vrijdag 12 juli 2019

America hafen

Mooie plek. Rechts aan de steiger is de Skua
Het is om 11 uur hoogwater Brunsbuttel. Om 06.00 uur is het laagwater te Cuxhafen. Het heeft weinig zin om dan vanuit Cuxhafen al te gaan varen omdat de uitgaande stroom van het vorig tij soms nog wel 1 ½ uur door staat. Om 08.00 uur dus maar losgegooid in de America hafen. Het hele avond en vanaf 06 uur “genoten “van een enorm groot schip aan de buitenzijde van de haven (zie foto) die eigen loscapaciteit heeft. Er worden steentjes gelost in een onderlosser. Dat is een schip die zijn ruimen aan de onderkant van het schip kan openen zodat het in het water valt. Deze strooien het weer uit over de zijkanten van de rivier zodat het slib de vaargeul niet dempt.
De 2 grote kranen maakten de hele tijd een alarm als de kranen rijden over het schip. Als je eenmaal een keuze gemaakt hebt welke haven je neemt kan je of half tij geen andere haven meer kiezen. De haven stroom optwaards kan je gewoon niet bereiken door de enorme stroom. We moesten het dus maar accepteren en dat scheelt enorm veel.
Zelflossende bulk carrier

Maar eenmaal op de Elbe ging het snel. Op eco snelheid soms 9 knoop over de grond. Als snel komt Brunsbuttel in zicht. We zagen in de verte al jachtjes naar binnen gaan maar het was te ver voor een oproep richting de sluis. Te laat. Jammer dan.
Eenmaal daar kwam er een kleine coaster aan die gelijk in sluis 2 ging. Hierbij konden wij ook schutten. Wachtijd dus 1 minuut.Super.
Nu het kanaal op. Heel rustig en met 10km snelheid. Mooie eco snelheid. Je moet toch om het milieu denken en om de centen.

Om 14.00 kwam de weldadige rustplek Gieselau in beeld. Hier slecht enkele bootjes, vogels en vissen. Kortom even een plek om de geest wat te bedaren. Morgen verder overmogen verder. Windfinder zal het bepalen.

Hier zie je pas hoe groot het vrachtschip is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten