Dit krijg je als het flink waait. 6 dagen liggen 5 betalen |
De laatste dag Nyborg is er een van
boodschappen doen, water tanken en de laatste weerkaarten bekijken.
Het is steeds kleine stukjes ivm de harde wind. Misschien wordt het
nog eind van de middag dat we gaan maar alleen als de wind voldoende
zal afnemen.
Er komt een Nederlander langs om te
vragen wat wij doen. Wij weten het ook nog niet maar hij is stellig
dat hij om 17.00 vertrekt. Dan is de wind voldoende afgenomen en naar
west gedraaid.
Dat doet ie maar ten dele en de stroom
staat ook nog eens vol tegen de wind dus dat is een knobbelig
watertje.
Het “stille” comfortabele Nyborg
trekt ook nog sterk.. Niet dus. En de Rotterdammer ook niet uiteindelijk.
We moesten de volgende dag op tijd
vertrekken om voor het onweer achter onze anker bij Pederskov of
Thuro bund te liggen. Dan zou er een front passeren met zwaar onweer.
Waarschuwiningen op Windfinder etc.
Het werd anders. Zoals zo vaak.
De laatste kruisen in de Lunke bugt |
Hier de tocht langs de Fynse kust |
De buien die in Nederland voor veel
water hadden gezorgd pruttelden uit boven Denemarken. In de ochtend
zijn ze nooit zo actief meer. Het is te koud en pas als de zon zijn
werk doet wordt dat actiever.
Net als we vertrekken gaat het flink
regenen maar niet onweren. Dus pakken aan en zeil hijsen in de haven.
We tuffen verder vlak langs de Fynse
kust. Er staat nu nog steeds een flinke swell. Door de halve
(weinige) wind en de stroom die mee loopt gaan we tot bijna 5 knoop.
Later trekt de wind aan en gaat tegen de verwachting verder naar
zuid-west. We kunnen alles net bezeilen. In de Lunkebugten gaan we
een paar kruisen maken maar even later als de wind gaat liggen. Doen
we de laatste mijl op de motor.
Zicht op de Skua |
Onderweg nog een mooi weer fenomeen
gezien. Ver voor ons ontstond een windhoosje. Allerseerst zag ik een
uitzakking in een buiïenwolk. Dat werd een Tuba en die werd steeds
langer en uiteindelijk haalde die de grond. Dat duurde maar 10
minuten. Hij werd steeds smaller en even later was ie weer weg. Geen
foto helaas. Gelukkig te ver weg. Maar laat zien hoe onstabiel het
was. Het noodweer is uiteindelijk niet gekomen. Doordat het in de
ochtend al had geregend en zwaar bewolkt was is de temperatuur
onvoldoende gestegen om zware buien te produceren. Het is dus
voornamelijk bij lichte regen gebleven.
De Lode star aan de grond |
Om wat foto diepte te krijgen |
We gaan liggen op 2,60 m water. Nog best
ver van de wal. Door afwaaiing wordt het nog ondieper en moet het
zwaard echt omhoog.
Even later zit ik in het bootje op weg
naar de wal. Er loopt een prachtig pad door Perderskov richting
Waldemars slot. Een dikke 4 km wandelen. Geen probleem een beetje
beweging.
Het slot is wel mooi maar ook aan
onderhoud toe. Het is een uitgestrekt complex dus dat zal wel wat
kosten. Helaas is ivm de verwachte geldopbrengst een mini golf
aangelegd. Jammer dat dat moet.
Na een stevige wandeling weer terug aan
boord.
De eerste Bramen van dit jaar |
Het lijkt wel herfst. De eerste Boleet. 10 cm in doorsnede |
Tja wat nu.. Er staat een flinke
zuid-westen wind. Vanaf deze plek zijn de doorvaart door het
Svendborg fjord en de vaart naar Rudkobing beide niet echt prettig te
bezeilen en te be-motoren. Het Svenborger fjord heeft vandaag een
westelijke uitgaande stroming als daar dan een zuid-westen wind over
heen waait is dat niet prettig. Er bonkige golfslag (stroom tegen
wind) Morgen wordt er een zuid-oosten wind verwacht. Wel hard en wat
regen. Misschien kunnen we dan het schier eiland Als halen of de
Genner bugt. Of als het slechter is of wordt eerder afhaken richting
Faborg.
Dan maar eerst naar de Thuru bund zo,n
4 mijl verder omdat we hier in de Lunke bugt niet kunnen blijven
omdat de wind gaat draaien naar zuid vannacht.
Na anker op gaan we op de Genua
richting Svenborger sund. Het water zou 3 meter diep zijn maar er
liggen stenen. Af en toe bonkt het zwaard tegen een steen. Snel maar
ophalen dat zwaard.
Om 11.30 liggen we 4 mijl verder in
Yhuro bund. Een appendix in de Svendborger sund. Hier lagen vroeger
veel zeilende vrachtschepen te overwinteren. Een plaats vrij van hoge
golfslag en ijsgang.
En nu maar de weerkaarten voor morgen
bestuderen. Elke 6 uur is een nieuwe relaese van het Amerikaanse
model en om 11 uur in de ochtend en 11 uur in de avond is het nieuwe
EMWCF model beschikbaar. We zullen het zien. Zeilen is in tijden van
een westelijke stroming ook niet altijd gemakkelijk. Zeker als de
modellen elkaar ook nog tegen spreken. Zal het aan Trump liggen dat
het Amerikaanse model er zo vaak naast zit?
Waldermars slot |
Old meets new. Vroeger hadden ze daar een levende robot voor. Een knecht die vrijwel niet betaald kreeg. Dit is dus een "mooi "voorbeeld hoe automatisering zichtbaar is. |
De mevr en mijnheer hun Theehuis. Uit het slot schreed mw de Barones, bekeken door al haar manschappen in de middag naar haar Theehuis. |
Tussen de verblijven van de manschappen |
Alweer een prachtig perspectief. Hoeveel meer wil je hebben. |
Zelfs de tijd is hier stil blijven staan. |
Het lokale veerbootje legt hier ook aan. |
Vanaf de veer steiger |
En die zijn hier ook |
Valdemars slot vanaf de boot |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten