuurverschijnsel. Je vaart in een verlicht veld van lichtblauw licht die bij elke boeggolf op blinkt. Het is een heel klein diertje die bij een heftige beweging van het water licht geeft. Heel bijzonder. Het verschijnt meestal na een windstille zonnige dag.
Ook het schoefwater is bijzonder. Het is een “LED”verlichte bellenbaan. Allemaal natuur.

Bij het eind van het Waddengebied ruim voor Elbe 1 raken we met het zwaard de grond. Niet hard maar het schuurt zo af en toe. Dat verwacht je niet op de Elbe. Op de kaart moeten we minstens 6 meter onder het schip hebben. En het is niet eens laagwater. We varen deze route door de vaste waypoints ook al jaren. De bank is dus flink opgeschoven de vaargeul in.  We hebben er maar even een vet kruis bijgezet in de plotter om de volgende keer goed op te letten. Na het zwaard te hebben opgetrokken werd het al weer snel dieper.
Na een uur of 2 komt er steeds meer een Noordelijke deining te staan. Waar die vandaan komt? Dat kan best van een harde wind in een heel ander winddistrict komen.
Het heeft maar een paar uur noord gestaan gisteren dus dat kan het niet zijn.
Er komt geen wind die beloofd is. We veranderen de koers na Elbe 1 richting Norderney en de deining komt nu dwars op het schip. We gaan enorm slingeren. De klappen in het zeil die ons daarvoor zou moeten behoeden zijn hard en doen elke keer “pijn”
Het  zeil slijt daardoor ook nog eens snel en is een aanslag op je glasvezel zeillatten. Na het een tijd te hebben aangezien laten we het zakken en proberen eerst de Genua het schip wat stabiliteit te geven.
Er is heel weinig scheepvaart in de vaargeul. Wel verbazen we ons over de totaal verwarrende verplichte verlichting die de vrachtschepen voeren. Vaak zien we helemaal geen boordlichten of ergens ver weggestopt in de overige dek verlichting aan boord. Ook zien we knipperlichten en een soort extra toplicht op grote containerschepen. Zou ik toch nog weer eens naar school moeten?
Op zich is het nu geen probleem omdat alle schepen in hun eigen routes varen. Maar echt op een vrij stuk zee is het een hele puzzel.
Er is ook heel weinig plezier vaart. De hele route staat in de plotter en bij bijna elke groen ton is er een wijziging. We hadden op de heenweg gemerkt dat 1 ton verplaatst was naar het westen en op die plek staat ook een paal in het water. We hebben toen het way-point maar even verplaatst anders vaar je over een ton en die zijn van heel hard staal.
Dat komt nu goed van pas. Alles is bij ons geautomatiseerd maar het blijft gewoon altijd opletten en alert zijn.

2 Nederlandse wachtende schepen op de rede
We varen nu probleemloos door het anker gebied Jade Weser. Er ligt geen enkel schip in de weg. De maan komt prachtig op maar ook wordt het zeer heiig. Oeii wat ben ik blij met min AIS. We hebben ook radar maar de AIS zorgt wel voor een enorm stuk meer veiligheid. Hoewel niet alle jachten een AIS hebben zorgt dat bij een evt aanvaring voor veel minder schade dan botsing met een vrachtschip. We zien echt niet verder dan een mijl. AIS brengt toch een stuk veiligheid aan boord.
Er vaart momenteel niks in de Jade-Weser vaargeul in en uit. Probleemloos de geul over. Vlak na de passage wordt het druk. Zelfs een groot cruiseschip( Meinschiff 4) vaart langs en een mega container schip. We zien ze niet maar horen ze wel.
Ik verwacht dat het zicht wel weer zal verbeteren als het een paar uur licht is.

We kunnen niet heel hard varen. De keerkoppeling gaat klieren. Door oververhitting door het lange op de motor varen gaat hij hinderlijk tikken. Ik moet dan om het uur vol achter uit slaan om alle tandwielen weer goed te positioneren. Als ik teveel toeren moet maken komt het getik sneller terug.
Http geeft veel stress. Gaat dit wel goed of geeft de keerkoppeling het en moeten we de reddingsdienst bellen omdat er ook geen wind staat om te zeilen. Dit doet de keerkoppeling al wel iets langer maar het zoveel werk om de keerkoppeling te verwijderen en te reviseren. De oorzaak is dat de koppeling voor 43 pk niet gekoeld hoeft te worden. Deze koppeling wordt ook ongekoeld tot 80 pk gebruikt. Maar wij hebben hem wel mishandeld door langdurig, soms meer dan 24 uur achter elkaar op flink vermogen te gebruiken. Hierdoor wordt de koel en smeerolie gewoon te heet en gaan tandwielen sneller slijten.
We gaan toch maar eens kijken of het mogelijk is toch een koelcircuit te installeren. De aansluitpunten zitten er maar het wordt zo,n wirwar van slangen, met kans op extra lekkage.

Net voor de opkomende mist om 06.30
Af en toe lopen we maar 4,5 knoop met de stoom tegen. En de beloofde wind is er niet gekomen. Dus zeilen wordt hem niet. Dat komt denk ik door de enorme buien die we op afstand zien, Dit geeft toch een verstoring in de wind.
De eilanden kruipen voorbij en ik wordt zo ontzettend zat van die enorme deining die er staat. Hoewel er iets wind staat die het schip net 5 knoop kan laten lopen kan het zeil niet op. Zelfs niet als alles vast staat (giek) Met Bulletalies en zo.
De keerkoppeling lijkt zich nu niet te roeren en doet zijn werk. We zijn inmiddels 12 uur aan het varen en nu doemt Norderney op uit de mist. Omdat we niet snel hebben kunnen varen en niet hebben kunnen zeilen zijn we veel te laat bij Norderney en loopt het tij alweer op halftij tegen. We kruipen de tonnen voorbij langs het strand. Dat wordt veel gerecreëerd. Raar als je zelfs best wel moe bent van al die tijd varen. Eigenlijk al meer dan 24 uur sinds Gieselau.
We doen het ons zelfs aan. Om half 3 lopen we de haven binnen. Rust....
Het is natuurlijk super druk en er zijn wel heel veel plekken leeg maar gereserveerd. Ik weet niet of dat voor het weekend was of nog geldt. We meren af op naar wij later pas zagen een rode plek. Het bordje was verstopt achter een stootwil. De havenmeester komt pas over een uur en wij willen niet zo lang wachten omdat alle nu lege plekken dan zeker gevuld zijn.
Hoewel het ons lievelingsplekje is in de haven verkiezen we een andere plek. Dus weer weg en weer aanleggen.
We hebben de enige plek uitgekozen die nog vrij is. Die is erg smal. Ik weet niet of het wel past. Http past echt net. Na wat schikken en duwen liggen we vast.
He eindelijk. Rust. We tuitelen op onze benen en de hersens zijn wat verward na meer dan 24 uur niet te hebben geslapen......We doen het ons zelf aan.

De mondkapjes moeten weer op hier. Ook in de toiletgebouwen. Bij de havenmeester. Dat is wel weer ff wennen.
Elk jaar verbaas ik mij hoeveel motorboten er weer bij gekomen zijn op Norderney. Allemaal met de kont naar de kade. Overal SV Norderney er op. Laat dat Segelverein nu maar weg en maak er van Motorboot verein Norderney.
Op de foto zijn er nog veel zeilboten te zien maar toch is meer dan 50% al motorboot. En wat voor motorboten. De lelijkste monsters liggen hier. En dat vaart ook nog eens helemaal keihard op de Waddenzee. Zo erg.

Je hebt ook inmiddels 2 groepen in de jachthaven. De mensen die het traditionele varen nog beoefenen en de nieuwe garde op die protserige motorboten.
Die laatste groep is niet opgegroeid met jachten. Dat merk je gauw. Het zijn voor hen varende  caravans. Ze liggen met de achterkant van hun schip aan de kade en niet zoals zeilboten juist met de kop aan de kade. Hierdoor is het scheepsleven van het water verplaatst naar deze kade. Het hele dronken torrenleven zie je hier als je over de kade loopt. Daarbij wordt de kade ook gebruikt als extra stalling voor de producten die ze daarbij gebruiken en hier op Norderney zelfs gebruikt als extra terras. En o wee als je vraagt of je er langs mag. En dat in Corona tijd.
Segel verein Norderney

Zoek de Skua

Hier nog wat masten van de vaste bewoners van de haven.

Geef mij de traditionele vaarder maar die zijn afwas nog doet onder de kraan, waar soms nog eens een accordion klinkt uit een kuip. Nu hang ik niet automatisch niet altijd aan het oude maar de nieuwe lichting vaarders die er zijn gekomen zijn niet de mijne. Er is ook absoluut geen contact tussen die 2 groepen. Dat is ook jammer want zo wordt de nieuwe lichting niet opgevoed. haha
We lezen het nieuws via de Wifi. Het weer wordt pas echt minder in het weekend en we blijven tot dan maar op Nordeney. We hebben een prima plek hier en we gaan ook niet naar de andere eilanden. Dat komt een andere keer wel weer eens. Maar eens lekker naar het strand morgen en overmorgen.
Na een lekker douche in het clubgebouw gaan de luikjes echt dicht en wordt het een lange nacht te kooi. In de nacht een enorme stortbui waar ik vaag wat van mee krijg. Al het zout van de boot. Prima.
Op naar een nieuwe dag.

Flemhudersee - Cuxhafen

Flemhudersee – Rensburg - Gieselau – Cuxhafen

Http Kieler kanaal en de Elbe

We halen on anker op in Flemhudersee. Ondanks dat de ketting de hele nacht heeft lopen rollebollen over een plaat beton is er niks aan de hand met het ophalen. Alleen het laatste stuk moet even met de dekwas worden schoongespoten van de modder tussen de schalmen.
We varen in een heet Kielerkanaal. Om de temparatuur enigszins te keren zetten we een zonnetent op over de stuurstand. We zien dat de verbreding van het kanaal zijn voortgang heeft gekend in de afgelopen 5 weken. Dat komt natuurlijk door de Hollandse aannemer.

Na 2 uurtjes lopen we Rensburg aan. Hier doen we de boodschappen en tanken nog even wat water. We waren na Sejero nog niet weer in een haven geweest. Alwwer 5 dagen geleden dus er was weer wat vers voedsel nodig. In ieder geval vers brood.
In Rensburg zijn op loopafstand 2 supermarkten. Een Aldi en een EDEKA. Ik ga meestal naar de laatste. Dat is een soort AH+ Heel luxe en werkelijk alles is er wat je dan ook zoekt. Maar voor ons zeer goedkoop als je de betrekkelijke kleine winkels in Denemarken bent gewend en omdat de BTW op producten sterk is verlaagd door Corona.
Wel is het wennen doordat je toch weer een mondkapje moet dragen. Beslagen brillen en zo.
Ik had ook nog handschoenen aan en dat zie je daar toch nog niet veel.
Na het water tanken varen we Rensburg weer uit en op naar Gieselau. Toch even een prettige onderbreking van 4 uur kanaal varen op zo,n dag. Je maakt even deel uit van zo,n stad maar zit zo weer in de natuur.

We hadden verwacht dat het wel aardig vol zou liggen in Gieselau. Er lag welgeteld nog maar 1 boot. Vreemd hoor. Alles is zo rustig hier. En alleen al heel weinig Hollanders onderweg. Heel sporadisch zien we er een. Ook weinig vrachtschepen. Wat heeft Corona inmiddels wat veroorzaakt.
Ik probeer mijn kanaalgeld nog te betalen bij de sluismeester daar. Maar het is gratis tot eind augustus. Omdat het bestuur van het kanaal geen mensen bij elkaar willen hebben op de betaalsteiger. ( de automaat werkte ook niet) Dit door Corona. Nou ook eens een voordeeltje door dit virus.

We gaan lekker zwemmen en daarna onder de dek douche. De rust is weer overweldigend tussen de vogels en het Eikenbos. We gaan vroeg te kooi omdat er morgen weer een “spannende”dag volgt.

Na het losgooien om half 8 tuffen we in een overweldigend heet kanaal ( al zo vroeg) naar de sluis.
Daar liggen alle jachten te wachten die ons soms met 13 a 14 km voorbij stuiven. Dat is wel altijd een dingetje. Moet je nu bij deze boten blijven om toch uiteindelijk samen te schutten of ga je je eigen gang. Ik ben geen voorstander van onnodig hard varen. Allereerst de extra Diesel en een aanslag op de motor die door de hitte het al zwaarder heeft. Maar ook dat het geen zin heeft om op hoogwater Brunsbuttel te schutten omdat de stroom nog wel een uur tegen staat.
Er ligt in de kleine sluis nog een groot onderzoeksvaartuig zien we op de AIS. Het duurt nog wel een uur voordat die er weer uit is. Alle boten liggen in een kluit bij de sluis te manoeuvreren. Ik zag het al van verre en heb langzaam aan gedaan en ver voor de drukte voor de sluis, rustig aan gedaan. Handig die AIS. Het waaide niet en we werden zelfs duizelig van de hitte. Nog maar even snel onder de dekdouche. Het is onze kennismaking met de echte hitte die we zelf nog niet hebben gehad in Denemarken.
De evolution uit Harlingen. Een flinke dozenschuiver

Derk oet Kampen

De nog steeds versterkte brug in Rensburg

Nog een dozenschuiver onder de Swebebrucke in Rensburg. Nog steeds is de pont niet weer klaar.

Het sluizen ging prima. Uiteindelijk waren we het laatste bootje in de sluis helemaal achteraan. Ik wacht vaak en zorg dat iedereen voor is. Dan kan ik als er geen sluismuur beschikbaar is om naast een andere boot te gaan liggen. Veel gemakkelijke om niet op de vlonders te hoeven springen.
Er is heel eigenlijk geen stroming in de sluis zoals in Nederland. Dus naast een andere boot liggen heeft voor hen geen gevolgen.
De deur gaat sluiten en dat is voor ons altijd een soort van einde van de vakantie. Nu ben en kan je weer je eigen beslissingen nemen zonder van een evt lockdown of sluiswachter of een defecte sluis.
Ze zijn nog steeds druk met het bouwen van een nieuwe sluis. Ook daar een Nederlandse aannemer. Http is een enorm project. Hierdoor is ook de kleine sluis noord gestremd. Er wordt dus voor jachten alleen door de kleine sluis zuid geschut. Als daar dan ook nog kleine beroepsschepen mee schutten wordt dat wel erg lang wachten. Er liggen straks 5 sluizen. Aan de Oostzee kant slechts 2. We zagen nog geen enkele activiteit bij oude kleine sluizen daar. Ik vraag me sterk af of dat ooit nog komt.

Het is totaal geen zeilbaar weer op de Elbe. Helemaal geen wind. Alweer motoren dus. Jammer. Door baggerwerkzaamheden aan de rode kant moeten alle jachten naar de groene kant. Daar wordt het steeds smaller naast de groene route. We moeten zelfs een keer de vaargeul in omdat we niet tussen een Kardinale ton en een groene ton kunnen varen. Zeilen was toch niet echt een optie. Tjonge wat stroomt het hard.
We worden ook nog een getrakteerd op hele steile golven van een groot container schip die met 28 knoop de rivier op wurmt. Die golven lopen op tegen de stroom en worden bizar hoog en stijl en zijn heel krachtig. Er komt dan ook vast water over de boot ondanks het tegen de golven opsturen.
Door de hitte staan de patrijspoorten open (had ik vergeten oeps) daar verdwijnt dus een portie zout water door naar binnen. Alle stootwillen hangen nu overboord en de voor meerlijnen die daar nog lagen liggen allemaal achter op de boot. Tjonge. Nog niet vaak genoeg meegemaakt om beter hiervoor op te stappen.
De deuren van vakantie 2020 sluiten zich leterlijk en figuurlijk

Allemaal een plek aan de vlonders in de sluis

De Freedom uit Urk met een schipper uit Usquert.
Dit schip doet survey werk voor baggerwerk op de Elbe

Nog wel 10 minuten hobbelt het voort.
Eenmaal in de Amerika hafen verwachten we weinig plaats. De vakantietijd voor Hamburg is voorbij. Iedereen zal dus wel weer in de haven liggen. Vergeten was ik dat het weekend was en veel mensen met dit mooie weer het ruime sop kiezen.
Er was werkelijk volop plek en we hadden dan ook een hele mooie uitgezocht langszij een kade.
Ik praat nog even met de schipper van een Survey schip dat er ook ligt. Hij kwam uit Usquert en had zelf een boot en die lag, hoe kan het , bij Abel Tasman. Hoe klein is de wereld. Ik kende hem niet. Toch lag hij vlakbij.
Het wordt nog even tijd om wat te rusten. We gaan om 00.30 weer verder.
Dat is niet gemakkelijk daar omdat er veel schepen in en uit varen, altijd de claxon gebruiken om dat aan te geven. Ook is er veel swell vanuit de Elbe. Af en toe zak je toch even weg gelukkig.
Op naar vanavond

vrijdag 14 augustus 2020

Lindelse Nor - Kiel en Flemhudersee

Lindelsne Nor – Kiel – Flemhudersee

We krijgen de kolder in de kop. Al 3 runs van de lange termijn kaarten (2 week vooruit) en onze weer Goeroe geven een totale weeromslag na het komend weekend aan.
Daar waar het eerder slechts hogedrukweer was en de ene hoge druk gebied de andere kwam aflossen was het nu opeen een westelijke stroming geworden.
Allereerst komt er een Hoogtelaag op de Noordzee te liggen ( gebied met op 500Mb vlak gevuld met zeer koude lucht ((500 mb vlak ligt ongeveer 5500m hoogte)) Dit veroorzaak grote hoeveelheden regen maar nog niet zoveel wind.
Daarna gaat de depressie trein werken en komt de ene na de andere storing over. Schrikken dus als je je er op hebt ingesteld hier nog wel 2 tot 3 weken wilt rondvaren en soepel naar huis wilt zeilen.
Hoezo deze radicale omslag. Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten.
Lindelse Nor

Een soort Lauwersmeer maar dan veel stiller

Meestal liggen we helemaal daar achteraan. Nu te ondiep

Een mini graan veldje net gedorst.

Tja wat moeten we. De toenemende druk op het Corona vlak met toch steeds meer besmettingen en mogelijke gebiedssluitingen komen dichterbij. De wat als da vragen komen weer op.

Wat als Duitsland de havens sluit en we niet meer ergens kunnen schuilen. Denk Denk Denk

Het scheepsberaad heeft opgeleverd dat we het laatste gaatje gaan pakken die beschikbaar is voor de Duitse Bocht en wel in de nacht van zaterdag op zondag.
Http tij is zodanig dat we in de middag op Norderney aankomen met misschien daar nog wat scheepsbewegingen en daardoor een plek in de haven. ( het is nog volop vakantie in dit gebied)

Dan moet het maar. Maar opeens moet er dan geschakeld worden in je hoofd. Snel de weerberichten beter bekeken voor de Westelijke Oostzee en dat zou zijn zuid-oost 5-6. Oef niet heel fijn maar ook niet slecht om op te schieten. Dat wordt een natte dag. Veel water over het dek. We hopen dat de wind niet echt zuid-oost wordt maar meer oost dat zou een hoop schelen.
Het schip zeeklaar maken enzv Na 3 weken hier rond gezeild te hebben en alleen te varen als het kan hebben veel spullen een minder zeewaardige plek gekregen.
In de avond zien we veel vallende sterren dus het moet goed komen. We gaan om half 6 vertrekken morgen om de heftigste wind in de namiddag bij Kiel te vermijden.
Zonsopgang om half 6 Lindelse Nor

Marstal aangeschenen door de ochtendzon

Heel bijzonder is in je vakantie eens zo vroeg op te staan. Ik ben een ochtend mens dus voor mij geen straf. De boordgenoot denkt daar anders over.
Het is stil. Weinig wind. De zon komt op. Ook wel eens een mooi gezicht dan alleen als hij onder gaat en we horen diverse hanen op de boerderijen om de Nor heen al tegen elkaar in kraaien. Blijf van mijn harem af. Hier niet komen.

Op de boot naast ons is al ook al een vroege vogel bezig. Hij zwemt een paar rondjes rond de boot. Niet mijn ding zo vroeg in dat koude water.
Inmiddels varen we de Nor uit en de wind begint gelijk aan te trekken. Al gauw staat er een dikke 4.
Helaas zijn de eerste 6 mijl voor de wind en varen we op de motor met de Genua uit. Voor Marstal is het erg smal en druk. Daar maar geen zeil voeren met windkracht 4-5.

Eenmaal bij de uiterton gaat het zeil op en gaat het echte werk beginnen. Er zijn meer bootjes maar die gaan richting Fehmarn. Geen prettige koers vandaag. Onze kant gaat er niemand op.
Eerst onder Langeland gaat het nog niet zo hard. Af en toe zakt de wind terug naar 3 en de snelheid naar 4 knoop.
Maar opeens heeft mw Wind er zin aan en trekt aan tot een kleine 5. En uit een prettiger richting, Oost.
De golven zijn ook navenant. Er staat hier al 3 dagen 5-6 uit het Oosten. Ik schat de golven op 1,5 meter.. En volgens DP07 was dat ook zo.
De bootspeed klopt niet. Er zit een pok voor het schoepenwieltje. En hij is niet gekalibreerd.
De speed over ground (SOG) klopt wel :-) De wind is hier dik 5bft

Kieler Leuchtturm

De Aline stuift voorbij

20 meter. Dat loopt wel. Maar ook hij een rif

Bau arbeiten aan de verdreding van het kanaal.

Ze zijn wel opgeschoten in 5 week :-)

We stuiven en raggen over de Westelijke Oostzee. Af en toe lopen we 7,5 knoop. Dat is hard voor zo,n zware dame en daarmee zit ze ook op haar rompsnelheid. Harder gaat ze niet en zou ze in plané komen. Maar dat is niets voor een Koopmans.

De wind gaat steeds harder waaien en op golftoppen maken we zulke zwiepen dat we besluiten toch het eerste rif in het Grootzeil te zetten. Dan maar iets minder hard maar wel verantwoord. Http maakt eigenlijk niets uit in snelheid. Omdat je schip nu rechtop blijft varen heb je uiteindelijk bijna het zelfde oppervlak dan dat he heel schuin vaart en de wind over het zeil strijkt ipv kracht geeft.

Al gauw is Aero verdwenen en komen de contouren van de Kieler forde in zicht. We zien ook al Kieler Leuchtturm verschijnen. Het aanloopbaken van het Fjord.

Er komt een Nederlands zeiljacht aan dat 3 kwartier na ons vertrokken is uit Marstal. Http is een grote Gerard Dijkstra van 20 meter. We hebben hem ook al gezien op Samso. Een prachtig schip. Volledig Kevlar zeilen en ook nog eens een uitgebouwd Grootzeil. Hij heeft ok 1 rif er in en loopt 10,5 knoop zien we op de AIS. Dan heeft zo,n schip de voordelen van minder hakken in de golven en zijn lange waterlijn. Maar het is een prachtig gezicht om dat te zien varen. Aan het begin van het Fjord haalt hij ons in en ik denk bij mijzelf; het kan toch niet zo zijn dat hij net voor ons de sluis in gaat. Maar dat gebeurd toch.

In het Fjord wordt het flink drukker maar nog niet zo druk als in het weekend. We laten onze zeilen zakken bij de sluis. De roller loopt vast en we weten even niet wat te doen. Jan weet het uiteindelijk los te krijgen en we kunnen ons opmaken voor de sluis. Daar ligt de Aline dus idd in die ons voorbij gestoven is.
Wij zien door de handige AIS dat er onze richting ook geschut wordt met pleziervaart en er is geen vrachtverkeer op het Fjord. Dus wie weet. En ja. Het zit mee. Ook wij mogen nadat de bootjes de sluis hebben verlaten de sluis in. Weer met 6 jachtjes schutten in zo,n mega sluis. Het is dus echt niet druk op het Kielerkanaal. We willen betalen aan de binnenkant van de sluis maar die automaat was buiten bedrijf. Dan maar betalen in Gieselau.

Na 1,5 uur varen we de Flemhudersee op en gaan ankeren. En ja hoor een grote Duitse motorboot ankert vlak naast ons. Het waait alle kanten op dus het schip draait ook alle kanten op. Hij ziet het ook wel in en gaat verder op ankeren. We zwemmen de ergste warmte weg en gaan eten en vroeg naar de kooi.
Het einde van een bewogen super zeildag die maar zelden zo perfect is. Toch de vallende ster van die avond er voor.....

Vandaag doorvaren naar Rensburg om even boodschappen te doen en water te tanken en dan door naar Gieselau kanaal om daar te overnachten.
Morgen door naar Brunsbuttel om te sluizen en doorvaren naar Cuxhaven. Daar 6 uurtjes rusten en in de nacht gaan we varen van Cuxhafen naar Norderney. Sterren kijken en de treintjes van Musk.
Daar is het volop vakantie en hopen op hoogwater aan te komen zodat er misschien een ligplaats vrij is voor ons. Anders gaan we ankeren buiten de haven.
De weerkaarten zijn inmiddels weer wat minder positief voor de volgende week dus het lijkt nog steeds een wijs besluit van de scheepsraad:-)
Dus tot later.

woensdag 12 augustus 2020

Nyborg Loodsstation naar Lindelse Nord

Ankerplek Loodsstation achter de opper.

Loodsstation Nyborg – LindelseNor

Al op tijd ben ik wakker en zie de eerste zeilboten al vertrekken. Het waait nog niet zo hard maar wel flink zuid-oost.
De golven met een hele lange strijklengte van het Samlands vaarwater, rolt het Nyborg fjord in. Wij liggen net achter het oppertje maar ik zie de zeilboten flink stampen.
Ook wij gaan anker op en zetten het 1e rif in het zeil en 1 in de genua. En al gauw staan wij ook op de kop. De windpilot vindt sturen met deze hoge korte golven maar lastig en gaat alle kanten op waaronder ook door de wind. Dan op de automaat. Die doet het beter en we gaan al gauw 5 knoop naar het zuiden. Op onze koers daar naar toe liggen een aantal ondieptes waar we na onze aan de grond loop perikelen nu maar niet over gaan. Zeker niet met deze golfslag. We krijgen flink buiswater over. Geen goed begin van de dag.
Het gaat lekker met alle zeilboten.
Vlak voor de ondiepte gaan we een slag maken richting oost. Nadat we de ondiepte vrij varen weer door de wind en op zuid aan. De verwachting was hoe verder zuid hoe meer oostenwind.
Dat goed uit komen. En dat deed het deze keer ook. Als gauw ging de wind al half staan en we stoven tussen Funen en Langeland. Eenmaal achter de ondieptes en het land werden de golven ook minder en we gingen dan ook als de Brandweer. 6,5 knoop over de grond met 1 knoop stroom tegen.
Geen gek resultaat voor deze zware dame. We verbazen ons over de enorme vloot zeilboten die ons tegemoet komen en geen AIS hebben of uit hebben staan. Maar 10% van de jachten heeft hier AIS. Dat is met deze wind goed opletten. Iedereen vaart in dit gebied met deze wind als de Brandweer dus ze zijn zo bij je. We moeten dikwijls uitwijken voor kruisende jachten die voorrang hebben.
Om 13.00 uur zijn we bij de aanloop ton bij Rudkobing. Daar halen we het grootzeil weg en gaan op de motor en Genua door de zee smalle vaarroute langs Rudkobing en de brug naar Langeland.
Links en rechts is het zo ondiep dat je gelijk aan de grond loopt.
Natuurlijk varen er ook boten met gewoon alles op en geen motor bij. Ook hier staat wel bijna 3 knoop stroom tegen. Dat gaat dus heel erg langzaam en ik moet soms dan inhalen. Lastig.
Er komt een grote juppen huurboot van de ander kant met stroom en wind mee. Die haalt vlak voor ons ook nog een boot in en druk ons helemaal naar de kant. Belachelijk. Het is natuurlijk een Duitser en bedenk net een Duits scheldwoord. Die gaat dan ook de lucht in en wijs naar mijn voorhoofd.
De schipper snapt het wel maar weet niet of zijn domme actie ook doordringt.
Ton in de route naar Rudkobing. Zoveel stroom.Heeft wel wat van de Eems

De brug Thasinge - Langeland

De pont van Marstal naar Rudkobing vaart weer

Ingang ankerplaats. Varen over de ondiepte

Route van vandaag

Route langs Rudkobing

Na Rudkobing wordt de stroom minder en is het nog 3 mijl voordat we Lindelse Nor in varen. Daar halen we ook de Genua weg en doen de kiel omhoog. Varen over een betrekkelijke ondiepte. Achter ons denkt een zeiljacht dat ook te doen en loopt vast... Nooit achter een Koopmans aanvaren geldt ook hier.
We tuffen de 4 mijl helemaal achterin de Nor. Hier stond altijd 2.30 m water. We dachten door de harde oostenwind en de opstuwing vanuit het oosten dat er wel meer water zou staan. Dit is duidelijk niet zo. De diepte zakt naar 1.70 en het is alleen maar gras. Vorig jaar lagen we hier prima en aantal dagen en kwam mijn zus en zwager hier nog aan boord die hier vlakbij op de camping stonden.
Nu vinden we het benauwend met zo weinig diepgang en een veel hogere windverwachting. Ondanks dat we hier al een paar jaar achtereen geankerd hebben doen we het niet.
We besluiten een baai eerder te gaan ankeren. Hier is het 2.30 diep maar ook veel gras.

Er ligt al een boot dus het moet kunnen. En idd we liggen en trekken een beetje aan de ketting. Hij houdt wel. Bij ankeren aan gras moet je niet gelijk flink aan het anker gaan trekken anders heb je de hele biotoop van de Nor er aan hangen. Na 2 uurtjes gaat het steeds harder waaien. Ineens gaat het schip met haar kont in de wind en het gaat schudden. Help het anker krabt.
Gelukkig niet heel progressief maar toch.
Snel motor gestart om de druk van de ketting te halen, kiel weer ophoog. Achter ons liggen ondieptes.
Het lukt allemaal en ook wij hebben nu een enorme klont gras en modder aan het anker hangen. Http is nog zwaarder dan de steen in de vloei in Reerso.
We besluiten meet een goede opper te zoeken. We gaan uiteindelijk liggen achter een klif kustje. Daar laten we het anker valen op 3,5 meter en geven flink wat ketting 30 meter. We trekken heel voorzichtig achteruit en doen verder niets. Wij hebben daar de beste ervaring mee. Het anker gaat dan zelf ingraven met elk rukje aan de ketting door de wind.
De wind neemt verder toe tot 6 bft. We blijven prima liggen. Jachten die erbij komen gaan naar 3 x proberen te ankeren de Nor weer uit. Voor elke grond is er weer een ander ankerbeleid.
Je ziet hier op de bodem alleen maar gras met slik er tussen. Gewoon geen optimale bodem. Maar het kan wel. Overmorgen zal je zien dat hij er bijna niet uit te krijgen valt.

Hier varen we de ondiepe Lindelse Nor in. Nu liggen we boven in voor anker.

We besluiten morgen te blijven liggen. Ff weer een dagje rust haha.
We liggen nog 1 dag van Kiel. Maar of het dat ook wordt?

De volgende dag in Lindelse Nor gaan de Denen in een prachtige houten Volksboot weer anker op. Het is een bootje van 9 meter. Heel spartaans. Je kunt er net op in zitten. Het zijn 2 hele oude mensen op en ze doen het och maar even. Dan heb jezelf het gevoel te miepen op een schip met alle voorzieningen die er maar zijn en nog met samengeknepen billen de Westelijke Oostzee over met harde wind.
Heel rustig wordt het zeil klaar gemaakt. Het anker heel rustig weggehaald en schoongemaakt. Intussen stuurt mevrouw de boot zonder motor op de wind de Nor uit en halverwege als mijnheer het anker heeft gestuwd gaat het zeil omhoog. Zo kan het dus ook.
Maar zij hebben waarschijnlijk nog nooit op het Wad gezeild en of de Noordzee bedwongen.
Maar respect heb ik wel voor ze.

De weersverwachtingen zijn totaal gewijzigd. Zag ik in de lange termijn kaarten niets dan hoge druk en blijvend hoge druk. Nu is er opeens een andere visie met een sterke westelijke stroming die depressie weer gaat brengen. Oef wat nu. Nog op de laatste restjes hoge druk naar huis of maar even kijken hoe het gaat.
Meestal hecht ik niet zoveel waarde aan dit soort radicale veranderingen. Deze worden later weer afgezwakt. Maar even aanzien. Het GFS model (Amerikaanse) geeft een totaal ander beeld dan het EMCWF model (het Europese) Mijn weer goeroe Janvissersweer.nl geeft ook nog geen echte visie voor de lange termijn anders dat er een hoogtelaag vanaf maandag op de Noordzee verschijnt, gevuld met koude lucht en garant staan voor veel regen. Maar daar hoeft geen harde wind bij te staan.
Kortom vandaag blijven we liggen. Morgen zien we wel weer....weer..