woensdag 16 augustus 2017


Hjelsminde - Horup havn - Moltenort - Kielerkanaal- Cuxhaven

Er stond toch een beetje wind en onder zeil verlaten we Hjelsminde richting Ärosund. De hele dag is het verder op of aan met de wind. We zeilen een paar uur met de Code 0. Uiteindelijk motoren we het Alsfjord in en halen de brug van 16.00 uur. Op naar Horup havn aan de zuid oost kant van Als. Hier leggen we tegen het dorp het anker er in. We weten dat we de volgende morgen hier weer weg moeten omdat het dan onbeschut is tegen zuid-westen wind. 
Idd is de wind de volgende dag zuid-west en gaan we verplekken naar een paar mijl verder bij Healnes. Hier liggen we de hele dag en vooral in de nacht te schuilen voor wederom weer eens 6-7 bft. Brrr wat gaat het tekeer. Gelukkig houdt het anker goed en kunnen we zelfs tussen de buien door even zwemmen.

De wind is de volgende dag naar het west-noord-west gedraaid en afgenomen tot 5. Een super wind om naar Kiel te zeilen en dat doen we dus ook. Om 7 uur gaat het anker er uit en zeilen met een lekkere snelheid naar Kiel. Op een uurtje na dat even de wind op was na hebben we geen motor gebruikt. Misschien omdat het zondag was en iedereen na het weekend weer in Kiel moest zijn of dat iedereen deze wind zag, maar de zee was wit van alle zeiltjes richting Kiel. 

Wij meren om 14.30 uur  af in onze favoriete haven Moltenort. We vinden weer een mooi plekje tegen de buiten pier in de wind. Nog even gefietst naar Laboe en de supermarkt en tankstation.
Hier hangt een lekker rustige haven atmosfeer. Het tempo gaat gelijk om laag. Met weemoed gaan we verder de volgende dag.

De brug in Sonderborg. Leuke stad.

Ze hebben ook een goed ziekenhuis hier :-)

Doet echt Scandinavisch aan. Wij varen door..

Weer een Damster Donker

5 lagen kleren en nog koud. Zomer 2017
 Met zeilen heb je te maken met de elementen water,wind en getij. Het ziet er naar uit dat het niet meer wil goed komen met deze zomer. De weerkaarten van Guru, Finder, DMI en SMHI zeggen elke 6 uur wat anders en worden de verwachting positief of negatief bijgesteld. Lastig om daarop te plannen. Het ziet er naar uit dat er voorlopig nog geen hoge druk in deze omgeving komt en we dus op zoek moeten naar een "gaatje"voor de Duitse bocht. Die zit er idd wel aan te komen op woensdag en donderdag. Dus dan moeten we in Cuxhaven zijn. Het tij is dan ook gunstig. Daar ben je dus van afhankelijk. Je kunt bijvoorbeeld niet met noord-westen wind >6bft  de Elbe af. Het lukt je gewoon dan niet. Ze zeggen dan in Cuxhaven; Mit bft 6 nach tonne 6. Je komt dan niet verder dan ton nr 6 en dat is niet ver. Dit komt omdat je alleen weg kunt met uitgaande stroom. Als er dan noord-west wind staat krijg je wind tegen stroom en dan worden de golven gewoon te hoog en ga je niet meer vooruit.

Van mijn weerguru heb ik geleerd dat als opeens de weerkaarten positief er uit zien je in een slechte zomer er vanuit kunt gaan dat dat niet door gaat.
In een slechte zomer zijn alle warme oplossingen (kaarten) , koud en in een goede zomer zijn alle koude (natte) oplossingen, warm.


Duits vertier in Kieler fjord. Zelfs om op het strand te liggen moet je betalen in een automaat.

Wij liggen graag in Moltenort. 

Leuk plaatsje. 

Ik ga verse broodjes halen bij de bakker en zag ik vanaf de overkant de vloot jachten de sluis gaan in varen. Dat is een lastige omdat je in Holtenau moet schuuten met de beroepsscheepvaart. Je weet dus nooit wanneer je mee mag schutten omdat sommige boten zo groot zijn dat je gewoon niet mee kan. Je kunt zo maar 4 uur moeten wachten.
Nu snel losggegooid in Moltenort en de sluis opgeroepen. Dat is altijd lastig. In mijn slechtste "haast" Duits geprobeerd om de sluismeester er van de overtuigen om mij nog binnen te laten. Dat lukt gelukkig en we piepen met nog 2 andere bootjes net de sluis nog ff in. Zoals je hier boven kunt zien ligt er deze keer geen beroepsvaart in de sluis. Het is overigens de hele dag rustig met vrachtschepen in het kanaal. Komt waarschijnlijk omdat er in het weekend niet gelost en geladen wordt in de havens.
Wij tuffen het kanaal op en hebben opeens een warme dag. Let op:  de eerste dag in 3,5 maand dat het een warme dag is. Bijna bij de 25 graden. We hebben het verdiend.
We wilden eerst naar Flemburger hude voor anker maar dat is al na een uurtje varen en aangezien we zo vroeg waren was dat wat zonde van ons vroeg vertrek uit Moltenort.
We varen door naar Rensburg. Ook daar zijn we wat vroeg en het lijkt er op dat ons "weergaatje"wat dicht smeert met harde wind. We besluiten om wat dichter bij Brunsbuttel te gaan liggen. Om 08.00 is het daar de volgende dag hoog water en die moeten we pakken.
Daarna komt Gieselau in zich. Ook een prima plek maar het zou gaan onweren en regenen die middag en dan is er vaak wat mist in de ochtend. Als je dan om 06.00 wilt vertrekken daar dan lukt dat niet omdat je niet mag varen op het kanaal met mist.

Het wordt dus voor het eerst in mijn varend bestaan in het Kielerkanaal aanmeren op de palen bij de camping 20 km voor de sluis.
Dat is eens en nooit weer. Op zich een grappige plek. De zeeschepen varen vlak langs je. Je zit eerste rang. Daar ligt ook het addertje. Sommige schepen produceren nogal wat golven. Je ligt dan ook best te schudden en te slingeren. Ook in de nacht worden we vaak wakker door golven. Nee dan toch liever het Gieselau kanaal.


Sluismeester heeft de deur speciaal voor ons open gehouden. Voor de Holtenauer sluis personeel een bijzondere opgave. Ik moest me dan ook "beëilen".

De Akerdijk uit Groningen. Een van de grote jongens hier op het kanaal.. Ook in Brunsbuttel op verzoek de sluis open gehouden voor ons. Onvoorstelbaar in Kielerkanaal land.
De volgende ochtend al vroeg op pad richting de sluizen van Brunsbuttel. Het mooist is dat je op hoogwater Brunsbuttel kunt schutten. Hierna kun je met afgaand tij naar Cuxhaven. Op een km of 5 voor Brunsbuttel zie ik dat er al geschut wordt door de jachten. Wederom de sluis opgeroepen en wederom houden ze de sluis voor ons open. Met volle kracht gaan we de sluis in. Heel fijn want je moet zo maar een uur of 3 wachten voor een volgende schutting.
We meren af naast een grote viskotter zodat we niet aan de wal hoeven te springen.
Een uurtje later krijgen we de stroom mee en samen met de Genua lopen we al gauw meer dan 8 knoop over de grond. We meren af in de America haven bij een zeilvereniging. Daar is het op zich goed liggen. Er loopt wel een enorme golfslag zo af en toe de haven in van de containerschepen die van en naar Hamburg gaan. Sommigen lopen meer dan 20 knoop en zijn 350 meter lang, Ze hebben meer dan 5000 stalen doosjes aan boord.
Na het bestuderen van het "weergaatje"constateren we dat het "dagweergaatje van woensdag is dicht gesmeerd met zuid-west 5 en regen maar het "nachtweergaatje" er nog steeds is. We besluiten dan ook om onze kansen in te zetten voor woensdagavond om 20 uur vertrek uit Cuxhaven.
De wind zal om 20 uur nog weinig zijn uit het noord -oosten maar gedurende de avond draaien naar zuid-oost en toenemen tot 5-6 bft. Wel te doen bij aflandige wind.Het enige "probleem"is dat je niet te snel moet varen. Bij het eerste licht kun je pas het Dovetief bij Nordeney naar binnen. De tonnen zijn namelijk onverlicht. Bijna wekelijks worden deze tonnen op een andere plek gelegd ivm de veranderende geulen door stroom en wind. Aangezien wij een update van onze kaarten hebben van meer dan 3 maand geleden kunnen deze tonnen dus heel ergens anders liggen. Als het dus nog donker is moet je met een zaklamp deze tonnen zoeken.. Geen optie dus proberen gemiddeld maximaal 6 knoop te lopen dan kom je bij het Dovetief (Nordeney) aan bij het eerste licht.
Cuxhaven is geen mooie plaats. Het is industrieel en ingericht op visserij. Hoe dan ook is het zeer toeristisch. Maar het is een goed vertrekpunt voor de Elbe op naar Hamburg of Brunsbuttel of richting west. Nederland en verder of Helgoland.
Hier liggen we in de America haven. Zoekplaatje


Cux city marina in het centrum
Veerboot Cuxhaven -Brunsbuttel. Vroeger kon deze veerdienst niet uit. Diverse rederijen zijn er op stuk gelopen. Nu zit de veerboot steeds goed vol. Ok met Nederlandse vrachtwagens die de wegwerkzaamheden op de A7 in Duitsland willen ontlopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten