Om 11.00 was het hoogwater in
Brunsbuttel. De sluis in het Kielerkanaal aan de kant van de Elbe.
Ja ja de eerste ontmoeting weer met getijde.
Dit hoogwater is belangrijk omdat het
op de Elbe zeer hard kan stromen. Wel zo hard dat je er maar amper
tegen in kunt varen.
Van belang is dat je zo gauw het tij
met je mee gaat lopen richting Cuxhafen daar dan ook bent. Vanaf
Gieselau is het nog 4 uur varen dus op tijd weg.
De schipper was om 06.00 toevallig
wakker en heeft zonder de bemanning wakker te maken losgegooid en is
gaan varen.
We waren dus precies om 10.00 uur bij
Brunsbuttel. Het geluk was met ons. De sluis stond open. Samen met
een coaster uit Sneek en nog 4 jachten werden we geschut. Best wel
bijzonder want aan deze kant van het Kielerkanaal schut je eigenlijk
nooit met de beroepsvaart.
Het was kantje boord of de vaart over
de Elbe wel door zou gaan. Het zou noordwest 5 worden. Dat is geen
prettige richting. Dit stuk water van de Elbe kun je gewoon
vergelijken met zee. Wind tegen stroom geeft hoge venijnige golven.
Gelukkig was de stroom nog niet zo sterk. Toch was de tocht naar Cux
een bumpy road. Zeker na Oterndorf was het niet meer prettig. De
stroomsnelheden worden zo groot.
Maar om een uur of 13.00 meerden we af
in de Americahafen. Dit is een kleine jachthaven gerund door eigen
leden. Je licht er goedkoop maar het is een hobbelige plek door de
beroepsvaart die op de Elbe vaart.
Nu bekijken wanneer we ook nog veilig
door de Duitse Bocht kunnen. Het oorspronkelijke gaatje was
oorspronkelijk vrijdag. Dat werd donderdag toen woensdag en is
uiteindelijk dinsdag geworden.
Vlak bij de haven is een uitzichtpunt
over de Elbe. Hier zitten scheepsspotters soms dagen om het schip die
ze nog niet in hun bestand hebben of camera vast te leggen. Net zoals
je dat met vliegtuigen ook hebt. Bijzondere mensen.
Nu nog bepalen of er overdag gevaren
wordt of in de nacht vertrekken.
Het is 60 mijl (112km)van Cuxhafen naar
Norderney. Je kunt Norderney niet bij donker aanlopen omdat de boeien
en tonnen niet verlicht zijn.
Het is om 09.30 hoogwater Cuxhafen.Dan
gaat de stroom mee lopen. En om 21.00 is het donker op Norderney. Het
moet dus in dit tijdsgebied gebeuren. De Skua kan evt een eiland
eerder aanlopen maar de voorkeur is Norderney gezien de harde wind
die de komende dagen verwacht wordt. Nordeney is wat beschutter dan
de meeste andere waddenhavens.
Als je 's, nachts vertrekt op hoogwater
heb je de tijd tot het licht wordt op Norderney. En er stond ook nog
wind in de nacht. Maar de voorkeur, hoewel de schipper er niet veel
moeite mee heeft om 's, nachts te varen, gaat naar overdag.
Besloten wordt uiteindelijk om de
volgende dag om 09.30 te vertrekken uit Cuxhafen.
Een Nederlandse coaster ( voor Koopvaardij blogspot) in het Kielerkanaal |
Even later samen in de sluis |
De scheepsspottersplek |
Zoek de Skua |
Segelverein America hafen |
Helemaal in het hoekje van de haven |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten