zaterdag 19 augustus 2017


Cuxhaven - Nordeney

Om 20 uur gooien we los in de Americahaven en bergen alle trossen en stootwillen op. We doen onze opblaasbare reddingsvesten aan en schieten het zeil aan.
Meestal gaan we in en keer door van Gieselau ( op het Kielerkanaal)in 24 uur naar Nordeney. Nu dus eens van Cuxhaven vertrekken. Dit is toch 12 uur korter.
Ik heb altijd een melancholisch gevoel als ik in de avond uit een haven vertrek. Je ziet alle bootjes die blijven liggen en comfortabel kunnen slapen en morgen ochtend weer een vers broodje kunnen kopen.. Wij kiezen voor het ongewisse en weten dus niet wat ons zal overkomen deze nacht.. 

Met licht schuiven we de Elbe op en zijn de laatste van een wolk van bootjes die richting het westen gaan. Het was pas om 20 uur hoogwater en de stroom loopt dan nog een uur door naar boven de rivier op. Waarom die bootjes dan een uur eerder vertrekken is mij altijd een raadsel. Waarschijnlijk moeten ze door naar Lauwersoog of Vlieland en willen ze echt de volle 5 uur stoom mee pakken. Maar ze hebben nu nog een dikke 2 knoop tegen.

Om 22 uur is het echt donker en moeten we het doen met de lichtjes die we zien en de navigatie computer. De hele route tot aan Dovetief staat er in en de computer stuurt je langs de tonnen en wijzigt zelf koers tot een maximum van 10 graden. Wil hij meer koers veranderen vraagt hij eerst netjes om toestemming.  

Het is flink druk op de Elbe. Enorme containerschepen passeren ons op korte afstand en ook zien we schepen varen waar wij niet kunnen constateren waar hun navigatie verlichting zit zoveel andere dekverlichting voeren ze.
Ik mag op zich best graag 's, nachts varen. Het is over het algemeen allemaal duidelijk en overzichtelijk. Je kunt prachtig sterren kijken, diverse wensen doen met vallende sterren en satelietjes kijken. 

De wind trekt aan tot een dikke 5 uit het zuid-oosten en we zetten zeil met 2 riffen in het grootzeil en in de Genua. We lopen nog een dikke 9 knoop met stroom mee. 
Na een tijdje kom je in het ankergebied waar grote schepen liggen te wachten voor Hamburg, Bremerhaven en Wilhelmshaven. Daar liggen soms wel 40 schepen. Nu ook. We konden deze keer zonder koers te wijzigen door dit gebied. 




Wat een plaatje. Zonsondergang op de Elbe. Waar is de wijn en het stokbrood.
Op de Duitse Waddeneilanden een traditie om met wijn en stokbrood te toosten op de ondergaande zon. Het zal komen dat als je in Beieren woont dit fenomeen niet zo vaak kunt zien. Als je hier dan op vakantie bent kun je het inhalen. Dat doen ze dan ook in grote getale.

Nog eentje maar dan met paal. Op de dam en ondieptes langs de Elbe naar buiten staan grote verlichte palen voor de navigatie. A tm H. 
We maakten ook een reddingsactie van nabij mee. Achter ons was een pan-pan bericht uitgezonden van een Nederlands jacht wat een touw in de schroef en roer had gekregen. Waarschijnlijk zeil gehesen in dezelfde toename van de wind die wij hadden maar wat schoten over het hoofd gezien die overboord dreven.
Bremen rescue zat er boven op want ze zaten vlak bij de geul. Er zou een reddingsboot gestuurd worden en de zeilboot ging voor anker.
Toen de reddingsboot een paar uur later bij de boot was ( de boot lag enorm ver van een reddingsstation) en contact had opgenomen met de zeilboot vertelden die dat ze het touw uit de schroef hadden gekregen en het roer weer wat werkte. De reddingboot werd bedankt. Ze vroegen nog wel wat de dichtstbijzijnde haven was en dat was Helgoland.
Best raar dat je een reddingbootbemanning uit hun bed laat komen om 2 uur in de nacht, ze 2 uur laat jakkeren naar jouw probleem en vervolgens bedankt voor hun inzet en er geen gebruik van maakt. Dit alles bij kalm weer.
Dat de bemanning van de reddingboot nog vriendelijk en netjes bleef bewonderde ik. Waarom even niet eerder wat van je laten horen via Bremen Rescue dat je bezig bent met de reparatie.
Of ze veilig op Helgoland zijn aangekomen heb ik niet meer gehoord. Dat ze daar weer moelijk wegkomen ivm het weer is een feit. Misschien een klein beetje genoegdoening voor de reddingboot.




En hier komt ie na 10 uur onder te zijn geweest, weer op
Wij moeten nog uitwijken bij de uitgaande geul van de Jade en de Weser. Daar zijn altijd wel uit en ingaande scheepvaart. Meestal fietsen we er netjes tussen door. Nu niet. De computer berekende nu een aanvaring met een grote jongen die echt niet wijkt, dus op tijd door de wind , ff terug zeilen en 5 minuten later weer door de wind en terug op koers.
Hierna is alles verder rustig tot aan Nordeney. Af en toe een viskottertje maar die vissen op de banken voor de eilanden en daar heb je weinig hinder van.
Door inmiddels draaiende stroom die nu tegen stond, liepen we niet meer zo hard. Dat we bij het eerste licht bij het Dovetief waren gebeurde niet. Het werd een uurtje later.
In de vaargeul naar de haven begonnen we jachten te tellen die de haven uit kwamen. Ook hier kijkt iedereen in dezelfde weerberichten en ziet dat ze vandaag nog weg of vervolgens dagen verwaaid te moeten blijven liggen. We tellen 9 jachten. Dat betekend 9 vrije plaatsen op Nordeney. En inderdaad precies op de plek waar ik graag wilde liggen was er een plek vrij.
Dan komt vervolgens de weerslag en de jetlag. Omdat het deze keer een intensieve nacht was met scheepvaart was ik best moe. Maar slapen wil niet omdat het dag is en je nog vol adrenaline zit.
Dan maar vroeg naar bed in de avond en idd om een uur of 9 was de "piep ut"en lag ik te kooi.



Strandsauna Nordeney
Nordeney is een best fijn eiland. Een beetje het Terschelling van de Duitse eilanden. Veel vertier en een grote plaats. Ook heel erg toeristisch. Wel echt Duits. Veel kuuroorden. Maar ook heel schoon en netjes overal. Dat komt door de Duitse instelling en de Kuhrtax die hier wordt geïnd. Deze wordt idd ook gespendeerd aan goede voorzieningen voor de gasten en gaat niet zoals in Nederland in de kas "algemene middelen". Hierdoor ben je ook bereid om deze Kuhrtax te betalen omdat je ziet dat er goede dingen mee worden gedaan.

Het getij is ongunstig om over het Wad naar Delfzijl te gaan en ik wil ook graag nog wat afkicken en de reis wat kunnen afsluiten. Ook de weersituatie nodigt niet echt uit tot een reis naar Delfzijl. Ik gok op maandag. We moeten dan om 08.00 hier weg. Dit is 2 uur na laag water. Je kunt dan het Memmert Wattfahrwasser probleemloos passeren en zijn dan om 13.00 in Delfzijl.
We gaan zien of het lukt.....Wel lekker zo de tijd aan jezelf. Voel me al echt een bejaarde.
Duitse kustbescherming voor een harde kust. Kijk naar de buien

Buien buien en nog een buien

Nrdeney city

Ook hier zijn de toeristen even weg door de regen

Kijk eens naar de wolkenlucht op de achtergrond

Heinrich Heine in zijn jonge jaren. Een beroemde Duitse dichter uit Nordeney

Geen opmerkingen:

Een reactie posten