Lindelsne Nor – Kiel – Flemhudersee
We krijgen de kolder in de kop. Al 3
runs van de lange termijn kaarten (2 week vooruit) en onze weer
Goeroe geven een totale weeromslag na het komend weekend aan.
Daar waar het eerder slechts
hogedrukweer was en de ene hoge druk gebied de andere kwam aflossen
was het nu opeen een westelijke stroming geworden.
Allereerst komt er een Hoogtelaag op de
Noordzee te liggen ( gebied met op 500Mb vlak gevuld met zeer koude
lucht ((500 mb vlak ligt ongeveer 5500m hoogte)) Dit veroorzaak grote
hoeveelheden regen maar nog niet zoveel wind.
Daarna gaat de depressie trein werken
en komt de ene na de andere storing over. Schrikken dus als je je er
op hebt ingesteld hier nog wel 2 tot 3 weken wilt rondvaren en soepel
naar huis wilt zeilen.
Hoezo deze radicale omslag. Meestal
wordt de soep niet zo heet gegeten.
Lindelse Nor |
Een soort Lauwersmeer maar dan veel stiller |
Meestal liggen we helemaal daar achteraan. Nu te ondiep |
Een mini graan veldje net gedorst. |
Tja wat moeten we. De toenemende druk
op het Corona vlak met toch steeds meer besmettingen en mogelijke
gebiedssluitingen komen dichterbij. De wat als da vragen komen weer
op.
Wat als Duitsland de havens sluit en we
niet meer ergens kunnen schuilen. Denk Denk Denk
Het scheepsberaad heeft opgeleverd dat
we het laatste gaatje gaan pakken die beschikbaar is voor de Duitse
Bocht en wel in de nacht van zaterdag op zondag.
Http tij is zodanig dat we in de middag
op Norderney aankomen met misschien daar nog wat scheepsbewegingen en
daardoor een plek in de haven. ( het is nog volop vakantie in dit
gebied)
Dan moet het maar. Maar opeens moet er
dan geschakeld worden in je hoofd. Snel de weerberichten beter
bekeken voor de Westelijke Oostzee en dat zou zijn zuid-oost 5-6. Oef
niet heel fijn maar ook niet slecht om op te schieten. Dat wordt een
natte dag. Veel water over het dek. We hopen dat de wind niet echt
zuid-oost wordt maar meer oost dat zou een hoop schelen.
Het schip zeeklaar maken enzv Na 3
weken hier rond gezeild te hebben en alleen te varen als het kan
hebben veel spullen een minder zeewaardige plek gekregen.
In de avond zien we veel vallende
sterren dus het moet goed komen. We gaan om half 6 vertrekken morgen
om de heftigste wind in de namiddag bij Kiel te vermijden.
Heel bijzonder is in je vakantie eens
zo vroeg op te staan. Ik ben een ochtend mens dus voor mij geen
straf. De boordgenoot denkt daar anders over.
Het is stil. Weinig wind. De zon komt
op. Ook wel eens een mooi gezicht dan alleen als hij onder gaat en we
horen diverse hanen op de boerderijen om de Nor heen al tegen elkaar
in kraaien. Blijf van mijn harem af. Hier niet komen.
Op de boot naast ons is al ook al een
vroege vogel bezig. Hij zwemt een paar rondjes rond de boot. Niet
mijn ding zo vroeg in dat koude water.
Inmiddels varen we de Nor uit en de
wind begint gelijk aan te trekken. Al gauw staat er een dikke 4.
Helaas zijn de eerste 6 mijl voor de
wind en varen we op de motor met de Genua uit. Voor Marstal is het
erg smal en druk. Daar maar geen zeil voeren met windkracht 4-5.
Eenmaal bij de uiterton gaat het zeil
op en gaat het echte werk beginnen. Er zijn meer bootjes maar die
gaan richting Fehmarn. Geen prettige koers vandaag. Onze kant gaat er
niemand op.
Eerst onder Langeland gaat het nog niet
zo hard. Af en toe zakt de wind terug naar 3 en de snelheid naar 4
knoop.
Maar opeens heeft mw Wind er zin aan en
trekt aan tot een kleine 5. En uit een prettiger richting, Oost.
De golven zijn ook navenant. Er staat hier al 3 dagen 5-6 uit het Oosten. Ik schat de golven op 1,5 meter..
En volgens DP07 was dat ook zo.
De bootspeed klopt niet. Er zit een pok voor het schoepenwieltje. En hij is niet gekalibreerd. De speed over ground (SOG) klopt wel :-) De wind is hier dik 5bft |
Kieler Leuchtturm |
De Aline stuift voorbij |
20 meter. Dat loopt wel. Maar ook hij een rif |
Bau arbeiten aan de verdreding van het kanaal. |
Ze zijn wel opgeschoten in 5 week :-) |
We stuiven en raggen over de Westelijke
Oostzee. Af en toe lopen we 7,5 knoop. Dat is hard voor zo,n zware
dame en daarmee zit ze ook op haar rompsnelheid. Harder gaat ze niet
en zou ze in plané komen. Maar dat is niets voor een Koopmans.
De wind gaat steeds harder waaien en op
golftoppen maken we zulke zwiepen dat we besluiten toch het eerste
rif in het Grootzeil te zetten. Dan maar iets minder hard maar wel
verantwoord. Http maakt eigenlijk niets uit in snelheid. Omdat je
schip nu rechtop blijft varen heb je uiteindelijk bijna het zelfde
oppervlak dan dat he heel schuin vaart en de wind over het zeil
strijkt ipv kracht geeft.
Al gauw is Aero verdwenen en komen de
contouren van de Kieler forde in zicht. We zien ook al Kieler
Leuchtturm verschijnen. Het aanloopbaken van het Fjord.
Er komt een Nederlands zeiljacht aan
dat 3 kwartier na ons vertrokken is uit Marstal. Http is een grote
Gerard Dijkstra van 20 meter. We hebben hem ook al gezien op Samso.
Een prachtig schip. Volledig Kevlar zeilen en ook nog eens een
uitgebouwd Grootzeil. Hij heeft ok 1 rif er in en loopt 10,5 knoop
zien we op de AIS. Dan heeft zo,n schip de voordelen van minder
hakken in de golven en zijn lange waterlijn. Maar het is een prachtig
gezicht om dat te zien varen. Aan het begin van het Fjord haalt hij
ons in en ik denk bij mijzelf; het kan toch niet zo zijn dat hij net
voor ons de sluis in gaat. Maar dat gebeurd toch.
In het Fjord wordt het flink drukker
maar nog niet zo druk als in het weekend. We laten onze zeilen zakken
bij de sluis. De roller loopt vast en we weten even niet wat te doen.
Jan weet het uiteindelijk los te krijgen en we kunnen ons opmaken
voor de sluis. Daar ligt de Aline dus idd in die ons voorbij gestoven
is.
Wij zien door de handige AIS dat er
onze richting ook geschut wordt met pleziervaart en er is geen
vrachtverkeer op het Fjord. Dus wie weet. En ja. Het zit mee. Ook wij
mogen nadat de bootjes de sluis hebben verlaten de sluis in. Weer met
6 jachtjes schutten in zo,n mega sluis. Het is dus echt niet druk op
het Kielerkanaal. We willen betalen aan de binnenkant van de sluis
maar die automaat was buiten bedrijf. Dan maar betalen in Gieselau.
Na 1,5 uur varen we de Flemhudersee op
en gaan ankeren. En ja hoor een grote Duitse motorboot ankert vlak
naast ons. Het waait alle kanten op dus het schip draait ook alle
kanten op. Hij ziet het ook wel in en gaat verder op ankeren. We
zwemmen de ergste warmte weg en gaan eten en vroeg naar de kooi.
Het einde van een bewogen super zeildag
die maar zelden zo perfect is. Toch de vallende ster van die avond er
voor.....
Vandaag doorvaren naar Rensburg om even boodschappen te doen en water te tanken en dan door naar Gieselau kanaal om daar te overnachten.
Morgen door naar Brunsbuttel om te sluizen en doorvaren naar Cuxhaven. Daar 6 uurtjes rusten en in de nacht gaan we varen van Cuxhafen naar Norderney. Sterren kijken en de treintjes van Musk.
Daar is het volop vakantie en hopen op hoogwater aan te komen zodat er misschien een ligplaats vrij is voor ons. Anders gaan we ankeren buiten de haven.
De weerkaarten zijn inmiddels weer wat minder positief voor de volgende week dus het lijkt nog steeds een wijs besluit van de scheepsraad:-)
Dus tot later.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten