vrijdag 23 augustus 2019

De binnen Eider/ Nordfeld en Friederichstadt

Het laatste stuk binnen Eider tot nordfeld en dan de getijde Eider en het sluizen naar Friederichstadt.


De getijde sluis in Nordfeld gaat open.
Ankeren op de Eider – Friederichstadt

Het anker zit vol knipklei als het omhoog komt. We zouden een storm kunnen doorstaan. Na nog een paar bochten liggen we om 9 uur voor de sluis Nordfelt, om te sluizen naar zot water. Ook hier zijn de sluiswachters uiterst vriendelijk en blij dat er eens een boot langs komt.
Eenmaal in de sluis zijn we verbaasd over de vele zwaluwnesten die ook hier in het bovenste damwandprofiel zit. Gelukkig zijn ze inmiddels leeg en zie ik toch jongen langs de oude nesten scheren.
Na een uur over de Eider te hebben gevaren liggen we voor de sluis van Friederichstadt. Tönningen is nu niet meer te bereiken dus eerst maar naar zoet water schutten. Hier begint of eindigt de Treene. Op dit kruispunt van handelswegen is deze plaats gesticht.
We bellen met de sluis en al gauw gaan de enorme deuren open. Eenmaal binnen de deuren zien we dat er gebühr moet worden betaald. Oeps.
De schipper gaat met de scheepsbeurs naar de sluismeester. Een mooie wandeling door een spui-complex.

Het kost boven de 11 meter 15 Euries. Eenmaal door de sluis moeten we eigenlijk direct afbuigen naar rechts. Tussen de bomen door komen we in de Alte hafen. Dit is wel erg klein maar diep genoeg. We worden prima ontvangen door de havenmeester en we kunn plat praoten.
Ook hier weer Zwaluw nesten. Gelukkig zijn ze allemaal leeg.

Een waar kunstwerk


Strassenbrucke Froederichstad. Alle gaat razendsnel open. Het scheepvaartverkeer heeft hier echt voorrang. En ze zijn ook nog eens zeer vriendelijk. Wel een gedoe voor mij om steeds in het Duits dingen te vragen. Maar alles gaat open en dicht dus ze hebben mij begrepen haha

Sluis Friederich stadt. Gebür plichtig. Schutten kost 14 Euries.
De schipper gaat met lege diesel Jerry tanks naar de plaatselijke pomp. Het lijkt motoren te worden naar Helgoland en naar Wangeroog en of Spiekeroog. Daarom wat extra Diesel. We weten niet hoe tanken in Helgoland zal gaan deze keer dus dan maar hier. Het is daar veel goedkoper dat wel maar als dat via kademuren naar beneden moet...nein danke.
In de middag wordt de stad verkent. Een steriel stadje met allemaal rechte straten en pleinen. Friederichstadt wordt ook wel Hollanderstadt genoemd.
De stad werd gesticht door in 1621 gevluchte Remonstranten die in Nederland geen toekomst hadden. (het is van alle tijden) Ze werden vervolgd door het calvinistische Nederland. Hier zaten ze goed op de grens van de Eider en de Treene. Het eind van de Treene is maar 16 km van Slesswig. Over de weg goed te doen. Hierdoor hadden zij de macht in de vroegere handel met de Oostzee.

In de stad staan vele oude panden. Gebouwd van de bekende gele steentjes die ook in Friesland veel worden gebruikt voor de huizenbouw. De stad zou een kopie zijn van Elburg. We hebben het niet kunnen bevestigen omdat we Elburg niet kennen haha.
Het piepkleine haventje; Stadtafen


De tocht vandaag
We eten ijs en verbazen ons over de toerisme die er is. Vele rondvaartboten door de grachten. Het is wel leuk maar na een uur of 2 heb je het wel gezien en wil je graag weer in Duitsland zijn.

Na thuiskomst hebben we buren gekregen. De hete aardappel hebben ze nog in hun keel en al gauw voelen we ons overvallen doordat er allemaal familie vanuit Nederland komt ingevlogen. De party wordt gehouden op het achterdek. De bemanning van hun vrienden boot uit de haven doet ook mee.
We kunnen zelf niet meer ook in de kuip zitten om niet mee te hoeven luisteren hoe Ans het doet op de Uni. In Amsterdam.
We gaan maar binnen zitten en doen zetten NDR maar hard aan. Geen straf. Erge relaxe muziek.
Na 10 uur heeft iedereen genoeg wijn gehad om moe te zijn van de dag en wordt het rustig.
Oeff geen gedoe met een boze Steven richting de buren.


De motorbootclub

Oude melkfabriek

De oude stad
De volgende ochtend is het alweer vroeg dag. Oorspronkelijk zouden we naar Tönningen varen. Maar in de middag heeft de schipper zich verdiept in de diepgang in de haven. Die is minder geworden sinds het vaarboek aangeeft 3 uur voor en na hoogwater. De havenmeester van Friederichstadt zegt dat het kan maar wel stevig op varen. Om 09.30 moet het nog kunnen. De havenmeester via de telefoon zegt iets anders. Vallend water kan maar 2 uur na hoog water en opkomend 3 uur voor hoog water. Het wordt uiterst kritisch en hebben we er zin in. Nee. De schipper belt met het Eidersperrwerk. Daar zijn we ook vriendelijk en daar mogen we voor de sluis het tij afwachten als we maar aan boord blijven. We hadden de sluis Friederichstadt als besteld dus...Dan maar door naar het Eidersprerrwerk. Dit is een soort Oosterschelde kering. En wordt alleen gesloten bij erg hoog water en storm.
De schipper belt met de spoorbrug. De brugwachtster zegt dat er nog 1 trein komt en dan gaat ie open. De Eider is hier steeds breder geworden en we krijgen stroom wat mee.
Na de Stassenbrücke te hebben gebeld gaat die ook keurig open. Nergens echt hoeven wachten.


Hollandse gevels

De eye catcher in de stad

Het marktplein
Hierna werd Tönningen ( ook Hollandse invloeden) gepasseerd om 10 uur. Dus het kon echt niet meer ( de haven valt helemaal droog)
Hierna verder gevaren over het Wad. Een heel erg mooi gebied met veel roofvogels, ganzen, Kievitten en strandlopers. Gewoon een hele mooie plek. De weg naar het Eidersperrwerk heeft nog 1 hobbeltje van 1,50. Raar midden in de vaargeul. Maar geen probleem voor ons,. Alleen knetterbelletjes onder de boot.
Bij Tonne 60 bel ik met het Sperrwerk of het nog steeds mogelijk is. Gister moest ik aan de Oostzijde sud kaje anlegen. Nu aan de west site Nord Molle. We moesten dus eerst sluizen.


Een Hollandse Duitse naam

Evangelische Luterse Kerk
Ook een nazaat van de stichters van deze plaats
Eigenlijk heel gek. Het sperrwerk staat open en het stoomt gewoon door. Maar dat zou de doorvaart niet makkelijk maken. Al spuiend door een nauwe doorgang. Na invaart sluiten ze de deuren en doen de andere gelijk weer open. Maar in tussentijd wel 20 cm gezakt. We liggen samen in de sluis met een Ausflug shif (rondvaartboot) Die is heel vriendelijk en on Duits netjes.
Hij gaat eerst maar doet het rustig aan met zijn schroef. Aan de buitenzijde liggen we aan een roestige damwand en zo her en daar een paal. Er is hier 3 meter verval. We meren af met hele lange lijnen en veel stoot willen. Ook dit moeten we eens oefenen. Normaal kan je hier helemaal niet liggen omdat dit de westkant is waar de meeste Westen winden staan. Dan golft het hier erg denk ik. Maar nu is het Oost en niet erg hard.
De schipper controleert steeds zijn lijnen maar of we hier de nacht door willen brengen weet hij nog niet. Misschien toch maar ankeren verder op. Gaan er weer 2 of 3 mijlen af van de 33 mijl naar Helgoland . Je leest het straks verder op wel weer.


Mooi oud schip in de kerk


Je ziet het ook Middelburg ontbreekt niet

Past maar net. Ellebogen in.

Misschien kunnen jullie het lezen maar het er staat een tekst hoe deze plaats is ontstaan.
Dit alles op de Remonstrantenkerk




Een prachtige kroonluchter

De remonstranten kerk


Een prachtige tekst



Uit 1624

Hier is de jachthaven

Zicht over de Eider brucke


Geen opmerkingen:

Een reactie posten