Moltenort – Kegnaes
Een weldadige rust ligt er over de
haven. Iedereen nog in diepe rust. Deze schipper is op weg naar de
Kiosk om wat verse Duitse broodjes te halen die hij gisteren heeft
besteld. Gelijk de afvalzak naar de container brengen en de
toiletsleutel in te leveren bij de havenmeester. Die zit er al om 7
uur en begroet mij als de eerste vroege vogel die hij ziet.
De broodjes zijn geweldig. Lekker met
een dikke plak kaas en dik boter. Hierna het schip zeilklaar maken en
alles zee en zeilvast zetten. Dat is wel nodig want de aandacht hierop
verslapt snel op het kanaal.
De wind die er zou moeten staan is ook
nog in diepe rust. Maar toch vertrekken we om half 9 uit een nog
steeds zeer rustige jachthaven.
De eerste veerboot komt er alweer aan.
Gisteravond uit Noorwegen vertrokken. We gaan achter hem langs naar
de groene kant. Voorbij de vuurtoren bespeuren we iets van wind. Het
zeil gaat op en in de beschutting van het fjord staat ook de motor
nog bij.
Eenmaal uit het fjord is de wind nog
niet helemaal wakker voor zijn taak vandaag. We vermoeden grote
draaikolken van wind langs de kust. Hij hoort zuid-west te zijn maar
staat af en toe op noord-noord-west. Helemaal tegen. Snap er niets
van.
Eenmaal in de baan van het lange
Eckenforder fjord gaat de wind doen waarvoor het is ingehuurd. Maar
niet zuid-west maar west. Ook goed of zelfs beter. Dat zal hij de
hele tijd blijven tot Kegnaes.
Het gaat fantastisch. Eens een fijne
stabiele wind van 4 Bft. Eenmaal voorbij de Schleimunde gaat het
harder waaien en met een lekkere gang van 7 knoop stuiven we naar
Denemarken.
We hebben in Moltenort het formulier
ingevuld dat naar de Deense autoriteiten moet worden verstuurd waar
je 6 havens op hebt staan die je wilt bezoeken. Een grote kans dat je
die havens nooit zult kunnen bezoeken omdat de wind verkeert staat of
een storm je een hele andere kant op stuurt. Veel mensen die we
spreken vinden dit een vreemde gang van zaken. Maar we doen het maar.
We krijgen een reply dat het is geaccepteerd.
7.2 heeft ze ook gelopen. De 2 standen zijn gelijk omdat het wieltje van het log vastzit door een pok. |
Kegnaes Vig voor anker |
We wilden naar Vemming bund. Een baai
west van Sonderborg. Hier hebben we al eens prima gelegen. Maar het
is te veel west om daar in 1 x naar toe te zeilen. Kruisen aan het
eind van zo,n lange tocht is ook zo wat. Ondertussen gaat het
regenen. De beslissing is gauw gemaakt. Achter de opper van Kegnaes
in de Horup bugten.
Er ligt daar een soort natuurlijke
afsluitende pier die er voor zorgt dat als morgen de harde wind naar
noord-west draait, je toch nog iets beschut ligt voor hogere golven.
We zijn niet de enige die dit dachten.
Er liggen wel 15 schepen op de plek waar wij altijd alleen liggen.
(We liggen hier vaak als eerste ankerplek in Denemarken) Op ons
ankertje in de digitale kaart ligt nu een motorboot. We hebben toen
de kiel maar opgetrokken en zijn flink ondieper gaan liggen bij de
wal. Hier komen geen diepe zeilboten dus ruimte genoeg.
Het was een prachtige zeildag met net
geen gouden randje ivm de regen die nu toch wel flink naar beneden
komt. Goed dat we niet zijn gaan kruisen naar de Vemming Bund.
We hebben besloten om de volgende dag
niet verder te gaan. De wind is te hard 5-6 en er wordt veel regen
verwacht. Die wind staat er. Om ongeveer 8 uur in de ochtend gaat
binnen 5 minuten de windmotor aan. We verdenken de windmolens op de
wal die dit ons aan doen. Binnen 5 minuten windkracht 5.
Alle 15 boten om ons heen verdwijnen nu
snel. We liggen weer alleen. Op 2 bootjes verderop in het fjord. Toch
verdenk ik het anker niet helemaal goed te houden. Ik kijk het nog
eens aan. En mijn intuïtie klopt. Als een anker krabt (laat los van
de grond) kan je dat op 2 verschillend manieren merken. Of het schip
gaat schudden omdat het anker af en toe pakt en dan weer los schiet.
Maar een meer subtiele manier is dat je ziet dat het schip verder
draait (giert) dan normaal en soms de kont van de boot in de wind
gooit. Dan weet je er iets mis.
Hierna maar even de positie gecheckt.
Idd waren we al honderden meters verschoven.
Dan maar anker op en kijken wat er is
gebeurd. Toen het anker opgehaald was, dacht ik dat er een landelijke
telefoonkabel aan het anker hing zo zwaar was het. Maar het zat vol
zeegras en zand.
Gelukkig hadden we veel ketting uit
staan zodat het krabben niet gisteravond was gebeurd maar nu met de
harde wind.
We hadden dus ons anker laten vallen in
een zeegrasveld en waren aan het ploegen gegaan. Hij had wel iets van
houvast gehad maar te weinig voor windkracht 5. Na veel moeite het
anker ondaan van het gras. Opnieuw voor anker op ons aller oude
ankerplaats op iets dieper water waar iets minder gras groeit. Het
anker pakte direct met een forse tik en zwaai van het schip. De
stopper en rekker er op en nu weer klaar voor windkracht 6.
We lezen wat en zien achter ons een
watervliegtuig aankomen. Eerst landt het heel voorzichtig en maakt
weer een doorstart. Hij maakt een bocht precies over onze boot waarop
ik mij afvraag; lager moet toch niet. Hierna maakt hij weer een bocht
en landt nu weer en het lukt. Het vliegtuig drijft snel af. Het is
een Duits watervliegtuig. We hebben gelijk allerlei complot theorieën wat ze aan het doen zijn. We zijn uiteindelijk in Denemarken. Die
complot theorieën vertrouw ik maar niet aan het blog toe;-)
De wind gaat flink toenemen en draait
naar het westen. Nog net achter de dam ontwijken we de hoogste
golven. Het gaat er flink aan toe. Windbuien bulderen onder een
strakblauwe hemel tot 7 bft op de meter. We gieren geweldig achter
het anker wat nu goed houdt. We steek ik meer ketting omdat de
ketting vaak horizontaal staat. Ik gooi er nog maar 10 meter bij. De
rekker op de ketting doet zijn werk deze rekt de hangende bocht in de
ketting er soms helemaal uit. Wat een krachten komen er op. Wat ben
ik blij met mijn Bruce.
Ook komt er een Duitser aan hobbelen ja
ja alweer een rare Germaan (Obelix zei het toch) . En idd doet hij
weer zijn naam aan. De schipper is alleen en het bootje ligt heel
hoog op het water. Natuurlijk komt hij op ons af. Het is dat de onze
boot van Aluminium is anders zou ik denken dat hij magnetisch was
voor Duitse schepen. Hij vaart resoluut bovenwinds van ons. Alleen
kan hij gelukkig niet precies bovenwinds van ons liggen ivm de
diepgang daar. En ja ruim aan stuurboord gaat het anker er in. Maar
dat krabt. Of hij steekt te weinig ketting of hij is ook het zeegras
aan het ploegen. Met windkracht 6 krijgt je boot al gauw teveel
snelheid om te ankeren. Hij gaat dan grasmaaien ipv ingraven. Na
inmiddels midden in het fjord te zijn gedreven heeft hij de hele
biotoop aan zijn anker.
Hij krijgt het eindelijk door en gaat
anker op. Even later probeert hij het achter ons. Wij liggen in een
kommetje. Hij ankert nu lage wal tegen de ondiepte. En ook nu lukt
het hem niet en ik zie ons hem al van de ondiepte aftrekken. Gelukkig
is de wind hem gunstig en drijft hij weer met een krabbend anker het
fjord in. Weer heb ik het gevoel dat hij gewoon te weinig ketting
steekt. Bij deze wind minstens 5 x de waterdiepte.
Hij geeft het op en gaat naar Horup
hav. Heel verstandig. Misschien nog eens op ankerles.
Wel leuk om dit allemaal een uur vanaf
je veilige boot te volgen. Hoe heet dit ook weer a slow vacation. Er
is geen andere afleiding. Het leven aan boord is soms heel
overzichtelijk.
We luisteren zo af en toe het Duitse
nieuws of er nog Corona actualiteit is en een paar keer per dag even
op NOS.nl. De 2e golf komt er aan. Wat zijn de mensen toch
onvoorzichtig en waarom toch.
De wind is inmiddels al meer west
geworden en het begint wat meer te hobbelen. Het is nog niet
vergeleken met wat we op het Wad meemaken met stroom tegen wind.
Morgen gaan we naar Flensburg. Proberen
althans. Zondag komt er een natte moesson met veel regen en onweer.
Dan maar lekker in een haven toch?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten