woensdag 26 augustus 2020

Norderney - Noar hoes

Norderney - Noar Hoes.

Het is zover. Het einde van de vakantie nadert maar we pakken nog eerst een stranddag. Heerlijk. Het is prachtig weer. In tegenstelling tot de strand dag gisteren die op de terugweg voor een uur durend oponthoud zorgde. Ik ben een echte strandwandelaar en Norderney heeft een prachtig strand. Over het algemeen gaan wij naar de strandopgang met de strandsauna en het FKK gedeelte. Daar is het strand al gauw verlaten en kan je de mooiste wandeltochten maken. Het is wel 5 km fietsen van de haven maar dat nemen we voor lief.
We zien dat de strandsauna gesloten is ivm Corona De terrassen van de sauna worden nu gebruikt voor het restaurant.
Norderney. Verse garnalen worden gebracht

Memmert Watt fahrwasser

In de middag langs de supermarkt terug naar de haven. Natuurlijk heb ik geen € munt en kom de supermarkt niet in omdat ik geen kar heb. Het is niet zoals in Nederland dat de muntautomaat in de winkelkar is geblokkeerd.Heb je wel je mondkapje maar ben je de € vergeten.😡
Eerst maar aan boord. Na de koffie op de vouwfiets naar het dorp. In de plaatselijke Netto is het heel erg druk. Omdat iedereen met ook maar een inimini boodschapje een winkelwagen heeft, staan de rijen voor de kassa tot achter in de winkel. Ik koop een voorraad biefstuk. Die is hier altijd super mals en razend goedkoop. Eigenlijk ben ik vegetariër geworden maar eet nog alleen vlees als het echt lekker is. En dat is deze Rumpfstek.
In de avond weer aan boord vouwen de fietsen op en die gaan de bakskisten in. Alles wordt weer zeevast gezet. Nog even een Norderneyer douche ( je weet nooit waar je terecht komt) en na een leuke klets met een collega Koopmans gaan de luikjes dicht te kooi.

Om 09.30 varen we de haven uit. We vertrekken meestal 2 uur na laagwater. De beloofde wind is er niet. Het zou flink waaien maar dat doet het niet. Net een Bft 4.
Stroom staat er ook niet veel dus vrij gemakkelijk gaan de door het gat tussen Norderney en Juist.
In het Memmertwattfahrwasser gaat het als een speer. Geen enkele diepgang probleem. Als gauw kunnen we na de prikken route de zeilen hijsen en met 5 knoop varen we tegen stroom.
De eerst prikken. Het zijn er altijd 3

De vrachtboot naar Juist

Een Duitse Tjalk

We hebben nog geen zin in huis en willen nog een dagje ergens ankeren. Ook zijn we wat laat voor de stroom op de Eems. Die loopt al op zijn eind en gaat straks tegen staan. We besluiten bij de Oostereems te ankeren om nog even te lezen, te zwemmen en zee honden te kijken. We moeten nog even verkassen omdat we op een plek liggen waar eigenlijk te weinig water blijft staan.

Om 18 uur gaat het anker er weer uit en tuffen we met de Genua uit de Eems op. Het is stil met de bootjes en we blijven aan de rode kant van de Eems. We steken de route over onder Knock en stevenen af op de ankerplaats onder de Punt v Reide. Hier hobbelt het best nog flink. Er komen toch golven langs deze punt en de stroom is tegen wind. Knobbelig. Later in de avond gaat de wind meer naar zuid en het tij draait weer naar Eb.
Een prachtige dynamische fot van een Greetsieler visser

De volgende dag wordt het zwemmen, lezen, schoonmaken en voorbereiden op de thuiskomst. Het leven is erg overzichtelijk aan boord. Alleen eten, slapen en een beetje varen. Verder is er weinig.
Het is altijd een hele overgang naar het hectische leven weer aan de wal waar iedereen weer wat van je wil.
Aan het eind van de dag zou het Oost 6 worden. Dan is de PvReide niet zo,n prettige plek als er ook nog stroom tegen wind staat. Dan maar richting de haven. Het sluizen gaat super snel op en om half 7 varen we door brug 15 alwaar de havenmeester van de jachthaven onze lijntjes aanpakt. Weer thuis.
We blijven nog 2 dagen aan boord om dit simpele leven nog wat vast te houden. Waarom ook niet. Voorheen toen de boot achter het huis lag was dat natuurlijk een beetje gek maar dit kan natuurlijk best 😉Pas als de weerberichten echt slechter worden en er zelfs een zomerstorm in de planning is gekomen pak ik de fiets om de auto te halen.
Het zou niet mijn beroep zijn. Wiek inspectie Hangend aan de wiek en aan de trekhaak van je collega aan de grond.

Einde van een heel relaxte vakantie. Ook nu weer zien we dat je niet ver weg hoeft om lekker te zeilen, goed te ankeren en lekker te zwemmen. Mooie wandeltochten te maken. En hard te lopen.
Denemarken is en blijft een prachtig land. Het enige is dat er zo langzamerhand geen gebied in Denemarken meer is waar ik nog niet 2 of 3 x ben geweest. Slechts het Limfjord heeft maar 1 x de vakantie mogen beroeren. Dus een verrassing en uitdaging is het niet meer maar het blijft een prachtig land.  Maar in Corona tijd was dit een prima oplossing. Het formulier wat we hebben opgestuurd na Kopenhagen is niet gebruikt. In geen enkele haven die we geboekt hadden zijn we geweest. Er is ook geen enkele havenmeester die er om gevraagd heeft. Ik denk dat als je op je strepen had gestaan en had gezegd "ik heb geboekt verd...." hadden ze je schouder ophalend aangekeken.
De havens in Duitsland zijn nog niet dicht. Wel moet je daar je naam en adres achter laten. Maar het zou zo maar kunnen net als in het voorjaar. En als je dan zo slecht weer hebt als nu met zomerstorm Francis, waar moet je dan heen? Kortom het was een goede beslissing om de thuishaven weer op te zoeken.
Wat mij wel zorgen baarde was het gebrek aan data op mijn telefoon. Google heeft zoveel invloed op de instellingen en er vinden zoveel processen plaats waar jij geen weet en geen invloed op hebt dat er veel data ongemerkt verdwijnt. Het lijkt er op dat de back up in de cloud die Google ongevraagd voor je maakt in de oorzaak was. Als die foto,s met veel MB,s gebruiken ook veel Mb,s van je data.
Maar het is erg schrikken dat er zomaar weer een GB van je data af gaat. De volgende keer gewoon mijn hele fijne oude Microsoft telefoon maar weer mee en allen appen met de Android.

Tot volgend jaar maar weer. Eens kijken of we weer wat langer weg kunnen.🙏