Samso – Sejero.
Er stond een flinke zuid zuid oosten
wind. Bijna harder dan het gisteren had gewaaid. Dit stond niet in de
voorspellingen. Maar goed nog een dag liggen hier? Http was gisteren
koud en regenachtig. In Nederland is de warmte al gekomen. Hier nog
niet. Gisteren bijna de kachel aangedaan.
Nu ook. 3 lagen kleren moeten ons warm
houden.
We gaan anker op en richting Lindholm
Lob, de zuid-oost opening van het mooie gebied. Al gauw trekt de wind
aan naar 5-6. We doen maar een rif in het zeil.
We weten nog niet of het naar Sejero te
bezeilen is. Heel erg aan de wind met de golven van de hele sund en
stroom tegen is geen pretje. Erg nat en het schiet niet op. We
spreken af het eerst te proberen.
Al gauw neemt de wind af tot 5 en gaat
iets krimpen om het eiland. De koers wordt iets beter te bezeilen.
Al gauw komen bij Hatters Rev. Er
liggen hier heel wat riffen en ondieptes. Bovenwinds lukt de passage
niet. Zeker ook niet met de stroom die ons er op zet. Dan maar aan
lij er langs.
We sturen zo dat we op de plotter op de
6 meter diepte lijn blijven.
Opeens loopt de diepte heel snel op
naar 2 meter en knalt het zwaard op de ondiepte. Nu klinkt dat
heftiger dan het is. Het zwaard stuitert over de bodem. Gauw sprint
ik naar beneden om het zwaard op te hijsen. Dan is eigenlijk niet
meer nodig want gelijk zitten we weer op 12 meter.
Waarschijnlijk is het rif toch iets
naar het noord westen verplaatst in het afgelopen jaar. En Navionics
heeft daar nog niet gepeild :-). Wat moet je daar ook.
Toch keurig langs de 6 meter lijn. |
Tja de bank is iets verschoven en nog niet ingemeten. Gelukkig was het zand en geen stenen |
Samso- Sejero |
Ons adrenaline niveau is hoog maar zakt
gauw en we bespreken wat we verkeerd hebben ingeschat. Een les. We
hebben een vet rood kruis op de kaart gezet in de plotter.
Toch blij dat we een midzwaard hebben.
Nog even getest of het zwaard nog op en neer wilde en dat ging prima.
Gelukkig is het sterk. Maar toch met bijna 5,5 knoop op een ondiepte
knallen. Een schip met een vaste kiel had vast schade gehad.
We zeilen lekker door en de te bezeilen
koers wordt steeds beter. Met 6 tot 7 knoop stuiven we naar Sejero.
Zo snel hoeft nou ook niet.
De drukke scheepvaartroute geeft geen
problemen met grote vrachtschepen en al gauw liggen we voor de haven
van Sejero. Vorig jaar waren we hier ook maar voor anker aan de
andere kant van het eiland. Toen hebben we het hele eiland (de grote
van Terschelling) al helemaal afgefietst.
We wilden ook eens in dit leuke
haventje liggen.
Het veer naar Havsno |
Dubbeldeks autodek |
Hier maar niet zwemmen |
Het haventje |
Wat is dat Deense ijs toch lekker. €5,- stuk |
Prachtige luchten |
In de hoek aan de buitenpier ligt de Skua |
Nee we liggen niet droog :-) Ze hebben de pier verlegd en nog niet verwerkt in de kaarten. |
Veel mensen voor de zonsondergang die er uiteindelijk niet kwam |
Nu is het veel te warm. Het lijkt onze
eerst warme zomerdag te worden. Om 13 uur liggen we vast aan een
prachtige vernieuwde kade aan de buitenpier. Http ziet er gelikt uit.
Alles doet het behalve de wifi. Jammer dan.
We gaan eerst inkopen doen in de locale
Super Brugsen. Op dit eiland is dat een winkel die alles heeft. Een
soort Blokker en AH in elkaar verweven. Alles is er maar meestal maar
1 of 2 producten. Niet de keuze uit 40 soorten sladressing of zo.
Voor mij een prima winkel dus. Geen keuzes mogelijk.
De kassa dame spreekt vloeiend Engels
en wij hebben de scheepsvoorraad weer aangevuld. Na 8 dagen ankeren
wil je ook wel eens weer wat verse producten.
Wij kopen dan meestal een zak diepvries
spinazie, boontjes en een zak mix wokgroenten.
Dit blijft id koeling wel 2 a 3 dagen
goed. Ook weer vers brood en wat eilandse specialiteiten.
In de middag doen we met de hitte aan
een slow vakantie. Eigenlijk niets. Beetje bootje kijken, mensen
kijken en ijsjes eten.
We staan bij de aan en vertrekkende
veerboot. Hier krijg je het pas het echte eiland gevoel. Zo,n
veerdienst is een belangrijke levens ader voor zo,n eiland.
En we bekijken hoe iedereen een plekje
zoekt in een langzaam vollopende haven. Deze haven ligt strategisch
op de route Rosnaes naar Sjallands Rev. Alle boten die rondom Seeland
zeilen komen hier langs.
De meeste boten krijgen naastliggers.
Wij als vreemde eens in de bijt. Raar bootje grijs en geel. Daar
durft niemand langszij. Ook prima. Geen dronken torren over het dek
in de midden van de nacht.
We kijken naar een prachtige net niet
lukkende zonsondergang op het hoge klif. De hele haven loopt uit.
Prachtig. Een haven om nog eens weer te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten