maandag 17 augustus 2020

Flemhudersee - Cuxhafen


Flemhudersee – Rensburg - Gieselau – Cuxhafen

Http Kieler kanaal en de Elbe

We halen on anker op in Flemhudersee. Ondanks dat de ketting de hele nacht heeft lopen rollebollen over een plaat beton is er niks aan de hand met het ophalen. Alleen het laatste stuk moet even met de dekwas worden schoongespoten van de modder tussen de schalmen.
We varen in een heet Kielerkanaal. Om de temparatuur enigszins te keren zetten we een zonnetent op over de stuurstand. We zien dat de verbreding van het kanaal zijn voortgang heeft gekend in de afgelopen 5 weken. Dat komt natuurlijk door de Hollandse aannemer.

Na 2 uurtjes lopen we Rensburg aan. Hier doen we de boodschappen en tanken nog even wat water. We waren na Sejero nog niet weer in een haven geweest. Alwwer 5 dagen geleden dus er was weer wat vers voedsel nodig. In ieder geval vers brood.
In Rensburg zijn op loopafstand 2 supermarkten. Een Aldi en een EDEKA. Ik ga meestal naar de laatste. Dat is een soort AH+ Heel luxe en werkelijk alles is er wat je dan ook zoekt. Maar voor ons zeer goedkoop als je de betrekkelijke kleine winkels in Denemarken bent gewend en omdat de BTW op producten sterk is verlaagd door Corona.
Wel is het wennen doordat je toch weer een mondkapje moet dragen. Beslagen brillen en zo.
Ik had ook nog handschoenen aan en dat zie je daar toch nog niet veel.
Na het water tanken varen we Rensburg weer uit en op naar Gieselau. Toch even een prettige onderbreking van 4 uur kanaal varen op zo,n dag. Je maakt even deel uit van zo,n stad maar zit zo weer in de natuur.

We hadden verwacht dat het wel aardig vol zou liggen in Gieselau. Er lag welgeteld nog maar 1 boot. Vreemd hoor. Alles is zo rustig hier. En alleen al heel weinig Hollanders onderweg. Heel sporadisch zien we er een. Ook weinig vrachtschepen. Wat heeft Corona inmiddels wat veroorzaakt.
Ik probeer mijn kanaalgeld nog te betalen bij de sluismeester daar. Maar het is gratis tot eind augustus. Omdat het bestuur van het kanaal geen mensen bij elkaar willen hebben op de betaalsteiger. ( de automaat werkte ook niet) Dit door Corona. Nou ook eens een voordeeltje door dit virus.

We gaan lekker zwemmen en daarna onder de dek douche. De rust is weer overweldigend tussen de vogels en het Eikenbos. We gaan vroeg te kooi omdat er morgen weer een “spannende”dag volgt.

Na het losgooien om half 8 tuffen we in een overweldigend heet kanaal ( al zo vroeg) naar de sluis.
Daar liggen alle jachten te wachten die ons soms met 13 a 14 km voorbij stuiven. Dat is wel altijd een dingetje. Moet je nu bij deze boten blijven om toch uiteindelijk samen te schutten of ga je je eigen gang. Ik ben geen voorstander van onnodig hard varen. Allereerst de extra Diesel en een aanslag op de motor die door de hitte het al zwaarder heeft. Maar ook dat het geen zin heeft om op hoogwater Brunsbuttel te schutten omdat de stroom nog wel een uur tegen staat.
Er ligt in de kleine sluis nog een groot onderzoeksvaartuig zien we op de AIS. Het duurt nog wel een uur voordat die er weer uit is. Alle boten liggen in een kluit bij de sluis te manoeuvreren. Ik zag het al van verre en heb langzaam aan gedaan en ver voor de drukte voor de sluis, rustig aan gedaan. Handig die AIS. Het waaide niet en we werden zelfs duizelig van de hitte. Nog maar even snel onder de dekdouche. Het is onze kennismaking met de echte hitte die we zelf nog niet hebben gehad in Denemarken.
De evolution uit Harlingen. Een flinke dozenschuiver

Derk oet Kampen

De nog steeds versterkte brug in Rensburg

Nog een dozenschuiver onder de Swebebrucke in Rensburg. Nog steeds is de pont niet weer klaar.


Het sluizen ging prima. Uiteindelijk waren we het laatste bootje in de sluis helemaal achteraan. Ik wacht vaak en zorg dat iedereen voor is. Dan kan ik als er geen sluismuur beschikbaar is om naast een andere boot te gaan liggen. Veel gemakkelijke om niet op de vlonders te hoeven springen.
Er is heel eigenlijk geen stroming in de sluis zoals in Nederland. Dus naast een andere boot liggen heeft voor hen geen gevolgen.
De deur gaat sluiten en dat is voor ons altijd een soort van einde van de vakantie. Nu ben en kan je weer je eigen beslissingen nemen zonder van een evt lockdown of sluiswachter of een defecte sluis.
Ze zijn nog steeds druk met het bouwen van een nieuwe sluis. Ook daar een Nederlandse aannemer. Http is een enorm project. Hierdoor is ook de kleine sluis noord gestremd. Er wordt dus voor jachten alleen door de kleine sluis zuid geschut. Als daar dan ook nog kleine beroepsschepen mee schutten wordt dat wel erg lang wachten. Er liggen straks 5 sluizen. Aan de Oostzee kant slechts 2. We zagen nog geen enkele activiteit bij oude kleine sluizen daar. Ik vraag me sterk af of dat ooit nog komt.

Het is totaal geen zeilbaar weer op de Elbe. Helemaal geen wind. Alweer motoren dus. Jammer. Door baggerwerkzaamheden aan de rode kant moeten alle jachten naar de groene kant. Daar wordt het steeds smaller naast de groene route. We moeten zelfs een keer de vaargeul in omdat we niet tussen een Kardinale ton en een groene ton kunnen varen. Zeilen was toch niet echt een optie. Tjonge wat stroomt het hard.
We worden ook nog een getrakteerd op hele steile golven van een groot container schip die met 28 knoop de rivier op wurmt. Die golven lopen op tegen de stroom en worden bizar hoog en stijl en zijn heel krachtig. Er komt dan ook vast water over de boot ondanks het tegen de golven opsturen.
Door de hitte staan de patrijspoorten open (had ik vergeten oeps) daar verdwijnt dus een portie zout water door naar binnen. Alle stootwillen hangen nu overboord en de voor meerlijnen die daar nog lagen liggen allemaal achter op de boot. Tjonge. Nog niet vaak genoeg meegemaakt om beter hiervoor op te stappen.
De deuren van vakantie 2020 sluiten zich leterlijk en figuurlijk

Allemaal een plek aan de vlonders in de sluis

De Freedom uit Urk met een schipper uit Usquert.
Dit schip doet survey werk voor baggerwerk op de Elbe

Nog wel 10 minuten hobbelt het voort.
Eenmaal in de Amerika hafen verwachten we weinig plaats. De vakantietijd voor Hamburg is voorbij. Iedereen zal dus wel weer in de haven liggen. Vergeten was ik dat het weekend was en veel mensen met dit mooie weer het ruime sop kiezen.
Er was werkelijk volop plek en we hadden dan ook een hele mooie uitgezocht langszij een kade.
Ik praat nog even met de schipper van een Survey schip dat er ook ligt. Hij kwam uit Usquert en had zelf een boot en die lag, hoe kan het , bij Abel Tasman. Hoe klein is de wereld. Ik kende hem niet. Toch lag hij vlakbij.
Het wordt nog even tijd om wat te rusten. We gaan om 00.30 weer verder.
Dat is niet gemakkelijk daar omdat er veel schepen in en uit varen, altijd de claxon gebruiken om dat aan te geven. Ook is er veel swell vanuit de Elbe. Af en toe zak je toch even weg gelukkig.
Op naar vanavond


Geen opmerkingen:

Een reactie posten