De lange reis lijkt ten einde. Nog even naar Delfzijl. Dat gaat toch niet zonder slag of stoot. Zondag regent en waait het echt de hele dag. Enorme buienstraaten schuiven over Nordeney. Het gevolg van de toch warme zomer in dit gebied. Met een noord-westen wind komt er relatief koude lucht over warm water. Deze lucht neemt alle vocht op die maar beschikbaar is en laat deze boven land helemaal uit regenen. Opmeten uurtje na regent het pijpenstelen.
Maandag kunnen we om 08.00 de trossen los gooien. Omdat er door de harde noord-westen wind opwaaiing is van het water is er extra verhoging. We hoeven ons dus geen zorgen te maken dat we nog vast lopen in het Memmert watfahrwasser omdat het tij nog niet hoog genoeg is.
Samen met nog 10 andere boten gooien we los. Als moeder eend varen we vooraan. In het zeegat tussen Juist en Nordeney staat onverwacht erg veel swell. Vaak zijn we hier langs gevaren. Ook na de zomerstorm van 2 jaar geleden. Zelf toen stond er niet zoveel swell als vandaag. Blijkbaar heeft de 3 dagen noord-west zijn sporen nagelaten. Hierbij optellend de extra stroming door hogere waterstanden maakt het tot een " melting pot " . We staan af en toe bijna rechtop. Varen meer dan 45 gr gebekt en nog kan ik bijna met vol vermogen de tonnen niet vrij varen. Er moet nu niets misgaan. Laten we hopen dat het niet gebeurd. Enorme golven slaan over de banken en storten zich in de vaargeul.
Eenmaal op het kenterpunt krijgen we de stroom mee en even verder onder Juist is het alweer vlak water. Hoe bizar is varen soms.
We zien alle boten stuk voor stuk dezelfde golven dans maken.
In het Memmert wattfaherwasser staat er idd alweer 2.70 m water. Heel wat anders dan de 1.10 die we soms ook aantreffen opmeting tijdstip. Er zijn geen veerboten die ons lastig vallen.
In de Oostereems zetten we de Genua bij en gaan we alweer met 8 knoop richting de Eems. Voor het wantij met de Eems blijkt de hele vaargeul op een andere plek te liggen. Bijzonder. Als je bijna 4 maand weg bent geweest veranderen boeien soms van plek maar zoveel? We hadden al een tijd gemerkt dat de oude geul langszaam dicht liep maar dat ze dit zouden doen. Maar goed dat het niet mistig was of zo.
Eenmaal in de Eems konden we zeil zetten alleen was na een half uurtje die alweer op. Nog wel was het touw vast gelopen in de trommel dus met wat gereedschap de boel weer los gekregen.
Varen blijft tot het laatste moment spannend.
Eenmaal in het Zeehavenkanaal blijkt dat de kleine sluis niet werkt en we in de grote moeten schutten. Dit tussen de beroepsscheepvaart. Voor ons niet bijzonder maar voor velen die met ons schutten wel lastig. Het vrachtschip laat zijn schroef draaien en er zijn maar minimaal bolders beschikbaar.
Na hetnschutten doemt de volgende sluis op. Ook hiermzijn complicaties. De brugwachter zegt via de marifoon dat er veel storingen zijn maar dat we wel zien waar het " schip strandt".
Gelukkig gaat alles toch goed en liggen we een uurtje later in het kommetje achter,t huis.
Eind van een bijzondere vaartocht van een paar maand.
Een reis die door het slechte weer soms wat moeilijk verliep. Vooral de soms onverklaarbare harde wind speelde ons parten. We hebben wel eens windkracht 7 gehad bij een wolkenloze hemel.
We hebben bijna .... havens aangedaan en ... achter ons anker gelegen. Dit laatste had veel meer moeten zijn. Allereerst om de kosten in te perken en wat ook om meer vakantiegevoel te krijgen en te kunnen zwemmen.
We hebben dit helaas maar een keer of 10 kunnen zwemmen vanwege de temperatuur.
Wat is er misgegaan met het weer in Skandinavie dit jaar.
Doordat steeds lage druk steeds met een westelijke stroming over Skandinavie heen ging was er steeds veel wind. Ook was de wind hierdoor steeds enorm variabel. In kracht en in richting. In normale situaties kun je als je 's, avonds ergens ankert er vanuit gaan dat de wind 's, nachtes er wel uit gaat en 's, morgens nog wel uit dezelfde richting waait. Nu was het zo dat er 's,avonds wel windkracht 6 stond en dan om 06.00 's, ochtends opeens 180 graden ging draaien en met volle kracht bleef doorstaan.. Hierdoor lag je opeens aan lagerwal en moest je eigenlijk gelijk anker op.
De warmte in zuid-Europa zorgde ervoor dat de westelijke stroming in stand werd gehouden.
In normale weersituaties heb je dat een westelijke stroming na een week of 6 weer gaat meanderen en er eens een andere weersituatie ontstaat. Hoge druk. Dit keer bleef de westelijke stroming constant over Skandinavie gaan.
Ook de Zweden zeggen dat deze zomer uitzonderlijk was en in 40 jaar niet zo slecht is geweest. De Zweden zeggen overal en altijd; in juli komt alles goed. Dit jaar niet.
De Zweedse meteorologische dienst gaat ook onderzoek doen waar het zo heeft kunnen misgaan en met name onderzoek doen naar de wind buien.
Een gegeven moment ben je zat van elke dag maar plannen samen met de weerkaarten. Elke 6 uur deze kaarten bekijken wat de mogelijk en onmogelijkheden zijn. Soms komen er 4 verschillende versies van 4 verschillende stations. Guru, Smhi, DMI, Deutsches Wetterdienst.
In al deze maanden hebben we maar 3 x buiten kunnen eten. En ook werden we een beetje murpf van het windlawaai door de verstaging. In een aluminium schip hoor je dat nog een stukje meer omdat er een goede geleiding van geluid is.
Toen we vertrokken heb ik nog snel ff een Lidl vestje meegesleurd voor als,t een keer koud zou worden. Deze heb ik behoudens het wassen elke dag aan gehad. Zo koud was het.
Wat kan er de volgende keer anders. Allereerst moet je er voor zorgen dat je in het begin snelle slagen moet maken naar het gebied waar je naar toe wilt. Dus niet kleine dag afstanden maar lange tochten richting het gebied waar je wilt zijn. Vanuit hier kun je dan in je gebied lekker gaan varen en wel in korte tripjes de terugreis aanvangen zodat dat geen jaag partij gaat worden.
Wat ook wel een dingetje is om je eigen kop te volgen en niet teveel aan te trekken van de mensen in de haven die allemaal een andere mening hebben over het weer en de strategie. Je wordt hier zeer onrustig van. Vooral al jij denkt dat het nog niet verstandig is om te gaan en de haven loopt leeg van de boten.
Ook kan ik me nu meer voorstellen wat "reismoe" is. Wereldzeilers klagen er soms over dat ze reismoe worden omdat ze steeds maar weer verder moeten. Ook wanneer het eigenlijk best leuk is ergens. Dit had ik ook wel een beetje. Steeds maar verder elke dag en waarom.
De boot gaat binnenkort de wal even op om het onderwaterschip te schilderen met anitfouling (aangroeiwerende verf) De huidige verf is aan slijtage onderhevig. Hierna nog een paar Waddeneilanden af (Nederlands en Duits) en dan wordt de boot klaargemaakt voor de winter. Zeilen er af enzv
Hierbij sluit ik dan ook voorlopig het blog af en dank jullie voor het volgen, de leuke reactie en complimenten. Ik vond het leuk om te doen en wie weet volgend jaar weer opnieuw.
Bedankt voor het met mij een stukje meereizen.
Steven
Het beroemde vestje :-) |
He Kokkie, Leuk om met jullie "mee" op reis te zijn geweest. Erg leuk om te lezen hoe jullie de dingen en de reis beleefd hebben. Als je in de buurt bent kom eens een bakkie doen. Gr. Ray
BeantwoordenVerwijderen