zaterdag 25 augustus 2018

Gieselau - Cuxhafen



Om 11.00 was het hoogwater in Brunsbuttel. De sluis in het Kielerkanaal aan de kant van de Elbe. Ja ja de eerste ontmoeting weer met getijde.
Dit hoogwater is belangrijk omdat het op de Elbe zeer hard kan stromen. Wel zo hard dat je er maar amper tegen in kunt varen.
Van belang is dat je zo gauw het tij met je mee gaat lopen richting Cuxhafen daar dan ook bent. Vanaf Gieselau is het nog 4 uur varen dus op tijd weg.
De schipper was om 06.00 toevallig wakker en heeft zonder de bemanning wakker te maken losgegooid en is gaan varen.
We waren dus precies om 10.00 uur bij Brunsbuttel. Het geluk was met ons. De sluis stond open. Samen met een coaster uit Sneek en nog 4 jachten werden we geschut. Best wel bijzonder want aan deze kant van het Kielerkanaal schut je eigenlijk nooit met de beroepsvaart.

Het was kantje boord of de vaart over de Elbe wel door zou gaan. Het zou noordwest 5 worden. Dat is geen prettige richting. Dit stuk water van de Elbe kun je gewoon vergelijken met zee. Wind tegen stroom geeft hoge venijnige golven. Gelukkig was de stroom nog niet zo sterk. Toch was de tocht naar Cux een bumpy road. Zeker na Oterndorf was het niet meer prettig. De stroomsnelheden worden zo groot.
Maar om een uur of 13.00 meerden we af in de Americahafen. Dit is een kleine jachthaven gerund door eigen leden. Je licht er goedkoop maar het is een hobbelige plek door de beroepsvaart die op de Elbe vaart.
Nu bekijken wanneer we ook nog veilig door de Duitse Bocht kunnen. Het oorspronkelijke gaatje was oorspronkelijk vrijdag. Dat werd donderdag toen woensdag en is uiteindelijk dinsdag geworden.

Vlak bij de haven is een uitzichtpunt over de Elbe. Hier zitten scheepsspotters soms dagen om het schip die ze nog niet in hun bestand hebben of camera vast te leggen. Net zoals je dat met vliegtuigen ook hebt. Bijzondere mensen.

Nu nog bepalen of er overdag gevaren wordt of in de nacht vertrekken.
Het is 60 mijl (112km)van Cuxhafen naar Norderney. Je kunt Norderney niet bij donker aanlopen omdat de boeien en tonnen niet verlicht zijn.
Het is om 09.30 hoogwater Cuxhafen.Dan gaat de stroom mee lopen. En om 21.00 is het donker op Norderney. Het moet dus in dit tijdsgebied gebeuren. De Skua kan evt een eiland eerder aanlopen maar de voorkeur is Norderney gezien de harde wind die de komende dagen verwacht wordt. Nordeney is wat beschutter dan de meeste andere waddenhavens.

Als je 's, nachts vertrekt op hoogwater heb je de tijd tot het licht wordt op Norderney. En er stond ook nog wind in de nacht. Maar de voorkeur, hoewel de schipper er niet veel moeite mee heeft om 's, nachts te varen, gaat naar overdag.
Besloten wordt uiteindelijk om de volgende dag om 09.30 te vertrekken uit Cuxhafen.


Een Nederlandse coaster ( voor Koopvaardij blogspot) in het Kielerkanaal


Even later samen in de sluis

De scheepsspottersplek


Zoek de Skua

Segelverein America hafen


Helemaal in het hoekje van de haven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten