vrijdag 14 augustus 2020

Lindelse Nor - Kiel en Flemhudersee


Lindelsne Nor – Kiel – Flemhudersee

We krijgen de kolder in de kop. Al 3 runs van de lange termijn kaarten (2 week vooruit) en onze weer Goeroe geven een totale weeromslag na het komend weekend aan.
Daar waar het eerder slechts hogedrukweer was en de ene hoge druk gebied de andere kwam aflossen was het nu opeen een westelijke stroming geworden.
Allereerst komt er een Hoogtelaag op de Noordzee te liggen ( gebied met op 500Mb vlak gevuld met zeer koude lucht ((500 mb vlak ligt ongeveer 5500m hoogte)) Dit veroorzaak grote hoeveelheden regen maar nog niet zoveel wind.
Daarna gaat de depressie trein werken en komt de ene na de andere storing over. Schrikken dus als je je er op hebt ingesteld hier nog wel 2 tot 3 weken wilt rondvaren en soepel naar huis wilt zeilen.
Hoezo deze radicale omslag. Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten.
Lindelse Nor


Een soort Lauwersmeer maar dan veel stiller

Meestal liggen we helemaal daar achteraan. Nu te ondiep


Een mini graan veldje net gedorst.

Tja wat moeten we. De toenemende druk op het Corona vlak met toch steeds meer besmettingen en mogelijke gebiedssluitingen komen dichterbij. De wat als da vragen komen weer op.

Wat als Duitsland de havens sluit en we niet meer ergens kunnen schuilen. Denk Denk Denk

Het scheepsberaad heeft opgeleverd dat we het laatste gaatje gaan pakken die beschikbaar is voor de Duitse Bocht en wel in de nacht van zaterdag op zondag.
Http tij is zodanig dat we in de middag op Norderney aankomen met misschien daar nog wat scheepsbewegingen en daardoor een plek in de haven. ( het is nog volop vakantie in dit gebied)

Dan moet het maar. Maar opeens moet er dan geschakeld worden in je hoofd. Snel de weerberichten beter bekeken voor de Westelijke Oostzee en dat zou zijn zuid-oost 5-6. Oef niet heel fijn maar ook niet slecht om op te schieten. Dat wordt een natte dag. Veel water over het dek. We hopen dat de wind niet echt zuid-oost wordt maar meer oost dat zou een hoop schelen.
Het schip zeeklaar maken enzv Na 3 weken hier rond gezeild te hebben en alleen te varen als het kan hebben veel spullen een minder zeewaardige plek gekregen.
In de avond zien we veel vallende sterren dus het moet goed komen. We gaan om half 6 vertrekken morgen om de heftigste wind in de namiddag bij Kiel te vermijden.
Zonsopgang om half 6 Lindelse Nor


Marstal aangeschenen door de ochtendzon



Heel bijzonder is in je vakantie eens zo vroeg op te staan. Ik ben een ochtend mens dus voor mij geen straf. De boordgenoot denkt daar anders over.
Het is stil. Weinig wind. De zon komt op. Ook wel eens een mooi gezicht dan alleen als hij onder gaat en we horen diverse hanen op de boerderijen om de Nor heen al tegen elkaar in kraaien. Blijf van mijn harem af. Hier niet komen.

Op de boot naast ons is al ook al een vroege vogel bezig. Hij zwemt een paar rondjes rond de boot. Niet mijn ding zo vroeg in dat koude water.
Inmiddels varen we de Nor uit en de wind begint gelijk aan te trekken. Al gauw staat er een dikke 4.
Helaas zijn de eerste 6 mijl voor de wind en varen we op de motor met de Genua uit. Voor Marstal is het erg smal en druk. Daar maar geen zeil voeren met windkracht 4-5.

Eenmaal bij de uiterton gaat het zeil op en gaat het echte werk beginnen. Er zijn meer bootjes maar die gaan richting Fehmarn. Geen prettige koers vandaag. Onze kant gaat er niemand op.
Eerst onder Langeland gaat het nog niet zo hard. Af en toe zakt de wind terug naar 3 en de snelheid naar 4 knoop.
Maar opeens heeft mw Wind er zin aan en trekt aan tot een kleine 5. En uit een prettiger richting, Oost.
De golven zijn ook navenant. Er staat hier al 3 dagen 5-6 uit het Oosten. Ik schat de golven op 1,5 meter.. En volgens DP07 was dat ook zo.
De bootspeed klopt niet. Er zit een pok voor het schoepenwieltje. En hij is niet gekalibreerd.
De speed over ground (SOG) klopt wel :-) De wind is hier dik 5bft

Kieler Leuchtturm

De Aline stuift voorbij

20 meter. Dat loopt wel. Maar ook hij een rif

Bau arbeiten aan de verdreding van het kanaal.


Ze zijn wel opgeschoten in 5 week :-)

We stuiven en raggen over de Westelijke Oostzee. Af en toe lopen we 7,5 knoop. Dat is hard voor zo,n zware dame en daarmee zit ze ook op haar rompsnelheid. Harder gaat ze niet en zou ze in plané komen. Maar dat is niets voor een Koopmans.

De wind gaat steeds harder waaien en op golftoppen maken we zulke zwiepen dat we besluiten toch het eerste rif in het Grootzeil te zetten. Dan maar iets minder hard maar wel verantwoord. Http maakt eigenlijk niets uit in snelheid. Omdat je schip nu rechtop blijft varen heb je uiteindelijk bijna het zelfde oppervlak dan dat he heel schuin vaart en de wind over het zeil strijkt ipv kracht geeft.

Al gauw is Aero verdwenen en komen de contouren van de Kieler forde in zicht. We zien ook al Kieler Leuchtturm verschijnen. Het aanloopbaken van het Fjord.

Er komt een Nederlands zeiljacht aan dat 3 kwartier na ons vertrokken is uit Marstal. Http is een grote Gerard Dijkstra van 20 meter. We hebben hem ook al gezien op Samso. Een prachtig schip. Volledig Kevlar zeilen en ook nog eens een uitgebouwd Grootzeil. Hij heeft ok 1 rif er in en loopt 10,5 knoop zien we op de AIS. Dan heeft zo,n schip de voordelen van minder hakken in de golven en zijn lange waterlijn. Maar het is een prachtig gezicht om dat te zien varen. Aan het begin van het Fjord haalt hij ons in en ik denk bij mijzelf; het kan toch niet zo zijn dat hij net voor ons de sluis in gaat. Maar dat gebeurd toch.

In het Fjord wordt het flink drukker maar nog niet zo druk als in het weekend. We laten onze zeilen zakken bij de sluis. De roller loopt vast en we weten even niet wat te doen. Jan weet het uiteindelijk los te krijgen en we kunnen ons opmaken voor de sluis. Daar ligt de Aline dus idd in die ons voorbij gestoven is.
Wij zien door de handige AIS dat er onze richting ook geschut wordt met pleziervaart en er is geen vrachtverkeer op het Fjord. Dus wie weet. En ja. Het zit mee. Ook wij mogen nadat de bootjes de sluis hebben verlaten de sluis in. Weer met 6 jachtjes schutten in zo,n mega sluis. Het is dus echt niet druk op het Kielerkanaal. We willen betalen aan de binnenkant van de sluis maar die automaat was buiten bedrijf. Dan maar betalen in Gieselau.

Na 1,5 uur varen we de Flemhudersee op en gaan ankeren. En ja hoor een grote Duitse motorboot ankert vlak naast ons. Het waait alle kanten op dus het schip draait ook alle kanten op. Hij ziet het ook wel in en gaat verder op ankeren. We zwemmen de ergste warmte weg en gaan eten en vroeg naar de kooi.
Het einde van een bewogen super zeildag die maar zelden zo perfect is. Toch de vallende ster van die avond er voor.....

Vandaag doorvaren naar Rensburg om even boodschappen te doen en water te tanken en dan door naar Gieselau kanaal om daar te overnachten.
Morgen door naar Brunsbuttel om te sluizen en doorvaren naar Cuxhaven. Daar 6 uurtjes rusten en in de nacht gaan we varen van Cuxhafen naar Norderney. Sterren kijken en de treintjes van Musk. 
Daar is het volop vakantie en hopen op hoogwater aan te komen zodat er misschien een ligplaats vrij is voor ons. Anders gaan we ankeren buiten de haven.
De weerkaarten zijn inmiddels weer wat minder positief voor de volgende week dus het lijkt nog steeds een wijs besluit van de scheepsraad:-)
Dus tot later.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten