woensdag 12 augustus 2020

Reerso - Nyborg Loodsstation


Reesrso – Nyborg Loodsbaai voor anker.

Wind hoera. Ontbeten opgeruimd en om een uur of half tien anker op. Het anker had goed gehouden en zat goed vol klei. Heel wat anders als die dikke stenen van gisteren. Sta nog verstelt van het feit dat ik ze met de hand omhoog gehaald heb. Ik gebruik de hand ankerlier nauwelijks omdat dat zoooo lang duurt. Meestal vaart de mede-schipper heel langzaam richting het anker op mijn aanwijzing en haal ik de ketting zo binnen. Alleen soms het laatste stukje moet met de lier omdat het anker vaak diep ingegraven is.

We hadden dit keer de motor niet gestart en zijn op zeil van het anker weggevaren. Als er veel ruimte is is dat ook geen probleem.
Het gaat lekker zo onder de kust. We moeten het kleine eiland Musholm vrij varen waar 2 grote zalm kwekerijen liggen.
We hebben vandaag de brug passage. Toch altijd wel een spannend dingetje. Hier is de grote Belt op zijn smalst. Als het verkeer moet door deze “smalle”passage. Daarbij staat er altijd ook nog zo,n 2 tot 3 knoop stroom. Dit afhankelijk van tij, wind en posititie van lage en hogedruk gebieden.

Als gauw gaat de wind naar het noorden en neemt af. Eerst maar de boom bij met de Genua over de andere zijde. We varen nu inmiddels voor de wind. De wind neemt snel nog verder af tot 0. Die denkt doe het lekker zelf.

Onze ankerplaatsen en brugpassage plekken wisselen nu voortdurend. Er zijn 4 opties voor het ankeren. Bij het eiland Omo, bij Korsor,bij het loodsenstation bij Nyborg en aan de noordwest kust van Langeland bij Lohals.
Doorvaart hoogte 66 meter. Moet kunnen passen toch? Peilers zijn 238 meter hoog.
Wat zou ik daar graag nog eens boven op staan.

Wij gaan hier door. Altijd nog 38 meter hoog

Loodsstation



Reis onder de brug door



De eerste 2 zijn aan de Sjealandse kant en dan nemen we de opening aan die zijde. De andere plekken zijn aan de Funse kant en dan moeten we de scheepvaart route oversteken.
Dit is best een drukke route. Hier varen grote vrachtschepen langs die de Oostzee verder in en uitgaan en die of heel veel diepgang hebben of heel erg hoog zijn. De brug heeft in het midden een vaste doorvaart hoogte van 66 meter.

De wind gaat het inmiddels een beetje proberen uit het noorden en voorzichtig gaan we denken om de Code 0 bij te gaan zetten. Een goede zet blijkt later, want hij blijft de hele dag verder bij staan.

Inmiddels staat er een noordenwind met een dikke kracht 3. Een prima wind voor de code.
We steken de route over. Geen enkel vrachtschip. Hoera. Alleen een Deens Marine schip met 30 knoop uit de marine haven Korsor is voor ons langs gegaan.
Als gauw zitten we aan de Funse kant van de brug. De ankerplekken aan de Sjealandse kust zijn afgevallen ivm de noorden wind ipv de oostenwind die voorspelt is.

Hoe dichter bij de brug hoe meer stroom er komt te staan. Inmiddels kan het zeil met de code 0 het ook niet meer aan en de motor moet toch echt bij om nog de 4 knoop te halen.
We nemen niet de hoge passage onder de brug maar een anderen meer aan de Funse kant. Hier is een jacht aan het kruisen door de brug. Daar moet je goed rekening mee houden.
Betonnen peilers, jouw zeilvoering, een tegenstroom van 3 knoop en een kruisende zeilboot met 3 knoop stroom mee. Het is druk in mijn bovenkamer.
Reis v.a Reerso
Het gaat goed en eenmaal na de brug zetten we koers naar de enige ankerplek die nog over is. Het loodsenstation bij Nyborg.
Met een dikke 7 knoop gaat het met de code 0 nog op als de Brandweer. Het gaat steeds harder waaien nu halve wind en zo,n 4 mijl voor de ankerplek halen we de code weg omdat het nu nog kan.
Met de uitgerolde Genua en het Grootzeil gaat het bijna net zo hard.

Eenmaal op de ankerplek aangekomen staan er natuurlijk weer net visnetten waar wij graag willen liggen en we zoeken een ander plekje. Hier gelukkig geen stenen dus het anker graaft direct in.

Er wordt gezwommen en ik probeer mijn buitenboord motor eens een keer. Het blijft een ramp motor. Hij loopt onregelmatig, slaat soms af en kan niet stationair draaien. Hij is al zo vaak bij de specialist Brands in Warfhuizen geweest. Als die het niet kan? Ook alles gedaan wat moest. Nu super benzine getankt en van de winter de benzine motor afgetapt. Kortom een zeer onbetrouwbare motor en dat is jammer. En een betrouwbare motor is best belangrijk als het hard waait en je wilt eens naar de wal. Meestal roei ik maar soms moet er een motor achter.
Wie weet er een oplossing anders dan de motor gewoon ergens te laten afzinken.

Mooie opper
Er komt aan het eind van de middag een peperduur super zeil acht naast ons ankeren onder Maltezer vlag. Het is volgens mij een Huisman van minstens 30 meter met zowaar een bemanning aan boord. De eigenaar is volgens mij nog wel de schipper. Ik weet niet of ik dat wel zou willen. Hoe leuk het ook is als het eten klaar staat, er voor je gezeild wordt, en er natuurlijk afgewassen en schoongemaakt wordt. Maar je verliest een hoop privacy en je hebt toch een werkgever werknemer relatie.

Er komt een rustige nacht net achter de beschermende landtong van het loodsenstation. De wind is inmiddels zuid oost geworden en die landtong is wel degelijk nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten