Aeroskobing – Aerossund.
Wederom een zeildag met een gouden
randje!
Deze dag moesten we pakken. Een
prachtige zuid oostenwind van 4-5 later 6 bft. Een normale tijd
vertrek werd er gister afgesproken. De schipper bekeek de volgende
ochtend de weersvooruitzichten en constateerde dat het grootschalig
onweer zou vervroegen en versterken. Dat is vaak zo. Als weerssystemen
versnellen versterkt het. Komen ze later dan is de fut er uit.
Orkaan buien werden ons voorgespiegeld
met hagel en stark regen.
Kruisend zeilverkeer |
Boom en Genua over bak en grootzeil over stuurboord |
Om 07.30 voeren we dus al bij
Aeroskobing de baai uit. Samen met velen uit de haven. Voor iedereen
de laatste move voor slecht weer.
Eenmaal buiten ging het grootzeil over
stuurboord en de uitgeboomde Genua over bakboord. Precies voor de
wind dus.
We liepen eerst nog 5 knoop maar al
gauw had mw er zin aan en ging ze naar soms 7 knoop. Dit is ook zo,n
beetje haar rompsnelheid. 7,7 knoop. Harder gaat ze niet en kan dan
uit haar roer gaan lopen. Je gaat voor de wind ook nooit harder dan
de wind waait. Weerstand van het water op het schip. Dan moet je een
heel ligt schip hebben die kan planeren en zo.
Inmiddels loopt de wind aan van 5-6.bft
boot log en sateliet log komen niet overeen. Stroom mee of grasje in het wieltje van het log? |
Veel kruisende jachten gehad. Je moet
echt uitkijken. Je denkt in dit AIS tijdperk dat nu wel iedereen zo,n
ding heeft. Nou nee hier zeker niet. Je schrikt er soms van hoe snel
ze bij je zijn.
Ook moet je dan je theorie weer wat
opfrissen van hoe zat het ook alweer met de voorrangsregels.
Wij hebben nl niet de zeilen of over
bakboord of stuurboord. Eenmaal twijfelen wij en geeft de ander ons
de ruimte. Met zo,n boom uit ben je toch wat beperkter met uitwijken.
De bijboot gevuld met 2 putsen water tegen het opwaaien |
Eric de Noorman waakt over ons met zijn eeuwige waakzaamheid. Hij ziet wat wij niet zien. |
We stuiven over de kleine belt. En om
13.00 komt de uiterton van de sund al in zicht. Hier doen we de boom
weg en laten het grootzeil zaken. Wat niet meevalt op de zee die de
volle strijklengte vanaf de noord Duitse kust heeft. Stampen. Ze
pikt net geen water over de boeg.
De Genua rollen we weer uit en varen we
zo door de sund. Er staat een flinke noordwaartse stroom.
Het haventje van Aero vinden we te
klein en te ondiep ( kiel moet omhoog) voor windkracht 6.
Dus dan maar naar Aerosund er tegen
over. Het havenboek belooft ons een ruim aantal gastligplaatsen. Dat
is dus niet zo. We kijken bij alle plekken en helemaal achterin is
nog een plaatsje. Iedereen heeft het zelfde weerbericht gehoord haha.
Helsneas vliegt voorbij |
Bijna een rechte koers naar Aerosund |
Max speed 10.3 (vast van een golf af surfen) en 5 gemiddeld. Incl anker op en een plek zoeken in de haven |
We rusten wat, lopen wat in het dorp en
wachten op het noodweer wat gaat komen. Dat komt dus niet echt. Boven
Nederland zie je het al inzakken en dan moet het hier nog komen.
Volgens de weerkundigen zou het versterken omdat een aantal fronten
zouden samenklitten.
Nou wij hebben wel veel regen en een
beetje onweer maar het spektakel blijft uit. De kuip staat vol water
doordat de zelflozers dicht staan maar dat is ook alles. Geen spatje
extra wind.
Het lastige is bij dit soort van paniek
waarschuwingen over noodweer is dat je ze niet meer gaat geloven. De
volgende neemt iedereen dan minder serieus en dan gaat het wel mis.
Dat is dan ook het moeilijke van
Meteorologie dat het lastig blijft hoe weer processen precies
uitpakken. Zeker in tijden van klimaat veranderen waarin het weer
extremer uit pakt.
Gewoon weer op tijd de haven in als er
gewaarschuwd wordt voor orkaan buien.
Einde van een prachtige zeildag.
Veer naar Aaro |
Het plaatselijke hotel |
Een beetje saai Aerosund |
Volle haven |
Hier ligt ze tussen haar vriendinnen. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten