Delfzijl -Oostereems, Juist en Cuxhafen
Nu maar hopen dat ze niet gaan spuien
op het Eemskanaal. Dat is altijd de zorg als je tijdens eb gaat
vertrekken uit Delfzijl. Er staat zo,n stroom in het kanaal dat de
Skua niet uit de box kan. Er staat een enorme stalen meerpaal precies
in de stroomrichting.
Deze keer geen gespui.
Sluizen ging als een speer. Heb je
haast dan zit alles tegen. Er was zelfs nog tijd over dus een rondje
zeehaven werd gemaakt. Veel Hollandse schepen en de site
koopvaardij.blogspot.com werd weer voorzien met verse foto,s.
We varen op het laatste getij de Eems
af richting ankerplaats Oostereems. De laatste stroom naar buiten nog
pakken is altijd prettiger dan uren tegen de stroom moeten opboksen.
We liggen dan een paar uur bij de Oostereems voor anker om te wachten
op dat we over het wantij kunnen. Dit is nu zeker geen straf.
Een wantij is een gebied waar 2
zeestromen bij elkaar komen. Hier is vaak minder stroming en bezinken
de slibdeeltjes en zo ontstaat een drempel waar je over moet met de
boot om in de andere geul te komen. De schipper gaat op doodtij nog even lekker zwemmen. De boot nog even ontdoen van aangroei. Heerlijk water. Met een noodlijn achter de boot om bij toename stroom nog te kunnen grijpen.
Quick tide zei dat we zo tegen zessen
er over konden. Er lag een hele vloot te wachten. En toen een
werkschip die 1.30 diep lag er over ploegde vonden wij het de tijd
daar.
Rustig over het wantij. Nergens onder
de 1.30.
Door de Oostereems naar onze
ankerplaats onder Juist. Hier gingen er al een paar “eerste dagen”
dingetjes mis. Er was iets wind dus toch meer de Genua bij en prompt
zat er te weinig touw op de roller. Wat een gedoe. Bij de vorige
tocht niet gemerkt. Wie heeft er aan de rol genua gedraaid?
Een heerlijk rustige nacht op het wad
gehad. Prachtig. Vogels, erg veel zeehonden en af en toe een
bruinvis. Wat kan het Wad toch mooi zijn. De AIS blijft bij staan
voor de garnalen vissers. Dan kunnen zij precies zien op hun
kaartplotter dat er een bootje ligt. Nog een extra ankerlicht op
ooghoogte erbij en een ongestoorde nacht staat weer in de boeken.
Vanuit hier gaan we in 12 uur naar
Cuxhafen aan de Elbe. Het is een volkomen blakke zee. Nog een iets
Noord-Westelijke deining. We zetten de auto pilot op Westertiele Nord
en daar gaat ze.
Er is veel verkeer. Veel jachtjes al of
niet met AIS. Dus toch opletten.
Het wordt een prachtige tocht. We zien
de stranden van de eilanden fel aangeschenen door de zon.
In de aanloop naar de Jade en Weser
komen we alleen een groot oorlogsschip tegen. Geen gedoe met grote
schepen deze keer.
Het is zo wie zo erg rustig met de
scheepvaart. De containerschepen zijn niet gevuld. We varen door
enorme velden stinkende dode algen. Eerst dacht ik dat het olie was.
Http had de kleur van smeerolie op water. Een beetje licht bruinig.
Maar toen de velden steeds groter werden gingen ze ook stinken naar
dode vis. Er was ook heel veel plastic en scheepsafval aanwezig viel
ons op. Http zal door de al dagen staande, noord-westen wind zijn
gekomen. De algenvelden klinken heel bijzonder als je er door vaart.
Zo,n geluid al of je muur latex roert.
Om 18 uur kwam ton Elbe 1 voorbij en
moesten toen nog 25 mijl. We krijgen straks stroom mee dus het hoeft
niet laat te worden. Het is laagwater. We zijn wel aan de vroege kant
en merken dat de stroom mee, er nog geen zin aan heeft.
Er stuiven veel jachten voorbij.
Allemaal ruiken ze de haven. Allemaal willen ze op tijd in Cuxhafen
zijn en vooraan liggen. Wij varen nooit zo hard om wat brandstof te
sparen. Zo,n 6 knoop is ons hard genoeg. Het is zo prachtig op zee
met de ondergaande zon.
Om 21.00 uur varen we de Americahafen
in en zoeken een plek. Irritant is dat een jacht dat de hel tijd vlak
achter ons lag op de Elbe dat snel even voor ons doet. Waarom doe je
dit.
Er was genoeg plek. Een box in
geschoten met een 180 draai tussen de boten. Http ging allemaal prima
en er zijn genoeg handen om te helpen. Nog even ons havengeld betaald
via de enveloppe in de haven brievenbus , water getankt en toen nog
afgekickt met een zak chips en een boek. Maar de ogen vielen al gauw
dicht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten