Isefjord was ons doel. Er zou slecht weer aankomen en wat is er dan beter dan voor anker in een prachtig Deens Fjord. Het werd iets heel anders......
Het tochtje van Helsingor naar Gilleleje was een vreemd tochtje. Steeds die enorme winddraaïngen en wind toe en afnames. Ook stond er bijna 1,5 knoop stroom tegen.
We konden niet verder naar Gilleleje omdat als je verder westelijk gaat de kust afbuigt naar het zuidwesten. De wind was zuid west en best stevig. Er tegen in boksen was echt geen optie.
Daarom achter Gilleleje voor anker, dicht tegen het strand op 4 mtr water. Je kon de badgasten zowat aanraken.
Na al die havens was deze optie een zeer aangename. De haven van Gilleleje puilde namelijk uit van de bootjes. Heerlijk die rust.
Helaas stond er nog iets teveel deining uit het noorden. Wij dachten dat het van de grote scheepvaart kwam maar de volgende dag stond er bij Odden nog steeds dezelfde deining uit het noorden en daar komt geen grote boot langs.
Al gauw was het zwaan kleef aan en lagen er een boot of 8. Mensen zien toch ook die optie en denken als er een boot ligt zal het ook wel kunnen.
Heerlijk gezwommen en het onderwaterschip weer eens ontdaan van aangroei. Kristal helder water. Je zag op 4 meter gewoon het anker liggen en geen ....kwallen.
De volgende dag zag ik iets raars. Vlakbij de boot lag een boeitje waarvan ik dacht dat de vissers die 's, nachts uitgelegd hadden. Toen ik beter keek zag ik dat dit boeitje vast zat aan een mens die dook naar ik dacht oesters oid. Het boeitje met daaraan een korf dreef boven en de duiker ging steeds naar beneden. Het zal wel voor een heel chique restaurant zijn denk ik. Handgedoken oesters. Ik zie het al in krulletters op de kaart staan.
De volgende dag naar op weg naar het Isefjord op de motor omdat de wind op was. Het werd anders.
Nog steeds wil het niet stabiel worden. Steeds zijn er hogedruk gebieden boven het zuiden van Europa die net Nederland schampen. Alle laedrukgebieden zijn voor Skandinavie. Nu ook weer. Er komt er een vanuit het zeegebied noord van de Azoren deze kant op die bijna een week hier komt lopen klieren.
Wat doe je dan. Die hele week in een fjord opgesloten zitten ivm de harde wind of toch een strategische haven op zoeken waar je sneller een aantal kanten op kan als het weer voorbij is.
Dat is dus ook varen. Tijdens het varen naar een doel, toch je bestemming veranderen omdat dat verstandiger is.
Het werd Odden.
Odden ligt op het uiterst noord westelijk puntje van Sjealand. Wel 20 mijl meer motoren maar het is voor een goed doel.
Odden is een piepklein haventje die 's, avonds helemaal volloopt met jachten. Ook deze haven ligt strategisch. Je komt bijna altijd langs Odden als je boven langs Sjealand vaart.
Wij passen niet meer in een box en pakken een vrij stuk kade vlakbij de ingang. De kans op dubbelliggers is hier wat minder groot.
Er is ook nog regulier visserij en die heeft soms maar moeite om in en uit de haven te komen.
Tot na 24 uur lopen er nog jachten binnen.
De volgende dag heerlijk gezeild van Odden naar Grena. Dit was de enige haven die met een normale koers en zonder een hele dag kruisen, te bereiken was. Het ging hard. Vaak meer dan 7 knoop op de meter bij windkracht 5-6. Natuurlijk in de Shipping lane weer uit moeten wijken voor 2 vrachtschepen. Ook nog een Hollander. De hele zee is leeg maar uitgerekend op dit punt komen we samen. Ook een paar onweersbuien gehad. Steeds maak je dan de afweging hoeveel zeil haal ik weg. Vaak zit er een hoop wind in onweersbuien en als je te lang wacht ben je te laat. Het moet wel heel blijven. We besluiten om het grootzeil steeds weg te halen en de rolgenua te laten staan. Komt er dan mega veel wind dan rollen we de genua snel in of gedeeltelijk in. Het grootzeil is veel bewerkelijker en kost daardoor te veel tijd. Tevens ben je op het voordek veel kwetsbaarder voor golven en onweer. De rolgenua bedien je vanuit de kuip. ( kuip is de plek achter op de boot waar je stuurt, eet, drinkt, kletst en de zeilen bedient)
Om 14.00 lagen we vast in Grena. Een vrije box is gemerkt met een groen schild. Wij lagen goed. Na een uur werd er geklopt. We moesten weg omdat de havenmeester een fout had gemaakt. De eigenaar van de ligplaats wilde er weer gebruik van maken en lag met zijn boot te wachten.
Weer op zoek naar een andere plaats. Maar ook weer een aantal uren later dus de beste plekken waren alweer ingenomen want de boten stoomden binnen.
Iedereen kijkt namelijk op dezelfde weerkaarten en zag dat deze nieuwe depressie weinig goeds brengt. Van alle kanten komen ze aan in straten van zeilboten. Anholt, Hals en uit het zuiden.
Het woei inmiddels een dikke 6 en de haven is zeer onbeschut. Lastig dus om weer een box in te varen. Het ging gelukkig allemaal weer goed. Als je een lege box uit zoekt waar een boot aan de lage kant ligt dan kun je daar voorzichtig tegen aan leunen. Je blijft dan recht in de box liggen. Als en dan geen hulp is kan je goed op de betonnen pontons springen en blijf je de boot beheersen.
De voordekker die zorgt eerst dat er aan de hoge kant een lijn om de achter paal komt. Deze lijn geeft hij aan de schipper. Daarna doet hij snel de stootwillen aan de lage kant over boord en gaat dan naar voren om de voor trossen aan de wal te zetten. De schipper heeft het achterschip door de achterlijn goed in bedwang. Je hoopt altijd dat er wat hulp is omdat de betonnen pontons zo laag zijn en de boot zo hoog. Een lijntje aanpakken is dan wel fijn.
Nu opmaken voor minstens een dag of 4 harde wind en regen.
Grena is een saaie haven. Het is de monding in zee van de Grena A. De plaats ligt 2,5 km land inwaarts. Er is alleen een veerhaven, een verlopen vissershaven en een hoop verlopen industrie. De jachthaven is sleets, vies en heel duur.
215 kroon (€28,-) voor 1 nacht. Er is geen wifi. De douches en wc zijn oud en vies. Kortom ze weten dat de haven zeer strategisch ligt en de boten toch wel komen. Je hoeft dan geen moeite te doen om klanten te krijgen. Jammer want we zien in Denemarken dat het ook echt heel anders kan.
In de nacht gaat het regenen, enorm regenen en overdag weer regenen. Nog steeds komen de boten binnen, ondanks dat het buiten de vouwen uit je broek waaien. Je zal ook maar 2 weken vakantie hebben en op de weerkaart dit monster zien verschijnen. Je moet dan soms stappen nemen om op tijd thuis te zijn voor je baas. Je moet dan wel eens varen als het niet verstandig is.
Voor het eerst in mijn leven heb ik daar geen last meer van maar weet hoe dat voelt. Het is dan eigenlijk niet verantwoord om te varen maar je moet op tijd weer thuis zijn.
Lastig soms dat varen... Maar dat maakt het ook zo dynamisch en leuk.
Bezig zijn met de natuur en natuurkrachten.
Zonsondergang bij Gilleleje |
Hoe mooi wil je ze hebben. |
Op de achtergrond het ontstoken vuur van Nakked Hoved. Met licht karakter 3 x flash in de 20 seconden en 25 mijl zichtbaar. |
Odden havn. Je kan zien hoe nauw alles is.. |
Spreekt voor zich. |
De menu lijst van "Den Gyldne hane" |
Hier zie je Odden liggen op de achtergrond. |
Op weg van Odden naar Grena |
Stilleven op een vissersboot. Het kan.. |
Deze zijn ook heel lekker.. |
Zomer 2017.. Gauw vergeten. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten