|
Boten in de kerk. De reders destijds zorgden voor een gevulde kerk kas. |
|
De levensader van Arhus de A |
Knebel Vig – Arhus – Knebel Vig
Na een ligdag met boeken lezen en
wandelen in de omgeving veroorzaakt door de harde oosten wind gaan we
na koffietijd de volgende dag richting Arhus. Het anker is bijna niet
uit de grond te krijgen. Het is modder met daaronder een harde leem.
Ik dacht even dat we een Knebelige verassing er aan hadden hangen in
de vorm van een kabel, net of kei maar het was 10 kg leem.
Ik laat het anker dan even in het water
hangen met varen tot het anker schoonspoelt. Er was nu geen wind. Het
kan verkeren. In onze Vig waait het uit het westen (de wind die er
is) en op ze waait het uit het oosten. Bijzonder. Zo dicht bij elkaar
kan land (opwarming) het verschil maken.
We motoren naar Arhus. We moeten wel
want het brood is tot op de laatste plak op en de schipper heeft niet
echt zin om iets te gaan bakken oid.
Maar ook het drinkwater van 8 kannetjes
van 2 liter zijn nu echt op. Overgaan op drinkwater uit de boord-tank
kan wel maar is niet echt lekker. Het is wat muffig.
|
Opmaak voor Arhus sail |
|
Het kust museum |
|
Tja kunst? |
|
Lijnenspel |
Langzaam komt de architectuur van Arhus
in zicht. Op het oude haven terrein verijzen de mooiste
wooncomplexen. Ze zijn inmiddels op de uiterste buitenhoek bezig met
een prachtige moderne woontoren van 50 verdiepingen. Wat een uitzicht
zal je daar hebben. Alleen betaalbaar voor de happy few.
We varen de oude (Gamle) haven van
Arhus binnen. Er zijn daar op een redelijk beperkte plek wel 8
verschillende haventjes en verenigingen die jacht en museumhavens
runnen.
Wij weten dat er helemaal achterin de
haven tegen de stad aan meestal nog wel een plekje is ( is toch
gemakkelijker met boodschappen doen) En dat was nu ook. Bijna op de
plek waar we al veel vaker hebben gelegen. Er wordt geholpen met
aanleggen. Dat is toch het verschil met Zweden waar ze dat helemaal
niet doen tenzij je het vraagt.
We liggen toevallig naast een Zweed en
die zitten allemaal te kijken aan boord hoe wij aankomen maar helpen
idd niet. 2 Denen in boten daarom heen pakken daarentegen de touwtjes
aan.
|
De A en zijn leuke terrassen. |
De middag besteden we door de stad te
slenteren. Arhus is een hele oude prachtige stad waar het bruist van
het studenten leven. Hele mooie kromme straatjes met cafe,s en
restaurants en kleine winkels die niet tot de grote ketens behoren.
Die zij er ook wel maar op de gebruikelijke plekken. Je merkt net als
in Groningen dat alle gaatjes en hoekjes worden opgevuld met
studentenhuisvesting en dat ook de jongeren hier enorm bezig zijn met
duurzaamheid en gezondheid. Ik zie bijna geen dikke Denen. Dat is wel
eens anders geweest. Wel zie ik fietsende en hardlopende mensen door
en buiten de stad. Enorm bezig met een lifestyle. Het is enorm heet
en ik kan me niet voorstellen dat dit lekker loopt. Maar het prikkelt
wel degelijk de schipper voor wat meer activiteit.
De stad heeft figuurlijke levensader de
A ( een heel smal riviertje waaraan de stad zijn naam dankt) door de
stad lopen. Dat is de plek waar het echt bruist. Mega druk door de
vele terrassen.
Het is bijzonder heet en we zijn al
best wel gauw uitgeteld. Na een terras en wat ijs maar weer eens aan
boord. De avond wordt besteedt aan een wandeling naar het
“strandleven” aan de oude havens. Hier is een foodmarkt, houten
stadsstrand en een waterskibaan. Alles voor de TallShip bijeenkomst
van 1 augustus die er aan zit te komen. Heel gezellig allemaal.
|
Zelfs de putdeksels in Denemarken zijn ware kunstobjecten. In Nederland zouden ze in menig studentenkamer verschijnen. |
|
De nieuwe havenwijken |
|
Foodmarket |
We wilden wel weer verder maar de
weerberichten wilden dat niet. Er stond op de verwachtingen een
windkracht 5-7 en hele zware onweersbuien. Zelfs werden er codes
opgetuigd om maar niet het water op te gaan. Wij moesten wel weg van
onze plaats want de eigenaar kwam weer terug. We hebben de boot maar
verhaald en met de kont naar de kade en kop in de wind aan de kade
gaan liggen. Met al die regen in het vooruitzicht is het wel prettig
dat je die niet in je hutjes krijgt.De buiskap (soort tent over de
ingang) beschermd deze.
Zoals vaak deze afgelopen jaren kwam
het noodweer niet. Het loste op voor het bij Arhus kwam en de wind
was geen 5-7 maar bijna 0. Dus het was echt heel heet in Arhus. Het
museum maar opgezocht. Een aanrader. Wel een rib uit je lijf. Bijna
25,- entree.
In de middag de haven architectuur
bekeken. Hele mooie (vind ik) gebouwen worden er neergezet.
Echt gedurfd. Geen zielloze
architectuur zoals in Delfzijl.
Wel valt het ons op dat de meeste
appartementen door studenten worden bewoond. Zal dat komen door de
exorbitante hoge koopprijzen? We zien in de etalages van de makelaar
appartementen van bijna 6 milj Deense kronen zeg maar 850.000 euries.
We denken dat die niet verkocht worden en daarom bewoond worden door
tijdelijke studenten.
Maar de wijze van bouwen, de
constructies boeien ons zeer.
We hebben een leuk gesprek in het
Engels met een jonge Deen en zijn vriendin die een biertje drinken
bij de boot. Hij studeert een technische computer opleiding en heeft
in Tilburg gewoond en gestudeerd. We hebben het over het Deens en het
Nederlands en de verschillen ook in de taal. En hoe mooi Denemarken
is en hoe vlak en gestructureerd Nederland is. Alles is duur in
Denemarken behalve het bier. In Denemarken drinkt niemand Carlberg
bier maar Tuborg en in Nederland drinkt niemand Heineken. Haha
Nu dreigt het onweer maar tot een echt
noodweer komt het niet. Ook dit lost weer op. Pas in de avond is er
een actiever front.
|
Lijnenspel met dure appartementen |
|
Molslinjen 38 knoop is 70 km/h. Hier naar zijn laad en losplaats in Arhus |
Na een hele nacht regen is het precies
om 8 uur droog. De schipper gaat boodschappen doen. In de Netto
vlakbij de haven. Dat is ook een echte jongeren winkel zoals een AH
to go in Nederland. De Netto is ook een hele grappig en zeer
onoverzichtelijke winkel waar je de basis producten aan de randen van
de winkel hebt staan en midden in de winkel rest partijen voor lage
prijzen in stellingen het allemaal door elkaar. Maar het is redelijk
goedkoop winkelen daar.
Denen zijn erg met eco bezig. Heel veel
producten zijn Oko in de winkel. Veel meer als bij ons.
Denemarken is in de basis al een duur
land voor Europeanen ( ze verdienen in verhouding meer) maar er is
ook een progressief belastingtarief. Bij ons is dat van 6 naar 9%
gegaan. Hier is dat 20% op voedsel en 25% op alle andere goederen.
Dan loopt het al snel op bij de kassa.
|
Hoe is het mogelijk. De boegspriet past net over het hellingbaan huisje |
|
Waterskibaan in de oude haven |
Na de laatste boodschappen is het nog
de watertank weer vullen, nog even snel de was doen en de zeilen
aanslaan. De schipper geprikkeld door alle sportieve lieden gaat ook
nog een stevig stuk rennen. Het loopt overigens niet fijn. Het is
super vochtig omdat de zon nu volop schijnt en het net de hele nacht
geregend heeft. Maar hardlopen in een andere omgeving dan je
gebruikelijke, is altijd leuk. Ik kom zoveel sportende mensen tegen.
In Delfzijl bijna nooit iemand. Het stimuleert echt.
|
Blik op de Skua |
|
Stad "strand" |
|
Als eens zien verschijnen in Deense Detective |
|
Hoe hoger hoe witter het glas |
Om een uur of 12 gooien we los. We
discusseren of 1 of 2 riffen in het zeil. In de haven is het
bedrieglijk stil. Tijdens het hardlopen buiten de haven had ik al
gemerkt dat het wel degelijk flink waait. Eenmaal buiten toch het 2e
rif er in gezet en 2 riffen in de Genua. We gingen ondanks dat nog
met een knoop of 6,5 door het water.
Het heeft helemaal geen zin om veel
zeil op te hebben als het flink waait. Je gaat alleen maar erg
scheef. Je boot krijgt dan een andere vorm onder water en die hoeft
niet altijd zo te zijn dat dat sneller gaat. Ook de aanslag op je
materiaal en de mast zijn vele malen hoger.
Dus als het kan zo recht mogelijk op
zeilen. Dan blijft het heel en zeil je meestal sneller.
We varen op met een snelle motorboot.
Die kan niet super hard varen omdat er een hoge deining staat. De
golven komen helemaal van Zweden. Na verloop van tijd kiest die het
Hazenpad en gaat terug naar de haven. Wij krijgen ook wel veel water
over maar houden het netjes. Al zeilend naar Knebel Vig. Ja alweer.
Er is eigenlijk geen alternatief met deze harde wind en richting.
Maar Arhus is te duur om nog meer dagen te blijven liggen en we
verwachten veel drukte door het Sail Arhus gebeuren. We moeten toch
weg omdat de eigenaren van de box terug komen. De haven was nu al
mutje vol.
|
Hier ligt de Skua. Helemaal achterin de haven. |
|
Hier de hele boot met boegspriet op de helling |
|
Arhus Dome |
De avond in Knebel vig verloopt
chagrijnig en miezerig. Een warmte front van een depressie bij oost
Engeland gaat in zijn volle lengte door dit gebied. Het zal nog uren
miezerig blijven.Er wordt niet gezwommen. Bijna kachel weer. Het kan
raar gaan. Van +30 naar 15 graden in een dag.
Morgen zien we wel weer waar de Skua
ons brengt.
|
Pracht en praal maar ook sober |
|
Joodse 7 armige kandelaar. Een Menora מְנוֹרָה |
|
Arhus bij vertrek. Volle haven met veel satéprikkers |
|
De Akzo Nobel Whitebreadracer iets te vast aan de kade |
|
2 riffen in het grootzeil en de Genua |
|
Toch nog 15 graden helling. Kan nog net. |
|
Onze automatische piloot (Handige Harry) |
|
Andere ligplaats in Knebel Vig bijna op de wal. Donker blauw is min 2 meter |
|
Meer voor zuid-oost geankerd |
|
Wel weg niet weg. 1 augustus. Een enorm warmtefront van zuid-oost naar noord-west trekken over dit gebied. Kachel weer. Windkracht 3-5 bft |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten