Cuxhafen -Brunsbuttel- Gieselau
De schipper kon wat uitrusten. We hoefden niet voor dag en dauw de Elbe op. Om 8 uur zou het laagwater zijn. Het loopt dan nog een uur door waardoor er om 9 uur eigenlijk de eerst stroom weer mee, de Elbe op gaat lopen.
Om 9 uur dus vertrekken. Eenmaal buiten ging het al rap. 8 knoop. Wat we al gauw hoorden dat de hele rode kant van de Elbe. Dat is de Elbe opvaren aan de linkerkant, buiten de route gestremd is wegens baggerwerkzaamheden. Er werden steeds schepen weggestuurd. Zou Ibis Heuvelman hier aan het werk zijn. Zij hebben een enorme opdracht gekregen te baggeren op de Elbe.
Een aantal jachten wordt keurig door Elbe traffic naar de groene kant verwezen. Zelfs met vaarinfo van grote schepen die hun mogelijk zouden hinderen. Zo kan het dus ook.
Wij wilden deze keer de groene kant proberen om te kijken of daar meer stroom staat dus op zich voor ons geen probleem.
Pas bij de sluis van Brunsbuttel was er weer een mogelijkheid om naar de rode kant te kunnen. We kruisen de route zonder grote scheepvaart en komen bij de sluis.
Daar liggen al wel 20 bootjes te wachten. Op zich vind ik het niet zo,n probleem om hier te wachten als er al meer schepen liggen. Dat geeft je op zijn minst een goed gevoel dat je niet net te laat bent van de vorige lichting.
In de sluis |
Het Deense bootje uit Delfzijl |
Tussen de bootjes lag ook het Deense motorbootje die wij in Delfzijl, samen met de havenmeester een goed route hebben gegeven naar het Kielerkanaal. Hij wilde via het Ems-Jadekanaal, de Hohe Weg naar Bremerhafen. De man had totaal geen zee ervaring. Wist niet dat het wad droogviel en wist niet wat prikken waren. Leg dat maar eens uit op half bakken Engels of Duits.
Uiteindelijk hem overtuigd dat het Kusten kanaal beter voor hem was. In Bremerhafen kaarten kopen en dan via de Elbe naar het Kielerkanaal. Er is momenteel geen motorboor verbinding van Bremerhafen naar Ottendorf omdat de zeesluis daar, al sinds 2019 er uit ligt ivm renovatie.
Hij is dinsdag vertrokken en wij op donderdag. En op het zelfde moment bij het Kielerkanaal. Grappig.
We hebben uiteindelijk een klein uur gewacht tot we konden sluizen. Een volle sluis. 40 bootjes al gauw. Er zou een sleepboot meeschutten dus wij moesten langszij een andere boot. Geen probleem want dan hoef jezelf dan niet aan de wal. Dit was een zusje van de Skua. Met Nederlanders uit Hindelopen. Ook zij waren bezorgd en voorzichtig met Corona en vonden dit een ingewikkelde tijd om te varen. Zij hadden netjes de 6 havens in Denemarken geboekt. Volgens hen ook een formeel dingetje omdat de kans groot was dat je er nooit zou komen. Wij moeten het nog doen.
Na opening van de sluisdeur kwam de
horde in beweging. Nu nog 4 uur varen met 10km/h naar Giedelau. Wat
werd het warm. De klerenlaag werd snel afgepeld en de zonnenbrand
gesmeerd.
In Giedelau was het rustig. Een stuk of
5 bootjes. Als gauw lagen we tussen de fluitende vogels en enorme
stilte viel op ons neer. Een dagje extra rust nemen na de hectische
tijd van maanden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten