Mooie plek. Rechts aan de steiger is de Skua |
Het is om 11 uur hoogwater Brunsbuttel.
Om 06.00 uur is het laagwater te Cuxhafen. Het heeft weinig zin om
dan vanuit Cuxhafen al te gaan varen omdat de uitgaande stroom van
het vorig tij soms nog wel 1 ½ uur door staat. Om 08.00 uur dus maar
losgegooid in de America hafen. Het hele avond en vanaf 06 uur
“genoten “van een enorm groot schip aan de buitenzijde van de
haven (zie foto) die eigen loscapaciteit heeft. Er worden steentjes
gelost in een onderlosser. Dat is een schip die zijn ruimen aan de
onderkant van het schip kan openen zodat het in het water valt. Deze
strooien het weer uit over de zijkanten van de rivier zodat het slib
de vaargeul niet dempt.
De 2 grote kranen maakten de hele tijd
een alarm als de kranen rijden over het schip. Als je eenmaal een
keuze gemaakt hebt welke haven je neemt kan je of half tij geen
andere haven meer kiezen. De haven stroom optwaards kan je gewoon
niet bereiken door de enorme stroom. We moesten het dus maar
accepteren en dat scheelt enorm veel.
Zelflossende bulk carrier |
Maar eenmaal op de Elbe ging het snel.
Op eco snelheid soms 9 knoop over de grond. Als snel komt Brunsbuttel
in zicht. We zagen in de verte al jachtjes naar binnen gaan maar het
was te ver voor een oproep richting de sluis. Te laat. Jammer dan.
Eenmaal daar kwam er een kleine coaster
aan die gelijk in sluis 2 ging. Hierbij konden wij ook schutten.
Wachtijd dus 1 minuut.Super.
Nu het kanaal op. Heel rustig en met
10km snelheid. Mooie eco snelheid. Je moet toch om het milieu denken
en om de centen.
Om 14.00 kwam de weldadige rustplek
Gieselau in beeld. Hier slecht enkele bootjes, vogels en vissen.
Kortom even een plek om de geest wat te bedaren. Morgen verder
overmogen verder. Windfinder zal het bepalen.
Hier zie je pas hoe groot het vrachtschip is. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten