zaterdag 25 augustus 2018

Kiel (Moltenort) - Gieselau



De vaart door het kanaal was weer eens een heel bijzondere. Al vroeg waren we vertrokken uit Moltenort. Aangezien het naar believen van de sluismeesters in Holtenau is om je te sluizen en er geen tijdstip bekend is wanneer dat gebeurd, vaar je op goed geluk naar de sluis. We waren net te laat om mee te schutten met wat beroepsschepen en 2 jachtjes. Dus we konden eerst ons ticket gaan halen bij het kleine jachthaventje van Holtenau. Daar staat nu de ticket automaat voor richting Brunsbuttel.
Dat is geen succes. Er zijn totaal geen voorzieningen daar om netjes aan te leggen. Met veel kunt en vliegwerk en met de kiel aan de grond lukt het mij om een kaartje te kopen.
Ook handig is dat alles in het Duits op de automaat vermeldt wordt. Fijn voor onze buitenlandse collegae die de taal niet beheersen.

Eenmaal weer drijvend, de sluis gebeld en het heerschap vertelde mij dat het zeker nog 1 ½ uur zal duren voor we er een sluis beschikbaar was. Waarom geen lichtkrant met de goede informatie er op.
Om niet 1 ½ uur de motor te hoeven aan hebben met de kop op een paal gaan liggen zodat we de sluislichten nog konden zien.
Om 10.45 lagen we in de Nordkammer. Dit keer een schutting met alleen jachten.
Hierna viel het ankeren op Flemhudersee af ivm het weer gaatje. Het werd een lange tocht naar Gieselau.
Dit is een appendix van het kanaal waar je een nacht kan liggen omdat je met duisternis en mist niet mag varen op het kanaal. Het was weer een weldaad van rust. Zalig na al dat kanaal varen.
Het was zondag en dan is het altijd stil op,t kanaal. Jammer want het is leuk om vrachtschepen langs te zien varen.
Collega Nederlanders die al een tijdje mee varen met een andere boot en ook schutten om 10,30 kwamen laat op Gieselau. Ze hadden pech gehad met de motor. Uiteindelijk terug gezeild naar Rensburg en daar het probleem opgelost, Vuile filters.

Dit komt vaak voor bij wat oudere schepen die hun brandstoftanks niet schoonmaken of kunnen schoonmaken. De huidige biodiesel bevat steeds meer water wat zorgt voor bacterie groei in de tank. Dit zet zich af als een dikke slijmlaag onder in de tank. Als er dan flink gehobbeld wordt op zee komt de bacterie viezigheid in het filter die dan na lange tijd volledig dicht slaat en dan stop de motor. Meestal op een moment dat het je niet uit komt.

Maar de Skua had een rustige nacht op Gieselau.


De eerste brug na de sluis in Holtenau

De Altlantic Wave.. Een Nederlands containerschip


Een veld Zonnebloemen. Die hadden een goed jaar.

Je zult maar zo wonen

Brug Rader Insel

Brug Rader Insel over het Kielerkanaal bij Rensburg. Deze brug staat onder verscherpt toezicht ivm instorten. Je kunt zien dat ze aan de bovenkant van de pijlers al versterkingen hebben gemaakt. Er geldt ook een snelheidsbepering op deze brug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten