De Eems bij Delfzijl. |
Zeilreis 2019,
Het begint er op te lijken dat de harde
noordwesten wind na 2 ½ week onafgebroken gewaaid te hebben gaat
liggen en zo een mogelijkhied schept om weer over de Noordzee te gaan
varen. Je kunt bij zo,n onafgebroken harde noordwesten wind haast
niet tussen de eilanden door de Noorzee op omdat er door de lange
strijkrichting van de wind over het water ( deze is helemaal vanaf
noord Schotland) hele hoge deining staat met flinke golven. Hierdoor
loopt het voor de kust van de Wadden en de geulen tussen de eilanden
met zijn banken, flink op in golfhoogtes en stroomsnelheden. Kortom
een plek waar je dan liever niet wilt zijn als het niet hoeft.
Ook nu goldt dus weer een geduldige
schipper heeft altijd goede wind.
Dinsdag de boot definitief ingepakt en
even na de middag door de sluis bij het huis. Dat blijft altijd een
gok of die het ook doet. We moesten dit windgaatje en getijde gaatje
wat er kwam ook pakken dus een sluisvertraging konden we niet
gebruiken.
Natuurlijk ging nu alles goed en lagen
we om een uur of 16.00 in de buiten jachthaven van Delfzijl. Dit is
uiteindelijk een mooi vertrekpunt.
De volgende dag om 10 uur ( 2 uur voor
laagwater Delfzijl) de touwen losgegooid en met de laatste stroom mee
naar het wantij Oostereems. Op de Eems was niet veel wind. Heerlijk
een paar uur geankerd. Er zijn weer heel veel zeehonden op het wad
dit jaar en zelfs 2 bruinvissen gespot.
Norderney stad en strand |
Er was verhoging van 30 cm van de
waterstand door de 2 ½ week opwaaing van het water door de
noordwestenwind zodat we zomaar een uur eerder over het wantij konden
gaan. ( wantij is een gebied waar 2 stromen op het wad bij elkaar
komen en het hoogste punt vormen omdat daar slib en zanddeeltjes
sneller bezinken daar er weining stroom is op die plek).
Nergens hebben we de grond geraakt
dankzij de goede berekeningen van Quick Tide.
Eenmaal in de Oostereems kon het zeil
bij en dat is maar goed ook want de stroom is daar al gauw 2 knoop
tegen en alleen op de motor schiet dat niet op.
Het Memmert Wattfahrwasser ging heel
prima en ook de geul tussen Norderney en Juist ging soepel omdat het
bijna hoogwater was en dus geen of weing stroom.
Hierna kwam de volgende hobbel. Gaan we
naar de haven of voor anker. Er zou wel veel wind komen maar dan pas
als het tij laag was en dan is er weinig golfslag. De haven was heel
vol. De Duitse vakanties zijn al een week bezig, er was veel
schuilverkeer en er liggen veel motor boten die er de hele zomer
liggen als goedkoop vakantiehuis. We besloten maar te ankeren. Dit is
lekker rustig en je hoeft geen stootwillen en touwen op te ruimen bij
vertrek. Er lopen ook geen dronken mensen over je dek als je 10 boten
dik ligt en hoeft niet bij het eerste licht, als sommige mensen
willen vertrekken ook al de kooi uit.
Met code 0 en grootzeil in een zuidelijke wind |
Natuurlijk ging zodra het anker lag de
wind aantrekken tot vooraan in 6 maar dat was van korte duur toen het
eenmaal begon te regenen ging de wind weer terug naar 4 bft.
Wel lekker de kachel aan want het was
koud en vochtig in en buiten de boot.
Een heerlijke rustige nacht gehad. En
wat is er mooier wakker te worden met het geluid van mega veel
Wadvogels en niet van schreeuwende mensen en lawaaierige
scheepsschroeven.
Het was om 7 uur hoogwater op Norderney
en dat is het tijdstip om te vertrekken als je van Norderney in 1 x
naar Brunsbuttel wil varen. Je hebt dan 6 uur stroom tegen boven de
Duitse eilanden en krijgt dan de volle 8 uur stroom mee tot
Brunsbuttel waar je even na hoogwater aan komt. Er loopt op het
laatst in de Elbe soms wel 4 knoop stroom mee ( bijna 7 km) dus dat
moet je pakken.
Wij wilden niet naar Brunsbuttel (
ingang sluizen Kielerkanaal) maar eerst naar Cuxhafen. Dat is aan het
begin of eind ( hoe je het ook maar bekijkt) van de Elbe. Het was om
22 uur hoogwater in Brunsbuttel zodat je daar achter de sluis gelijk
moet overnachten omdat je 's, nachts niet mag varen in het
Kielerkanaal. Het is daar heel rumoerig omdat de grote zeeschepen op
10 meter van je af varen. Wij vonden Cux ook wel genoeg. Dat was ook
bijna 12 uur.
De volgende dag maar verder.
Het anker ging er prima uit om 08.00
uur en was helemaal schoon. Puike zandgrond denk ik. Houdt als een
huis.
Met de eerste uitgaande stroom mee
tussen Norderney en Juist de Noordzee op. Je vaart vlak langs het
strand van Norderney stad. Op het strand is het nog stil. Veel
ondernemers zijn bezig het strand weer toerist klaar te maken voor de
dag en de hardlopers lopen over de boulevard.
Op zee is het rustig en doet de motor
zijn werk. Eenmaal boven Norderney kan de Code 0 uit ( een licht weer
zeil) en het grootzeil op.
Met een mooie 5 knoop kan de motor uit,
Russssst
Het zou in het begin van de middag
minder gaan waaien dus het nu maar van nemen en genieten.
De eilanden Baltrum, Langeoog
Spiekeroog en Wangeroog gleden onder ons door.
In het Weser/Jade estuarium ging de
wind er uit en moest de motor eerst bij met weing toeren en later
geheel draaien toen de wind helemaal op was. De hele kluit zeilboten
die die ochtend vertrokken waren uit Norderney voeren op afstand met
elkaar mee. Heel mooi om te zien met de AIS. Een soort systeem waar
je alle zeil, vracht en motorboten op het navigatiescherm ziet varen.
Je kunt zien wat ze doen, wie ze zijn,
wat voor land ze komen en naar toe gaan.
Een geweldig systeem wat door het
enthousiaste gebruik van alle schepen zorgt voor een zwart scherm van
alle schepen die je er op ziet varen.
Maar het is een fijne aanvulling op
alle veiligheidssystemen aan boord. Vooral al je voor anker ligt in
de buurt waar veel gevist wordt dan is dat fijner dan alleen een
akerlicht. De schipper van de vissersboot ziet precies waar jij ligt
en vaart niet over je heen. Dat ankerlicht zit toch op 16 meter hoog
in je mast.
De Weser en de Jade zonder uitwijk voor
de grote scheepvaart kunnen oversteken. Alleen lag er 1 ankerliggend
containerschip in de weg zodat we een keer moesten afwijken van de
route Norderney -Westertielle nord)
Onderweg heel veel zeehonden gezien en
een aantal bruinvissen. Aan het eind van de middag ging het licht
regenen en de wind was nu helemaal weg. Zeilen weggehaald en al
motorend de Elbe op waar we om 19.30 uur vast lagen in de America
hafen te Cux.
Lijnenspel. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten