De vaart door het kanaal was weer eens
een heel bijzondere. Al vroeg waren we vertrokken uit Moltenort.
Aangezien het naar believen van de sluismeesters in Holtenau is om je
te sluizen en er geen tijdstip bekend is wanneer dat gebeurd, vaar je
op goed geluk naar de sluis. We waren net te laat om mee te schutten
met wat beroepsschepen en 2 jachtjes. Dus we konden eerst ons ticket
gaan halen bij het kleine jachthaventje van Holtenau. Daar staat nu
de ticket automaat voor richting Brunsbuttel.
Dat is geen succes. Er zijn totaal geen
voorzieningen daar om netjes aan te leggen. Met veel kunt en
vliegwerk en met de kiel aan de grond lukt het mij om een kaartje te
kopen.
Ook handig is dat alles in het Duits op
de automaat vermeldt wordt. Fijn voor onze buitenlandse collegae die
de taal niet beheersen.
Eenmaal weer drijvend, de sluis gebeld
en het heerschap vertelde mij dat het zeker nog 1 ½ uur zal duren
voor we er een sluis beschikbaar was. Waarom geen lichtkrant met de
goede informatie er op.
Om niet 1 ½ uur de motor te hoeven aan
hebben met de kop op een paal gaan liggen zodat we de sluislichten
nog konden zien.
Om 10.45 lagen we in de Nordkammer. Dit
keer een schutting met alleen jachten.
Hierna viel het ankeren op Flemhudersee
af ivm het weer gaatje. Het werd een lange tocht naar Gieselau.
Dit is een appendix van het kanaal waar
je een nacht kan liggen omdat je met duisternis en mist niet mag
varen op het kanaal. Het was weer een weldaad van rust. Zalig na al
dat kanaal varen.
Het was zondag en dan is het altijd
stil op,t kanaal. Jammer want het is leuk om vrachtschepen langs te
zien varen.
Collega Nederlanders die al een tijdje
mee varen met een andere boot en ook schutten om 10,30 kwamen laat op
Gieselau. Ze hadden pech gehad met de motor. Uiteindelijk terug
gezeild naar Rensburg en daar het probleem opgelost, Vuile filters.
Dit komt vaak voor bij wat oudere
schepen die hun brandstoftanks niet schoonmaken of kunnen
schoonmaken. De huidige biodiesel bevat steeds meer water wat zorgt
voor bacterie groei in de tank. Dit zet zich af als een dikke
slijmlaag onder in de tank. Als er dan flink gehobbeld wordt op zee
komt de bacterie viezigheid in het filter die dan na lange tijd
volledig dicht slaat en dan stop de motor. Meestal op een moment dat
het je niet uit komt.
Maar de Skua had een rustige nacht op
Gieselau.
De eerste brug na de sluis in Holtenau |
De Altlantic Wave.. Een Nederlands containerschip |
Een veld Zonnebloemen. Die hadden een goed jaar. |
Je zult maar zo wonen |
Brug Rader Insel |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten