dinsdag 30 juli 2019

Knebel Vig-Arhus - Knebel Vig

Boten in de kerk. De reders destijds zorgden voor een gevulde kerk kas. 

De levensader van Arhus de A
Knebel Vig – Arhus – Knebel Vig

Na een ligdag met boeken lezen en wandelen in de omgeving veroorzaakt door de harde oosten wind gaan we na koffietijd de volgende dag richting Arhus. Het anker is bijna niet uit de grond te krijgen. Het is modder met daaronder een harde leem. Ik dacht even dat we een Knebelige verassing er aan hadden hangen in de vorm van een kabel, net of kei maar het was 10 kg leem.

Ik laat het anker dan even in het water hangen met varen tot het anker schoonspoelt. Er was nu geen wind. Het kan verkeren. In onze Vig waait het uit het westen (de wind die er is) en op ze waait het uit het oosten. Bijzonder. Zo dicht bij elkaar kan land (opwarming) het verschil maken.

We motoren naar Arhus. We moeten wel want het brood is tot op de laatste plak op en de schipper heeft niet echt zin om iets te gaan bakken oid.

Maar ook het drinkwater van 8 kannetjes van 2 liter zijn nu echt op. Overgaan op drinkwater uit de boord-tank kan wel maar is niet echt lekker. Het is wat muffig.
Opmaak voor Arhus sail

Het kust museum

Tja kunst? 


Lijnenspel
Langzaam komt de architectuur van Arhus in zicht. Op het oude haven terrein verijzen de mooiste wooncomplexen. Ze zijn inmiddels op de uiterste buitenhoek bezig met een prachtige moderne woontoren van 50 verdiepingen. Wat een uitzicht zal je daar hebben. Alleen betaalbaar voor de happy few.

We varen de oude (Gamle) haven van Arhus binnen. Er zijn daar op een redelijk beperkte plek wel 8 verschillende haventjes en verenigingen die jacht en museumhavens runnen.
Wij weten dat er helemaal achterin de haven tegen de stad aan meestal nog wel een plekje is ( is toch gemakkelijker met boodschappen doen) En dat was nu ook. Bijna op de plek waar we al veel vaker hebben gelegen. Er wordt geholpen met aanleggen. Dat is toch het verschil met Zweden waar ze dat helemaal niet doen tenzij je het vraagt.

We liggen toevallig naast een Zweed en die zitten allemaal te kijken aan boord hoe wij aankomen maar helpen idd niet. 2 Denen in boten daarom heen pakken daarentegen de touwtjes aan.


De A en zijn leuke terrassen.


De middag besteden we door de stad te slenteren. Arhus is een hele oude prachtige stad waar het bruist van het studenten leven. Hele mooie kromme straatjes met cafe,s en restaurants en kleine winkels die niet tot de grote ketens behoren. Die zij er ook wel maar op de gebruikelijke plekken. Je merkt net als in Groningen dat alle gaatjes en hoekjes worden opgevuld met studentenhuisvesting en dat ook de jongeren hier enorm bezig zijn met duurzaamheid en gezondheid. Ik zie bijna geen dikke Denen. Dat is wel eens anders geweest. Wel zie ik fietsende en hardlopende mensen door en buiten de stad. Enorm bezig met een lifestyle. Het is enorm heet en ik kan me niet voorstellen dat dit lekker loopt. Maar het prikkelt wel degelijk de schipper voor wat meer activiteit.


De stad heeft figuurlijke levensader de A ( een heel smal riviertje waaraan de stad zijn naam dankt) door de stad lopen. Dat is de plek waar het echt bruist. Mega druk door de vele terrassen.


Het is bijzonder heet en we zijn al best wel gauw uitgeteld. Na een terras en wat ijs maar weer eens aan boord. De avond wordt besteedt aan een wandeling naar het “strandleven” aan de oude havens. Hier is een foodmarkt, houten stadsstrand en een waterskibaan. Alles voor de TallShip bijeenkomst van 1 augustus die er aan zit te komen. Heel gezellig allemaal.

Zelfs de putdeksels in Denemarken zijn ware kunstobjecten. In Nederland zouden ze in menig studentenkamer verschijnen.

De nieuwe havenwijken

Foodmarket 
We wilden wel weer verder maar de weerberichten wilden dat niet. Er stond op de verwachtingen een windkracht 5-7 en hele zware onweersbuien. Zelfs werden er codes opgetuigd om maar niet het water op te gaan. Wij moesten wel weg van onze plaats want de eigenaar kwam weer terug. We hebben de boot maar verhaald en met de kont naar de kade en kop in de wind aan de kade gaan liggen. Met al die regen in het vooruitzicht is het wel prettig dat je die niet in je hutjes krijgt.De buiskap (soort tent over de ingang) beschermd deze.
Zoals vaak deze afgelopen jaren kwam het noodweer niet. Het loste op voor het bij Arhus kwam en de wind was geen 5-7 maar bijna 0. Dus het was echt heel heet in Arhus. Het museum maar opgezocht. Een aanrader. Wel een rib uit je lijf. Bijna 25,- entree.
In de middag de haven architectuur bekeken. Hele mooie (vind ik) gebouwen worden er neergezet.
Echt gedurfd. Geen zielloze architectuur zoals in Delfzijl.
Wel valt het ons op dat de meeste appartementen door studenten worden bewoond. Zal dat komen door de exorbitante hoge koopprijzen? We zien in de etalages van de makelaar appartementen van bijna 6 milj Deense kronen zeg maar 850.000 euries. We denken dat die niet verkocht worden en daarom bewoond worden door tijdelijke studenten.
Maar de wijze van bouwen, de constructies boeien ons zeer.
We hebben een leuk gesprek in het Engels met een jonge Deen en zijn vriendin die een biertje drinken bij de boot. Hij studeert een technische computer opleiding en heeft in Tilburg gewoond en gestudeerd. We hebben het over het Deens en het Nederlands en de verschillen ook in de taal. En hoe mooi Denemarken is en hoe vlak en gestructureerd Nederland is. Alles is duur in Denemarken behalve het bier. In Denemarken drinkt niemand Carlberg bier maar Tuborg en in Nederland drinkt niemand Heineken. Haha


Nu dreigt het onweer maar tot een echt noodweer komt het niet. Ook dit lost weer op. Pas in de avond is er een actiever front.
Lijnenspel met dure appartementen



Molslinjen  38 knoop is 70 km/h. Hier naar zijn laad en losplaats in Arhus
Na een hele nacht regen is het precies om 8 uur droog. De schipper gaat boodschappen doen. In de Netto vlakbij de haven. Dat is ook een echte jongeren winkel zoals een AH to go in Nederland. De Netto is ook een hele grappig en zeer onoverzichtelijke winkel waar je de basis producten aan de randen van de winkel hebt staan en midden in de winkel rest partijen voor lage prijzen in stellingen het allemaal door elkaar. Maar het is redelijk goedkoop winkelen daar.
Denen zijn erg met eco bezig. Heel veel producten zijn Oko in de winkel. Veel meer als bij ons.

Denemarken is in de basis al een duur land voor Europeanen ( ze verdienen in verhouding meer) maar er is ook een progressief belastingtarief. Bij ons is dat van 6 naar 9% gegaan. Hier is dat 20% op voedsel en 25% op alle andere goederen. Dan loopt het al snel op bij de kassa.


Hoe is het mogelijk. De boegspriet past net over het hellingbaan huisje

Waterskibaan in de oude haven

Na de laatste boodschappen is het nog de watertank weer vullen, nog even snel de was doen en de zeilen aanslaan. De schipper geprikkeld door alle sportieve lieden gaat ook nog een stevig stuk rennen. Het loopt overigens niet fijn. Het is super vochtig omdat de zon nu volop schijnt en het net de hele nacht geregend heeft. Maar hardlopen in een andere omgeving dan je gebruikelijke, is altijd leuk. Ik kom zoveel sportende mensen tegen. In Delfzijl bijna nooit iemand. Het stimuleert echt.

Blik op de Skua

Stad "strand"



Als eens zien verschijnen in Deense Detective


Hoe hoger hoe witter het glas
Om een uur of 12 gooien we los. We discusseren of 1 of 2 riffen in het zeil. In de haven is het bedrieglijk stil. Tijdens het hardlopen buiten de haven had ik al gemerkt dat het wel degelijk flink waait. Eenmaal buiten toch het 2e rif er in gezet en 2 riffen in de Genua. We gingen ondanks dat nog met een knoop of 6,5 door het water.
Het heeft helemaal geen zin om veel zeil op te hebben als het flink waait. Je gaat alleen maar erg scheef. Je boot krijgt dan een andere vorm onder water en die hoeft niet altijd zo te zijn dat dat sneller gaat. Ook de aanslag op je materiaal en de mast zijn vele malen hoger.
Dus als het kan zo recht mogelijk op zeilen. Dan blijft het heel en zeil je meestal sneller.
We varen op met een snelle motorboot. Die kan niet super hard varen omdat er een hoge deining staat. De golven komen helemaal van Zweden. Na verloop van tijd kiest die het Hazenpad en gaat terug naar de haven. Wij krijgen ook wel veel water over maar houden het netjes. Al zeilend naar Knebel Vig. Ja alweer. Er is eigenlijk geen alternatief met deze harde wind en richting. Maar Arhus is te duur om nog meer dagen te blijven liggen en we verwachten veel drukte door het Sail Arhus gebeuren. We moeten toch weg omdat de eigenaren van de box terug komen. De haven was nu al mutje vol.


Hier ligt de Skua. Helemaal achterin de haven.

Hier de hele boot met boegspriet op de helling



Arhus Dome

De avond in Knebel vig verloopt chagrijnig en miezerig. Een warmte front van een depressie bij oost Engeland gaat in zijn volle lengte door dit gebied. Het zal nog uren miezerig blijven.Er wordt niet gezwommen. Bijna kachel weer. Het kan raar gaan. Van +30 naar 15 graden in een dag.


Morgen zien we wel weer waar de Skua ons brengt.
Pracht en praal maar ook sober

Joodse 7 armige kandelaar. Een Menora מְנוֹרָה

Arhus bij vertrek. Volle haven met veel satéprikkers


De Akzo Nobel Whitebreadracer iets te vast aan de kade

2 riffen in het grootzeil en de Genua

Toch nog 15 graden helling. Kan nog net.

Onze automatische piloot (Handige Harry)

Andere ligplaats in Knebel Vig bijna op de wal. Donker blauw is min 2 meter

Meer voor zuid-oost geankerd

Wel weg niet weg. 1 augustus. Een enorm warmtefront van zuid-oost naar noord-west trekken over dit gebied. Kachel weer. Windkracht 3-5 bft

Geen opmerkingen:

Een reactie posten