Flemhudersee – Rensburg - Gieselau –
Cuxhafen
Http Kieler kanaal en de Elbe
We halen on anker op in Flemhudersee.
Ondanks dat de ketting de hele nacht heeft lopen rollebollen over een
plaat beton is er niks aan de hand met het ophalen. Alleen het
laatste stuk moet even met de dekwas worden schoongespoten van de
modder tussen de schalmen.
We varen in een heet Kielerkanaal. Om
de temparatuur enigszins te keren zetten we een zonnetent op over de
stuurstand. We zien dat de verbreding van het kanaal zijn voortgang
heeft gekend in de afgelopen 5 weken. Dat komt natuurlijk door de
Hollandse aannemer.
Na 2 uurtjes lopen we Rensburg aan.
Hier doen we de boodschappen en tanken nog even wat water. We waren
na Sejero nog niet weer in een haven geweest. Alwwer 5 dagen geleden
dus er was weer wat vers voedsel nodig. In ieder geval vers brood.
In Rensburg zijn op loopafstand 2
supermarkten. Een Aldi en een EDEKA. Ik ga meestal naar de laatste.
Dat is een soort AH+ Heel luxe en werkelijk alles is er wat je dan
ook zoekt. Maar voor ons zeer goedkoop als je de betrekkelijke kleine
winkels in Denemarken bent gewend en omdat de BTW op producten sterk
is verlaagd door Corona.
Wel is het wennen doordat je toch weer
een mondkapje moet dragen. Beslagen brillen en zo.
Ik had ook nog handschoenen aan en dat
zie je daar toch nog niet veel.
Na het water tanken varen we Rensburg
weer uit en op naar Gieselau. Toch even een prettige onderbreking van
4 uur kanaal varen op zo,n dag. Je maakt even deel uit van zo,n stad
maar zit zo weer in de natuur.
We hadden verwacht dat het wel aardig
vol zou liggen in Gieselau. Er lag welgeteld nog maar 1 boot. Vreemd
hoor. Alles is zo rustig hier. En alleen al heel weinig Hollanders
onderweg. Heel sporadisch zien we er een. Ook weinig vrachtschepen.
Wat heeft Corona inmiddels wat veroorzaakt.
Ik probeer mijn kanaalgeld nog te
betalen bij de sluismeester daar. Maar het is gratis tot eind
augustus. Omdat het bestuur van het kanaal geen mensen bij elkaar
willen hebben op de betaalsteiger. ( de automaat werkte ook niet) Dit
door Corona. Nou ook eens een voordeeltje door dit virus.
We gaan lekker zwemmen en daarna onder
de dek douche. De rust is weer overweldigend tussen de vogels en het
Eikenbos. We gaan vroeg te kooi omdat er morgen weer een
“spannende”dag volgt.
Na het losgooien om half 8 tuffen we in
een overweldigend heet kanaal ( al zo vroeg) naar de sluis.
Daar liggen alle jachten te wachten die
ons soms met 13 a 14 km voorbij stuiven. Dat is wel altijd een
dingetje. Moet je nu bij deze boten blijven om toch uiteindelijk
samen te schutten of ga je je eigen gang. Ik ben geen voorstander van
onnodig hard varen. Allereerst de extra Diesel en een aanslag op de
motor die door de hitte het al zwaarder heeft. Maar ook dat het geen
zin heeft om op hoogwater Brunsbuttel te schutten omdat de stroom nog
wel een uur tegen staat.
Er ligt in de kleine sluis nog een
groot onderzoeksvaartuig zien we op de AIS. Het duurt nog wel een
uur voordat die er weer uit is. Alle boten liggen in een kluit bij de
sluis te manoeuvreren. Ik zag het al van verre en heb langzaam aan
gedaan en ver voor de drukte voor de sluis, rustig aan gedaan. Handig
die AIS. Het waaide niet en we werden zelfs duizelig van de hitte.
Nog maar even snel onder de dekdouche. Het is onze kennismaking met
de echte hitte die we zelf nog niet hebben gehad in Denemarken.
De evolution uit Harlingen. Een flinke dozenschuiver |
Derk oet Kampen |
De nog steeds versterkte brug in Rensburg |
Nog een dozenschuiver onder de Swebebrucke in Rensburg. Nog steeds is de pont niet weer klaar. |
Het sluizen ging prima. Uiteindelijk
waren we het laatste bootje in de sluis helemaal achteraan. Ik wacht
vaak en zorg dat iedereen voor is. Dan kan ik als er geen sluismuur
beschikbaar is om naast een andere boot te gaan liggen. Veel
gemakkelijke om niet op de vlonders te hoeven springen.
Er is heel eigenlijk geen stroming in
de sluis zoals in Nederland. Dus naast een andere boot liggen heeft
voor hen geen gevolgen.
De deur gaat sluiten en dat is voor ons
altijd een soort van einde van de vakantie. Nu ben en kan je weer je
eigen beslissingen nemen zonder van een evt lockdown of sluiswachter
of een defecte sluis.
Ze zijn nog steeds druk met het bouwen
van een nieuwe sluis. Ook daar een Nederlandse aannemer. Http is een
enorm project. Hierdoor is ook de kleine sluis noord gestremd. Er
wordt dus voor jachten alleen door de kleine sluis zuid geschut. Als
daar dan ook nog kleine beroepsschepen mee schutten wordt dat wel erg
lang wachten. Er liggen straks 5 sluizen. Aan de Oostzee kant slechts
2. We zagen nog geen enkele activiteit bij oude kleine sluizen daar.
Ik vraag me sterk af of dat ooit nog komt.
Het is totaal geen zeilbaar weer op de
Elbe. Helemaal geen wind. Alweer motoren dus. Jammer. Door
baggerwerkzaamheden aan de rode kant moeten alle jachten naar de
groene kant. Daar wordt het steeds smaller naast de groene route. We
moeten zelfs een keer de vaargeul in omdat we niet tussen een
Kardinale ton en een groene ton kunnen varen. Zeilen was toch niet
echt een optie. Tjonge wat stroomt het hard.
We worden ook nog een getrakteerd op
hele steile golven van een groot container schip die met 28 knoop de
rivier op wurmt. Die golven lopen op tegen de stroom en worden bizar
hoog en stijl en zijn heel krachtig. Er komt dan ook vast water over
de boot ondanks het tegen de golven opsturen.
Door de hitte staan de patrijspoorten
open (had ik vergeten oeps) daar verdwijnt dus een portie zout water
door naar binnen. Alle stootwillen hangen nu overboord en de voor
meerlijnen die daar nog lagen liggen allemaal achter op de boot.
Tjonge. Nog niet vaak genoeg meegemaakt om beter hiervoor op te
stappen.
De deuren van vakantie 2020 sluiten zich leterlijk en figuurlijk |
Allemaal een plek aan de vlonders in de sluis |
De Freedom uit Urk met een schipper uit Usquert. Dit schip doet survey werk voor baggerwerk op de Elbe |
Nog wel 10 minuten hobbelt het voort.
Eenmaal in de Amerika hafen verwachten
we weinig plaats. De vakantietijd voor Hamburg is voorbij. Iedereen
zal dus wel weer in de haven liggen. Vergeten was ik dat het weekend
was en veel mensen met dit mooie weer het ruime sop kiezen.
Er was werkelijk volop plek en we
hadden dan ook een hele mooie uitgezocht langszij een kade.
Ik praat nog even met de schipper van
een Survey schip dat er ook ligt. Hij kwam uit Usquert en had zelf
een boot en die lag, hoe kan het , bij Abel Tasman. Hoe klein is de
wereld. Ik kende hem niet. Toch lag hij vlakbij.
Het wordt nog even tijd om wat te
rusten. We gaan om 00.30 weer verder.
Dat is niet gemakkelijk daar omdat er
veel schepen in en uit varen, altijd de claxon gebruiken om dat aan
te geven. Ook is er veel swell vanuit de Elbe. Af en toe zak je toch
even weg gelukkig.
Op naar vanavond
Geen opmerkingen:
Een reactie posten