vrijdag 12 juli 2019

Vertrek Delfzijl, Ankeren Norderney en varen over zee.




De Eems bij Delfzijl. 
Zeilreis 2019,

Het begint er op te lijken dat de harde noordwesten wind na 2 ½ week onafgebroken gewaaid te hebben gaat liggen en zo een mogelijkhied schept om weer over de Noordzee te gaan varen. Je kunt bij zo,n onafgebroken harde noordwesten wind haast niet tussen de eilanden door de Noorzee op omdat er door de lange strijkrichting van de wind over het water ( deze is helemaal vanaf noord Schotland) hele hoge deining staat met flinke golven. Hierdoor loopt het voor de kust van de Wadden en de geulen tussen de eilanden met zijn banken, flink op in golfhoogtes en stroomsnelheden. Kortom een plek waar je dan liever niet wilt zijn als het niet hoeft.
Ook nu goldt dus weer een geduldige schipper heeft altijd goede wind.

Dinsdag de boot definitief ingepakt en even na de middag door de sluis bij het huis. Dat blijft altijd een gok of die het ook doet. We moesten dit windgaatje en getijde gaatje wat er kwam ook pakken dus een sluisvertraging konden we niet gebruiken.
Natuurlijk ging nu alles goed en lagen we om een uur of 16.00 in de buiten jachthaven van Delfzijl. Dit is uiteindelijk een mooi vertrekpunt.


De volgende dag om 10 uur ( 2 uur voor laagwater Delfzijl) de touwen losgegooid en met de laatste stroom mee naar het wantij Oostereems. Op de Eems was niet veel wind. Heerlijk een paar uur geankerd. Er zijn weer heel veel zeehonden op het wad dit jaar en zelfs 2 bruinvissen gespot.
Norderney stad en strand


Er was verhoging van 30 cm van de waterstand door de 2 ½ week opwaaing van het water door de noordwestenwind zodat we zomaar een uur eerder over het wantij konden gaan. ( wantij is een gebied waar 2 stromen op het wad bij elkaar komen en het hoogste punt vormen omdat daar slib en zanddeeltjes sneller bezinken daar er weining stroom is op die plek).
Nergens hebben we de grond geraakt dankzij de goede berekeningen van Quick Tide.

Eenmaal in de Oostereems kon het zeil bij en dat is maar goed ook want de stroom is daar al gauw 2 knoop tegen en alleen op de motor schiet dat niet op.

Het Memmert Wattfahrwasser ging heel prima en ook de geul tussen Norderney en Juist ging soepel omdat het bijna hoogwater was en dus geen of weing stroom.


Hierna kwam de volgende hobbel. Gaan we naar de haven of voor anker. Er zou wel veel wind komen maar dan pas als het tij laag was en dan is er weinig golfslag. De haven was heel vol. De Duitse vakanties zijn al een week bezig, er was veel schuilverkeer en er liggen veel motor boten die er de hele zomer liggen als goedkoop vakantiehuis. We besloten maar te ankeren. Dit is lekker rustig en je hoeft geen stootwillen en touwen op te ruimen bij vertrek. Er lopen ook geen dronken mensen over je dek als je 10 boten dik ligt en hoeft niet bij het eerste licht, als sommige mensen willen vertrekken ook al de kooi uit.
Met code 0 en grootzeil in een zuidelijke wind

Natuurlijk ging zodra het anker lag de wind aantrekken tot vooraan in 6 maar dat was van korte duur toen het eenmaal begon te regenen ging de wind weer terug naar 4 bft.
Wel lekker de kachel aan want het was koud en vochtig in en buiten de boot.

Een heerlijke rustige nacht gehad. En wat is er mooier wakker te worden met het geluid van mega veel Wadvogels en niet van schreeuwende mensen en lawaaierige scheepsschroeven.
Het was om 7 uur hoogwater op Norderney en dat is het tijdstip om te vertrekken als je van Norderney in 1 x naar Brunsbuttel wil varen. Je hebt dan 6 uur stroom tegen boven de Duitse eilanden en krijgt dan de volle 8 uur stroom mee tot Brunsbuttel waar je even na hoogwater aan komt. Er loopt op het laatst in de Elbe soms wel 4 knoop stroom mee ( bijna 7 km) dus dat moet je pakken.
Wij wilden niet naar Brunsbuttel ( ingang sluizen Kielerkanaal) maar eerst naar Cuxhafen. Dat is aan het begin of eind ( hoe je het ook maar bekijkt) van de Elbe. Het was om 22 uur hoogwater in Brunsbuttel zodat je daar achter de sluis gelijk moet overnachten omdat je 's, nachts niet mag varen in het Kielerkanaal. Het is daar heel rumoerig omdat de grote zeeschepen op 10 meter van je af varen. Wij vonden Cux ook wel genoeg. Dat was ook bijna 12 uur.
De volgende dag maar verder.

Het anker ging er prima uit om 08.00 uur en was helemaal schoon. Puike zandgrond denk ik. Houdt als een huis.
Met de eerste uitgaande stroom mee tussen Norderney en Juist de Noordzee op. Je vaart vlak langs het strand van Norderney stad. Op het strand is het nog stil. Veel ondernemers zijn bezig het strand weer toerist klaar te maken voor de dag en de hardlopers lopen over de boulevard.

Op zee is het rustig en doet de motor zijn werk. Eenmaal boven Norderney kan de Code 0 uit ( een licht weer zeil) en het grootzeil op.
Met een mooie 5 knoop kan de motor uit, Russssst
Het zou in het begin van de middag minder gaan waaien dus het nu maar van nemen en genieten.
De eilanden Baltrum, Langeoog Spiekeroog en Wangeroog gleden onder ons door.

In het Weser/Jade estuarium ging de wind er uit en moest de motor eerst bij met weing toeren en later geheel draaien toen de wind helemaal op was. De hele kluit zeilboten die die ochtend vertrokken waren uit Norderney voeren op afstand met elkaar mee. Heel mooi om te zien met de AIS. Een soort systeem waar je alle zeil, vracht en motorboten op het navigatiescherm ziet varen.
Je kunt zien wat ze doen, wie ze zijn, wat voor land ze komen en naar toe gaan.
Een geweldig systeem wat door het enthousiaste gebruik van alle schepen zorgt voor een zwart scherm van alle schepen die je er op ziet varen.
Maar het is een fijne aanvulling op alle veiligheidssystemen aan boord. Vooral al je voor anker ligt in de buurt waar veel gevist wordt dan is dat fijner dan alleen een akerlicht. De schipper van de vissersboot ziet precies waar jij ligt en vaart niet over je heen. Dat ankerlicht zit toch op 16 meter hoog in je mast.
De Weser en de Jade zonder uitwijk voor de grote scheepvaart kunnen oversteken. Alleen lag er 1 ankerliggend containerschip in de weg zodat we een keer moesten afwijken van de route Norderney -Westertielle nord)

Onderweg heel veel zeehonden gezien en een aantal bruinvissen. Aan het eind van de middag ging het licht regenen en de wind was nu helemaal weg. Zeilen weggehaald en al motorend de Elbe op waar we om 19.30 uur vast lagen in de America hafen te Cux.

Lijnenspel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten