Na lang gepuzzel werd de knoop
doorgehakt. Kijken hoe ver we richting west zouden kunnen komen.
De weerberichten lieten voor
Skandinavie toch een behoorlijke weersomslag zien met in de verste
verte geen zicht op andere wind dan west- zuidwest-noordwest. Dat
zijn lasdtige winden om onder Skane door te gaan naar Denemarken.
Vooral als ze hard door staan. Er zijn niet veel havens aan de
zuidkust van Zweden. Aan de wind zeilen met hoge golfslag is ook geen
optie.
Bornholm kwam ook in beeld maar viel al
snel af door de langdurige westen wind. Dan lig je daar ook vast in
een haven.
Om een uur of 8 in de ochtend uit de
haven vertrokken. Zelfs een uur eerder dan met de buren was
afgesproken. Er was al meer wind dan voorspelt en ze waren al wakker.
Dus hebben ze ons er tussen uit gelaten. Buiten de haven de zeilen
op. Helaas te weinig wind dus de code0 op gezet. Als gauw liepen we
als een speer.
In de middag kwam Simrishamn voorbij..
Leuke haven? Nee maar wel fijn dat ie er ligt als het nodig is. Nu
even niet. Door maar naar Ystad. Het zeilen gaat fantastisch.
Eenmaal bij de hoek van Zweden
(Sandhammern) aangekomen werd de wind wel wat wispelturig. Dat is
bijna altijd zo bij kapen en hoeken van landsdelen. Nu ook weer. Er
was voorspelt zuid-oost 3-4 maar het werd oost 2-3.
Het weerbericht werd ook zodanig
bijgesteld dat als we eenmaal in Ystad zouden liggen er eigenlijk
geen dag meer zou zijn om nog verder west te kunnen gaan dan minstens
een week. Om nou een week in Ystad te liggen nee.. Is Ystad een leuke
haven? Op zicht wel maar in de zomertijd overvol. En we zijn er al
vaak geweest dus geen ontdekkingstocht.
Dan maar Ystad voorbij varen en
proberen met de oostenwind die er nog staat bij Gislovhav te komen.
Dat wordt de nacht door zeilen. Ook wel weer eens leuk. Geen al te
grote problemen met de wind en de scheepvaart en de temperatuur was
buiten gewoon goed.
De schipper had voor 2 dagen spaghetti
gemaakt met in zijn achterhoofd een mogelijke doorzeilnacht dus er
hoefde niet gekookt te worden. Ook altijd fijn.
En het werd een prachtige nacht. Heel
erg vochtig dat wel dus ik was best beducht op mist maar die kwam
niet.
Met een aantal vallende sterren ( ja de
wensen zijn gedaan), Mars het dichtst bij de aarde sinds jaren en
talloze vliegtuigen die tijdens de landing op Kopenhagen of een
vliegveld in Skane hun landingslichten aan hebben. Kortom genoeg te
zien.
Natuurlijk gaat er ergens ook wel eens
wat spannend worden. In Ystad ging het goed. Alle ferry;s incl de
speedferry naar Bornhol (75 km/h) 40 knoop. Gingen om ons heen.Dat
zien we op de AIS.
Maar bij Trelleborg was het spannend.
Ik zag de ferry Swinneminde Trelleborg al een tijdje aankomen. En
natuurlijk zaten we precies voor de invaart van Trelleborg toen de
ferry wilde binnen lopen. De vrachtschepen en veel zeil en motor
boten zenden een AIS signaal uit. Die zien wij op de plotter. Dan zie
je driehoekjes varen op het scherm. Als je die driehoekjes aan tikt
dan zie je welk schip het is, zijn koers en snelheid, roepletter en
waar hij heen gaat. Wij kunnen dat driehoekje ook nog een
verleninglijntje geven waar het schip en de Skua over 10 minuten is.
En natuurlijk kwam het voor Trelleborg
uit. De verlenginslijntje kruisten elkaar niet voor of achter het
schip maar kwamen op elkaar uit. Dat betekent AANVARING!
Zo,n ferry zou moeten wijken voor ons.
Nou je kunt er vergif op in nemen een Poolse ferry niet en zeker niet
als hij precies in zijn aanloop zit voor Trelleborg. Dus ik ben maar
op tijd geweken. Dan kan hij duidelijk zien dat ik op tijd koers
verander en hij geen rare dingen doet. Want die doe ik in dit geval.
Wijk nooit uit naar bakboord is mij op de zeevaartschool altijd
geleerd. In dit geval ben ik naar bakboord uitgeweken. Maar op tijd
en met de intenties dat hij nooit zal wijken voor een klein jachtje.
Het is allemaal goed gegaan en na een
mooie nacht zeilen waarin je met een T.shirtje buiten kon wacht
lopen zijn we om 03.00 uur na 90 mijl (170 km) in de voorhaven van
Falsterbo kanalen voor anker gegegaan. De oostenwind blaast echt haar aller laatste zilte zucht alvorens naar het westen te gaan voor 14 dagen.
De brug over dit kanaal draait pas vanaf 06.00 uur en er is geen gelegenheid in het kanaal om af te meren dus dan maar ankeren. Omvaren was gen optie.
De brug over dit kanaal draait pas vanaf 06.00 uur en er is geen gelegenheid in het kanaal om af te meren dus dan maar ankeren. Omvaren was gen optie.
Er lag nog een Deens zeiljacht voor
anker.
Om een uur of 8 werd de schipper wakker
van onweer om zich heen. Ook dat nog. Dan maar wachten met verder
varen. De jachthaven van Falsterbo kanalen is Hollviken aan de noord
kant en dan moet je door de brug. Die draait alleen op hele uren van
6 tot 22 uur.
Omdat het in de ochtend was zijn
onweersfronten meestal al uitgeblust en niet meer zo heftig als ze
's, middags in de zinderende hitte ontstaan. Toch maar iets meer
ketting gestoken ivm mogelijke extra wind. De regen kwam. Maar nu ook
weer niet zo veel. Om 10.00 uur was dit voorbij en konden we door de
brug. Op een mooi plekje in de haven met de kop in de wind. Nu maar
uitrusten van de tocht. Iets van een jettleg was er wel maar ook
voldoening van een mooie dag en nacht zeilen.
Onze eerste regen sinds 2 maand. Mag het ook eens.. |
Hollviken. Niet de gezelligste haven maar je kunt er goed liggen. 25 euro per nacht |
Een scooter achter mijnheer zijn prots boot. Ik krijg hier altijd een lachbui van. Waarom achter zo,n snelle boot nog zo,n rare scooter. Allemaal voor de testosteron van de schipper. |
Zonsondergang bij Hollviken |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten