Ankerplek Loodsstation achter de opper. |
Loodsstation Nyborg – LindelseNor
Al op tijd ben ik wakker en zie de
eerste zeilboten al vertrekken. Het waait nog niet zo hard maar wel
flink zuid-oost.
De golven met een hele lange
strijklengte van het Samlands vaarwater, rolt het Nyborg fjord in.
Wij liggen net achter het oppertje maar ik zie de zeilboten flink
stampen.
Ook wij gaan anker op en zetten het 1e
rif in het zeil en 1 in de genua. En al gauw staan wij ook op de kop.
De windpilot vindt sturen met deze hoge korte golven maar lastig en
gaat alle kanten op waaronder ook door de wind. Dan op de automaat.
Die doet het beter en we gaan al gauw 5 knoop naar het zuiden. Op
onze koers daar naar toe liggen een aantal ondieptes waar we na onze
aan de grond loop perikelen nu maar niet over gaan. Zeker niet met
deze golfslag. We krijgen flink buiswater over. Geen goed begin van
de dag.
Het gaat lekker met alle zeilboten. |
Vlak voor de ondiepte gaan we een slag
maken richting oost. Nadat we de ondiepte vrij varen weer door de
wind en op zuid aan. De verwachting was hoe verder zuid hoe meer
oostenwind.
Dat goed uit komen. En dat deed het
deze keer ook. Als gauw ging de wind al half staan en we stoven
tussen Funen en Langeland. Eenmaal achter de ondieptes en het land
werden de golven ook minder en we gingen dan ook als de Brandweer.
6,5 knoop over de grond met 1 knoop stroom tegen.
Geen gek resultaat voor deze zware
dame. We verbazen ons over de enorme vloot zeilboten die ons tegemoet
komen en geen AIS hebben of uit hebben staan. Maar 10% van de jachten
heeft hier AIS. Dat is met deze wind goed opletten. Iedereen vaart in
dit gebied met deze wind als de Brandweer dus ze zijn zo bij je. We
moeten dikwijls uitwijken voor kruisende jachten die voorrang hebben.
Om 13.00 uur zijn we bij de aanloop ton
bij Rudkobing. Daar halen we het grootzeil weg en gaan op de motor en
Genua door de zee smalle vaarroute langs Rudkobing en de brug naar
Langeland.
Links en rechts is het zo ondiep dat je
gelijk aan de grond loopt.
Natuurlijk varen er ook boten met
gewoon alles op en geen motor bij. Ook hier staat wel bijna 3 knoop
stroom tegen. Dat gaat dus heel erg langzaam en ik moet soms dan
inhalen. Lastig.
Er komt een grote juppen huurboot van
de ander kant met stroom en wind mee. Die haalt vlak voor ons ook nog
een boot in en druk ons helemaal naar de kant. Belachelijk. Het is
natuurlijk een Duitser en bedenk net een Duits scheldwoord. Die gaat
dan ook de lucht in en wijs naar mijn voorhoofd.
De schipper snapt het wel maar weet
niet of zijn domme actie ook doordringt.
Ton in de route naar Rudkobing. Zoveel stroom.Heeft wel wat van de Eems |
De brug Thasinge - Langeland |
De pont van Marstal naar Rudkobing vaart weer |
Ingang ankerplaats. Varen over de ondiepte |
Route van vandaag |
Route langs Rudkobing |
Na Rudkobing wordt de stroom minder en
is het nog 3 mijl voordat we Lindelse Nor in varen. Daar halen we
ook de Genua weg en doen de kiel omhoog. Varen over een betrekkelijke
ondiepte. Achter ons denkt een zeiljacht dat ook te doen en loopt
vast... Nooit achter een Koopmans aanvaren geldt ook hier.
We tuffen de 4 mijl helemaal achterin de Nor. Hier stond altijd 2.30 m water. We dachten door de harde
oostenwind en de opstuwing vanuit het oosten dat er wel meer water
zou staan. Dit is duidelijk niet zo. De diepte zakt naar 1.70 en het
is alleen maar gras. Vorig jaar lagen we hier prima en aantal dagen
en kwam mijn zus en zwager hier nog aan boord die hier vlakbij op de
camping stonden.
Nu vinden we het benauwend met zo
weinig diepgang en een veel hogere windverwachting. Ondanks dat we hier al een paar jaar achtereen geankerd hebben doen we het niet.
We besluiten een baai eerder te gaan
ankeren. Hier is het 2.30 diep maar ook veel gras.
Er ligt al een boot dus het moet
kunnen. En idd we liggen en trekken een beetje aan de ketting. Hij
houdt wel. Bij ankeren aan gras moet je niet gelijk flink aan het
anker gaan trekken anders heb je de hele biotoop van de Nor er aan
hangen. Na 2 uurtjes gaat het steeds harder waaien. Ineens gaat het
schip met haar kont in de wind en het gaat schudden. Help het anker
krabt.
Gelukkig niet heel progressief maar
toch.
Snel motor gestart om de druk van de
ketting te halen, kiel weer ophoog. Achter ons liggen ondieptes.
Het lukt allemaal en ook wij hebben nu
een enorme klont gras en modder aan het anker hangen. Http is nog
zwaarder dan de steen in de vloei in Reerso.
We besluiten meet een goede opper te
zoeken. We gaan uiteindelijk liggen achter een klif kustje. Daar laten
we het anker valen op 3,5 meter en geven flink wat ketting 30 meter.
We trekken heel voorzichtig achteruit en doen verder niets. Wij
hebben daar de beste ervaring mee. Het anker gaat dan zelf ingraven
met elk rukje aan de ketting door de wind.
De wind neemt verder toe tot 6 bft. We
blijven prima liggen. Jachten die erbij komen gaan naar 3 x proberen
te ankeren de Nor weer uit. Voor elke grond is er weer een ander
ankerbeleid.
Je ziet hier op de bodem alleen maar
gras met slik er tussen. Gewoon geen optimale bodem. Maar het kan
wel. Overmorgen zal je zien dat hij er bijna niet uit te krijgen
valt.
Hier varen we de ondiepe Lindelse Nor in. Nu liggen we boven in voor anker. |
We besluiten morgen te blijven liggen.
Ff weer een dagje rust haha.
We liggen nog 1 dag van Kiel. Maar of
het dat ook wordt?
De volgende dag in Lindelse Nor gaan de
Denen in een prachtige houten Volksboot weer anker op. Het is een
bootje van 9 meter. Heel spartaans. Je kunt er net op in zitten. Het
zijn 2 hele oude mensen op en ze doen het och maar even. Dan heb
jezelf het gevoel te miepen op een schip met alle voorzieningen die
er maar zijn en nog met samengeknepen billen de Westelijke Oostzee
over met harde wind.
Heel rustig wordt het zeil klaar
gemaakt. Het anker heel rustig weggehaald en schoongemaakt. Intussen
stuurt mevrouw de boot zonder motor op de wind de Nor uit en halverwege als mijnheer het anker heeft gestuwd gaat het zeil omhoog. Zo
kan het dus ook.
Maar zij hebben waarschijnlijk nog
nooit op het Wad gezeild en of de Noordzee bedwongen.
Maar respect heb ik wel voor ze.
De weersverwachtingen zijn totaal
gewijzigd. Zag ik in de lange termijn kaarten niets dan hoge druk en
blijvend hoge druk. Nu is er opeens een andere visie met een sterke
westelijke stroming die depressie weer gaat brengen. Oef wat nu. Nog
op de laatste restjes hoge druk naar huis of maar even kijken hoe het
gaat.
Meestal hecht ik niet zoveel waarde aan
dit soort radicale veranderingen. Deze worden later weer afgezwakt.
Maar even aanzien. Het GFS model (Amerikaanse) geeft een totaal ander
beeld dan het EMCWF model (het Europese) Mijn weer goeroe
Janvissersweer.nl geeft ook nog geen echte visie voor de lange
termijn anders dat er een hoogtelaag vanaf maandag op de Noordzee
verschijnt, gevuld met koude lucht en garant staan voor veel regen.
Maar daar hoeft geen harde wind bij te staan.
Kortom vandaag blijven we liggen.
Morgen zien we wel weer....weer..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten