dinsdag 30 mei 2017

Kristianopel-  Kalmar.
Dichte mist in Kristianopel. Tja wat nu. Eerst maar even naar de bakker dan om 9 uur. Brood is toch op en scheelt kant en klare bakbroodjes bakken.
Om 10 uur de mist nog niet weg. Er is ook weinig wind. De scheepsbemanning van de schepen naast ons worden onrustig. Iedereen wil naar Kalmar omdat morgen flink gaat waaien ( 7-8 Bft) Kalmar is nog 30 mijl is ongeveer 50 km. Da's voor motoren best ver.

Wij gooiden als eerste los met vraagtekens en onrust op de hoofden van de andere schippers. De track van de vorige dag staat nog in de navigatie computer dus als je die precies terug vaart is er niets aan de hand.  We hebben ook AIS en radar dus dat is ook al een geruststelling. Het eerst kwartier moet je je zuiver aan de route houden ander loopt je geheid vast op de ondieptes. We zien in de mist af en toe een vaarroute ton langskomen. Op dieper water gaat de koers naar het Noorden en wederom wordt het abonnement op voor de wind weer van kracht.

Mijn vader zei als hij mij zeilles gaf. Nooit als eerste tocht, voor de wind gaan varen want je moet altijd kruisend terug (tegen de wind in zeilen) Dit gold natuurlijk voor dezelfde dag en op de Friese meren. De Skua keert hier pas over een paar maand terug dus dan is alles anders. Toch kleeft er iets aan voor de windse koersen. Je gaat nooit harder als de wind. Je moet erg opletten voor een ongecontroleerde gijp. (giek gaat over van Bakboord naar Stuurboord vv). In een flinke zeegang zet je daarom de giek vast met een bulletalie. Dan is het risico van zo,n gijp minder.
Voor de wind voelt gewoon niet altijd prettig.

Weer Genua over stuurboord en Grootzeil over bakboord. We zitten nog wel een 1 1/2 uur in de mist maar er is heel weinig verkeer. We gokken er op dat er geen onverlaten zijn zoals wij en de beroepsscheepvaart route is nog een eind weg.

Langzaam komt er meer wind en wordt het zicht beter. Het blijft echter heiig.
De wind neemt flink toe en gaan als de brandweer. Soepel koersje en een bloedgang. Af en toe 7 knoop. Zo zijn we nog nooit de Kalmarsund doorgekomen. Het is meestal wind en stroom tegen.
Ook hier heb je last van windstroom. De kant die de wind op waait staat ook de stroom. De wind neemt toe tot een dikke 6.
Om 15.00 zien we Kalmar slot. We draaien de grote Gastehamn van Kalmar in waar het allemaal na 15 jaar weer anders is geworden. Er zijn veel meer ligplaatsen bijgekomen. Het gaat goed in Zweden.Er is allemaal hoogbouw en momenteel in aanbouw.
We gaan verstandig gezien de harde wind,  maar niet oefenen met de meerboeien maar kiezen een plekje langszij.

Het is weer een prettig weerzien van Kalmar. Een haven waar bijna iedereen wel langskomt die naar het Noorden en of Finland gaat. Er liggen dan ook veel Hollanders, Engelsen en Denen.
Maar in de stad is alles nog wel hetzelfde. Het straalt een fijne sfeer uit van een studentenstad.
Morgen ? Er komt flinke harde wind. Misschien nog maar ff niet verder. Misschien toch maar provianderen, glasfles proberen te laten vullen, boeken via de e-reader downloaden bij de bib  en ff mentaal bijtanken en gewoon wat mensen kijken..

Soepel koersje in de Kalmar Sund, Met zoals je ziet de helmstok zoals altijd  werkeloos.
De automatische piloot stuurt vele malen beter.

Aanloop Kalmar met Kalmar slot

Kalmar vesting in  braille. Kalmar ligt zeer strategisch, Een prachtige vesting met keurige straatvorming.

Kangagatan

Larmforget vol met laatste studiedag studenten.

Fontijn 

Domkyrken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten