maandag 17 augustus 2020

Cuxhafen - Norderney

Cuxhafen – Norderney

Het wordt een tocht met 2 gezichten.

De wekker gaat om 23 uur. De zaken worden voorbereid om een tocht over een mogelijk ruwe zee te maken dus alles wat eerst vakantie vast stond nu een extra “vast”plekje te geven.
Overlevingspakken voor de kou worden klaar gelegd en nog maar even wat gegeten.
Http is hoogwater om 23.10. Maar het heeft nu nog geen zin om los te gooien. Http stroomt nog wel een uur door. We gooien om 00.10 los en ruimen alles rustig op terwijl we in de haven liggen. Stootwillen en touw wordt netjes opgeborgen. De haven is flink groot dus we drijven er een beetje. Er is ons voorspelt dat de wind aantrekt tot zuid-oost 3-4. Een prachtige wind voor de Duitse Bocht. Het werd anders!
In de haven de zeilen op. Nu blijkt het stoomlicht ineens defect. Het is een gesloten LED verlichting dus er is nu weinig aan te doen. Dan komt het goed uit dat we de zeilen op hebben en zeilverlichting te kunnen voeren.

Toen we onze neus buiten het havenhoofd staken zagen we dat we de enige waren die midden in de nacht gingen varen. Meestal is het een hele wolk Nederlanders en wat Duitsers. Het is 12 uur varen met 5 knoop naar Norderney. Wij wilden niet midden in de nacht aankomen bij een niet verlicht Dovetief (ingang geul van de Noordzee naar het eiland Nordeney) We hebben dit wel eens eerder gedaan en als ze dan net weer eens de tonnen hebben verlegd dan is het moeilijk zoeken met een schijnwerper.
We wilden dit keer ook geen eiland eerder omdat Bremen nog volop vakantie heeft en het ook nog een warm weekend is. Alle eiland havens liggen dan boordevol. Op Nordeney is dan meestal nog wel plek ergens in een hoekje. Of anders weten we ook nog wel een ankerplek. Die is voor ons bij de andere eilanden wat minder bekend.

Het is er even weer inkomen om nachtelijk te varen. Voor Cuxhafen is er erg veel geknipper en veel licht. Gelukkig wijst de plotter ons de weg door de oude koerslijn 5 weken geleden hier naar toe.
Het is altijd wel een dingetje om de nacht en het donker in te varen vanuit een haven waar geborgenheid heerst. Unheimisch. Daar moet je even door heen. Als het een mooie nacht wordt is dat weer snel vergeten.
Het is prachtig weer. Geen wind maar die gaat nog komen. Wolken loos en al gauw zien we de eerste vallende sterren. Het is weer een periode dat er veel te zien zijn. Ook Mars staat met zijn oranje gloed aan de kim te schitteren. We zien heel weinig vliegtuigen. Helaas geen treintjes van Elon Musk ondanks het afspeuren er naar. Ook verschijnt Zeevonk. Ook een prachtig indrukwekkend natuurverschijnsel. Je vaart in een verlicht veld van lichtblauw licht die bij elke boeggolf op blinkt. Het is een heel klein diertje die bij een heftige beweging van het water licht geeft. Heel bijzonder. Het verschijnt meestal na een windstille zonnige dag.
Ook het schoefwater is bijzonder. Het is een “LED”verlichte bellenbaan. Allemaal natuur.

Bij het eind van het Waddengebied ruim voor Elbe 1 raken we met het zwaard de grond. Niet hard maar het schuurt zo af en toe. Dat verwacht je niet op de Elbe. Op de kaart moeten we minstens 6 meter onder het schip hebben. En het is niet eens laagwater. We varen deze route door de vaste waypoints ook al jaren. De bank is dus flink opgeschoven de vaargeul in.  We hebben er maar even een vet kruis bijgezet in de plotter om de volgende keer goed op te letten. Na het zwaard te hebben opgetrokken werd het al weer snel dieper.
Na een uur of 2 komt er steeds meer een Noordelijke deining te staan. Waar die vandaan komt? Dat kan best van een harde wind in een heel ander winddistrict komen.
Het heeft maar een paar uur noord gestaan gisteren dus dat kan het niet zijn.
Er komt geen wind die beloofd is. We veranderen de koers na Elbe 1 richting Norderney en de deining komt nu dwars op het schip. We gaan enorm slingeren. De klappen in het zeil die ons daarvoor zou moeten behoeden zijn hard en doen elke keer “pijn”
Het  zeil slijt daardoor ook nog eens snel en is een aanslag op je glasvezel zeillatten. Na het een tijd te hebben aangezien laten we het zakken en proberen eerst de Genua het schip wat stabiliteit te geven.
Er is heel weinig scheepvaart in de vaargeul. Wel verbazen we ons over de totaal verwarrende verplichte verlichting die de vrachtschepen voeren. Vaak zien we helemaal geen boordlichten of ergens ver weggestopt in de overige dek verlichting aan boord. Ook zien we knipperlichten en een soort extra toplicht op grote containerschepen. Zou ik toch nog weer eens naar school moeten?
Op zich is het nu geen probleem omdat alle schepen in hun eigen routes varen. Maar echt op een vrij stuk zee is het een hele puzzel.
Er is ook heel weinig plezier vaart. De hele route staat in de plotter en bij bijna elke groen ton is er een wijziging. We hadden op de heenweg gemerkt dat 1 ton verplaatst was naar het westen en op die plek staat ook een paal in het water. We hebben toen het way-point maar even verplaatst anders vaar je over een ton en die zijn van heel hard staal.
Dat komt nu goed van pas. Alles is bij ons geautomatiseerd maar het blijft gewoon altijd opletten en alert zijn.

2 Nederlandse wachtende schepen op de rede
We varen nu probleemloos door het anker gebied Jade Weser. Er ligt geen enkel schip in de weg. De maan komt prachtig op maar ook wordt het zeer heiig. Oeii wat ben ik blij met min AIS. We hebben ook radar maar de AIS zorgt wel voor een enorm stuk meer veiligheid. Hoewel niet alle jachten een AIS hebben zorgt dat bij een evt aanvaring voor veel minder schade dan botsing met een vrachtschip. We zien echt niet verder dan een mijl. AIS brengt toch een stuk veiligheid aan boord.
Er vaart momenteel niks in de Jade-Weser vaargeul in en uit. Probleemloos de geul over. Vlak na de passage wordt het druk. Zelfs een groot cruiseschip( Meinschiff 4) vaart langs en een mega container schip. We zien ze niet maar horen ze wel.
Ik verwacht dat het zicht wel weer zal verbeteren als het een paar uur licht is.

We kunnen niet heel hard varen. De keerkoppeling gaat klieren. Door oververhitting door het lange op de motor varen gaat hij hinderlijk tikken. Ik moet dan om het uur vol achter uit slaan om alle tandwielen weer goed te positioneren. Als ik teveel toeren moet maken komt het getik sneller terug.
Http geeft veel stress. Gaat dit wel goed of geeft de keerkoppeling het en moeten we de reddingsdienst bellen omdat er ook geen wind staat om te zeilen. Dit doet de keerkoppeling al wel iets langer maar het zoveel werk om de keerkoppeling te verwijderen en te reviseren. De oorzaak is dat de koppeling voor 43 pk niet gekoeld hoeft te worden. Deze koppeling wordt ook ongekoeld tot 80 pk gebruikt. Maar wij hebben hem wel mishandeld door langdurig, soms meer dan 24 uur achter elkaar op flink vermogen te gebruiken. Hierdoor wordt de koel en smeerolie gewoon te heet en gaan tandwielen sneller slijten.
We gaan toch maar eens kijken of het mogelijk is toch een koelcircuit te installeren. De aansluitpunten zitten er maar het wordt zo,n wirwar van slangen, met kans op extra lekkage.

Net voor de opkomende mist om 06.30
Af en toe lopen we maar 4,5 knoop met de stoom tegen. En de beloofde wind is er niet gekomen. Dus zeilen wordt hem niet. Dat komt denk ik door de enorme buien die we op afstand zien, Dit geeft toch een verstoring in de wind.
De eilanden kruipen voorbij en ik wordt zo ontzettend zat van die enorme deining die er staat. Hoewel er iets wind staat die het schip net 5 knoop kan laten lopen kan het zeil niet op. Zelfs niet als alles vast staat (giek) Met Bulletalies en zo.
De keerkoppeling lijkt zich nu niet te roeren en doet zijn werk. We zijn inmiddels 12 uur aan het varen en nu doemt Norderney op uit de mist. Omdat we niet snel hebben kunnen varen en niet hebben kunnen zeilen zijn we veel te laat bij Norderney en loopt het tij alweer op halftij tegen. We kruipen de tonnen voorbij langs het strand. Dat wordt veel gerecreëerd. Raar als je zelfs best wel moe bent van al die tijd varen. Eigenlijk al meer dan 24 uur sinds Gieselau.
We doen het ons zelfs aan. Om half 3 lopen we de haven binnen. Rust....
Het is natuurlijk super druk en er zijn wel heel veel plekken leeg maar gereserveerd. Ik weet niet of dat voor het weekend was of nog geldt. We meren af op naar wij later pas zagen een rode plek. Het bordje was verstopt achter een stootwil. De havenmeester komt pas over een uur en wij willen niet zo lang wachten omdat alle nu lege plekken dan zeker gevuld zijn.
Hoewel het ons lievelingsplekje is in de haven verkiezen we een andere plek. Dus weer weg en weer aanleggen.
We hebben de enige plek uitgekozen die nog vrij is. Die is erg smal. Ik weet niet of het wel past. Http past echt net. Na wat schikken en duwen liggen we vast.
He eindelijk. Rust. We tuitelen op onze benen en de hersens zijn wat verward na meer dan 24 uur niet te hebben geslapen......We doen het ons zelf aan.

De mondkapjes moeten weer op hier. Ook in de toiletgebouwen. Bij de havenmeester. Dat is wel weer ff wennen.
Elk jaar verbaas ik mij hoeveel motorboten er weer bij gekomen zijn op Norderney. Allemaal met de kont naar de kade. Overal SV Norderney er op. Laat dat Segelverein nu maar weg en maak er van Motorboot verein Norderney.
Op de foto zijn er nog veel zeilboten te zien maar toch is meer dan 50% al motorboot. En wat voor motorboten. De lelijkste monsters liggen hier. En dat vaart ook nog eens helemaal keihard op de Waddenzee. Zo erg.

Je hebt ook inmiddels 2 groepen in de jachthaven. De mensen die het traditionele varen nog beoefenen en de nieuwe garde op die protserige motorboten.
Die laatste groep is niet opgegroeid met jachten. Dat merk je gauw. Het zijn voor hen varende  caravans. Ze liggen met de achterkant van hun schip aan de kade en niet zoals zeilboten juist met de kop aan de kade. Hierdoor is het scheepsleven van het water verplaatst naar deze kade. Het hele dronken torrenleven zie je hier als je over de kade loopt. Daarbij wordt de kade ook gebruikt als extra stalling voor de producten die ze daarbij gebruiken en hier op Norderney zelfs gebruikt als extra terras. En o wee als je vraagt of je er langs mag. En dat in Corona tijd.
Segel verein Norderney

Zoek de Skua

Hier nog wat masten van de vaste bewoners van de haven.

Geef mij de traditionele vaarder maar die zijn afwas nog doet onder de kraan, waar soms nog eens een accordion klinkt uit een kuip. Nu hang ik niet automatisch niet altijd aan het oude maar de nieuwe lichting vaarders die er zijn gekomen zijn niet de mijne. Er is ook absoluut geen contact tussen die 2 groepen. Dat is ook jammer want zo wordt de nieuwe lichting niet opgevoed. haha
We lezen het nieuws via de Wifi. Het weer wordt pas echt minder in het weekend en we blijven tot dan maar op Nordeney. We hebben een prima plek hier en we gaan ook niet naar de andere eilanden. Dat komt een andere keer wel weer eens. Maar eens lekker naar het strand morgen en overmorgen.
Na een lekker douche in het clubgebouw gaan de luikjes echt dicht en wordt het een lange nacht te kooi. In de nacht een enorme stortbui waar ik vaag wat van mee krijg. Al het zout van de boot. Prima.