zondag 15 juli 2018

Aspholmen – Haxvassen




Ivm de verwachte wind niet al te laat weggegaan. Weer een mooie tocht door de “rimboe”scheren. Ik noem het rimboe scheren omdat er geen officiële route door dit gebied is. Maar zoals momenteel overal in Zweden ligt in elke hoekje waar maar een boot kan liggen dan ook een boot.

De wind ja... Die kwam niet. En later wel iets meer maar uit de verkeerde richting. Het is heel bijzonder momenteel dat de wind de laatste dagen alle richtingen van de kompasroos volgt.

Dat komt door de hoge temperaturen en het gebrek aan lage drukgebieden. We hadden door het gebrek aan wind onze zinnen gezet op een paar plekjes niet zo ver. Na een prachtige tocht zonder echt filevaren daar aangekomen lag echt alles hutje mutje op elkaar. Inmiddels de ervaring kennende van Zweedse ankeraars helaas maar verder gegaan. Het was ook nog vroeg op de middag dus op die mooie plekje zouden nog meer schepen bijkomen. Maar niet dus.

Toen maar een flink stuk verder naar Haxvassen waar we wisten dat het er rustig was. Geen water scooters en drone,s en geen vaders met opblaasbanden achter bootjes haha.

Het was wel even wat verder varen maar het beeld klopte nog. Helemaal stil. Tot onze verrassing lagen er toch nog 3 bootjes voor anker. Nog nooit meegemaakt maar tot hier dingen de Zweeds en Duitse bootjes op. Geen probleem want er is ruimte zat.
Ivm de verwachte temperaturen (30+) aan lagerwal gaan liggen. Lagerwal is daar waar de wind naar toe blaast en dus niet aan hogerwal. Dat is waar de wind vandaan komt en als zodanig meer beschutting biedt.
Maar nu moesten we wind hebben om nog een beetje af te koelen aan boord. Maar ook hier ging de wind alle richtingen van de kompasroos weer langs dus een echte lagerwal was het maar even.
En ook hier 2 Zeearenden in een hoge boom vlakbij die zich bekend maakten door een enorm geschreeuw vanuit hun hoogste punt.

Het zwemwater wordt inmiddels weer wat ziltig en de temperatuur is gestegen tot 23 graden dus puik zwemwater. De Skua blijft hier 2 dagen om wat uit te rusten, boot te poetsen en te zwemmen.

Ook eindelijk de inmiddels 2 maal gerepareerde buitenboordmotor kunnen testen. De eerst maal sloeg de motor stationair altijd af. Je moest de schroef in werking stellen met het gas er op. Geen prettig vertrek van de boot kan ik je zeggen. Dit had Brands in Warfhuizen opgelost door een gaatje voor extra lucht te openen die de Japanners hadden vergeten. Vorig jaar sloeg de motor steeds af na een tijdje op hoog vermogen te hebben gevaren. Je dacht dan dat is de beluchting van de brandstof tank. De benzine zuigt vacuum. Maar dat was het niet want alles was open en geen spin in het ontluchtingsgaatje. Na weer een winter bij Brands te hebben gestaan is het nu goed. Hij doet alles wat ik graag wil en functioneert nu goed. Dat na 5 jaar gedoe met Suzuki.

In de avond volgen we nu The Bridge 4. Saga is weer heel bijzonder deze keer. Autisme viert hoogtij.



Zelfs met een Meerenpoort uit Echtenerbrug kom je in Stockholm.
Dit is een oer Hollandse zeilboot uit de jaren 70. Hier zijn mijn ouders een jaar of 40 ook nog eens mee bezig geweest om aan te schaffen. 


uitzicht in Haxvassen

Ook hier 2 Zeearenden in de boom. Wel weer een zoekplaatje. Ze zitten op 1/3 van links.

Schipper lui in boot

Hoera de motor doet,t nu eindelijk goed

Zonnelader voor  telefoon en andere apparaten met een USB aansluiting. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten