Het laatste stuk binnen Eider tot nordfeld en dan de getijde Eider en het sluizen naar Friederichstadt.
De getijde sluis in Nordfeld gaat open. |
Ankeren op de Eider – Friederichstadt
Het anker zit vol knipklei als het
omhoog komt. We zouden een storm kunnen doorstaan. Na nog een paar
bochten liggen we om 9 uur voor de sluis Nordfelt, om te sluizen naar
zot water. Ook hier zijn de sluiswachters uiterst vriendelijk en blij
dat er eens een boot langs komt.
Eenmaal in de sluis zijn we verbaasd
over de vele zwaluwnesten die ook hier in het bovenste damwandprofiel
zit. Gelukkig zijn ze inmiddels leeg en zie ik toch jongen langs de
oude nesten scheren.
Na een uur over de Eider te hebben
gevaren liggen we voor de sluis van Friederichstadt. Tönningen is nu
niet meer te bereiken dus eerst maar naar zoet water schutten. Hier
begint of eindigt de Treene. Op dit kruispunt van handelswegen is
deze plaats gesticht.
We bellen met de sluis en al gauw gaan
de enorme deuren open. Eenmaal binnen de deuren zien we dat er gebühr
moet worden betaald. Oeps.
De schipper gaat met de scheepsbeurs
naar de sluismeester. Een mooie wandeling door een spui-complex.
Het kost boven de 11 meter 15 Euries.
Eenmaal door de sluis moeten we eigenlijk direct afbuigen naar
rechts. Tussen de bomen door komen we in de Alte hafen. Dit is wel
erg klein maar diep genoeg. We worden prima ontvangen door de
havenmeester en we kunn plat praoten.
Ook hier weer Zwaluw nesten. Gelukkig zijn ze allemaal leeg. |
Een waar kunstwerk |
Sluis Friederich stadt. Gebür plichtig. Schutten kost 14 Euries. |
De schipper gaat met lege diesel Jerry
tanks naar de plaatselijke pomp. Het lijkt motoren te worden naar
Helgoland en naar Wangeroog en of Spiekeroog. Daarom wat extra
Diesel. We weten niet hoe tanken in Helgoland zal gaan deze keer dus
dan maar hier. Het is daar veel goedkoper dat wel maar als dat via
kademuren naar beneden moet...nein danke.
In de middag wordt de stad verkent. Een
steriel stadje met allemaal rechte straten en pleinen.
Friederichstadt wordt ook wel Hollanderstadt genoemd.
De stad werd gesticht door in 1621
gevluchte Remonstranten die in Nederland geen toekomst hadden. (het is
van alle tijden) Ze werden vervolgd door het calvinistische
Nederland. Hier zaten ze goed op de grens van de Eider en de Treene.
Het eind van de Treene is maar 16 km van Slesswig. Over de weg goed
te doen. Hierdoor hadden zij de macht in de vroegere handel met de
Oostzee.
In de stad staan vele oude panden.
Gebouwd van de bekende gele steentjes die ook in Friesland veel
worden gebruikt voor de huizenbouw. De stad zou een kopie zijn van
Elburg. We hebben het niet kunnen bevestigen omdat we Elburg niet
kennen haha.
Het piepkleine haventje; Stadtafen |
De tocht vandaag |
We eten ijs en verbazen ons over de
toerisme die er is. Vele rondvaartboten door de grachten. Het is wel
leuk maar na een uur of 2 heb je het wel gezien en wil je graag weer
in Duitsland zijn.
Na thuiskomst hebben we buren gekregen.
De hete aardappel hebben ze nog in hun keel en al gauw voelen we ons
overvallen doordat er allemaal familie vanuit Nederland komt
ingevlogen. De party wordt gehouden op het achterdek. De bemanning
van hun vrienden boot uit de haven doet ook mee.
We kunnen zelf niet meer ook in de kuip
zitten om niet mee te hoeven luisteren hoe Ans het doet op de Uni. In
Amsterdam.
We gaan maar binnen zitten en doen
zetten NDR maar hard aan. Geen straf. Erge relaxe muziek.
Na 10 uur heeft iedereen genoeg wijn
gehad om moe te zijn van de dag en wordt het rustig.
Oeff geen gedoe met een boze Steven
richting de buren.
De motorbootclub |
Oude melkfabriek |
De oude stad |
De volgende ochtend is het alweer vroeg
dag. Oorspronkelijk zouden we naar Tönningen varen. Maar in de
middag heeft de schipper zich verdiept in de diepgang in de haven.
Die is minder geworden sinds het vaarboek aangeeft 3 uur voor en na
hoogwater. De havenmeester van Friederichstadt zegt dat het kan maar
wel stevig op varen. Om 09.30 moet het nog kunnen. De havenmeester
via de telefoon zegt iets anders. Vallend water kan maar 2 uur na
hoog water en opkomend 3 uur voor hoog water. Het wordt uiterst
kritisch en hebben we er zin in. Nee. De schipper belt met het
Eidersperrwerk. Daar zijn we ook vriendelijk en daar mogen we voor de
sluis het tij afwachten als we maar aan boord blijven. We hadden de
sluis Friederichstadt als besteld dus...Dan maar door naar het
Eidersprerrwerk. Dit is een soort Oosterschelde kering. En wordt
alleen gesloten bij erg hoog water en storm.
De schipper belt met de spoorbrug. De
brugwachtster zegt dat er nog 1 trein komt en dan gaat ie open. De
Eider is hier steeds breder geworden en we krijgen stroom wat mee.
Na de Stassenbrücke te hebben gebeld
gaat die ook keurig open. Nergens echt hoeven wachten.
Hollandse gevels |
De eye catcher in de stad |
Het marktplein |
Hierna werd Tönningen ( ook Hollandse
invloeden) gepasseerd om 10 uur. Dus het kon echt niet meer ( de
haven valt helemaal droog)
Hierna verder gevaren over het Wad. Een
heel erg mooi gebied met veel roofvogels, ganzen, Kievitten en
strandlopers. Gewoon een hele mooie plek. De weg naar het
Eidersperrwerk heeft nog 1 hobbeltje van 1,50. Raar midden in de
vaargeul. Maar geen probleem voor ons,. Alleen knetterbelletjes onder
de boot.
Bij Tonne 60 bel ik met het Sperrwerk
of het nog steeds mogelijk is. Gister moest ik aan de Oostzijde sud
kaje anlegen. Nu aan de west site Nord Molle. We moesten dus eerst
sluizen.
Een Hollandse Duitse naam |
Evangelische Luterse Kerk |
Ook een nazaat van de stichters van deze plaats |
Eigenlijk heel gek. Het sperrwerk staat
open en het stoomt gewoon door. Maar dat zou de doorvaart niet
makkelijk maken. Al spuiend door een nauwe doorgang. Na invaart
sluiten ze de deuren en doen de andere gelijk weer open. Maar
in tussentijd wel 20 cm gezakt. We liggen samen in de sluis met een
Ausflug shif (rondvaartboot) Die is heel vriendelijk en on Duits
netjes.
Hij gaat eerst maar doet het rustig aan
met zijn schroef. Aan de buitenzijde liggen we aan een roestige
damwand en zo her en daar een paal. Er is hier 3 meter verval. We
meren af met hele lange lijnen en veel stoot willen. Ook dit moeten we
eens oefenen. Normaal kan je hier helemaal niet liggen omdat dit de
westkant is waar de meeste Westen winden staan. Dan golft het hier
erg denk ik. Maar nu is het Oost en niet erg hard.
De schipper controleert steeds zijn
lijnen maar of we hier de nacht door willen brengen weet hij nog
niet. Misschien toch maar ankeren verder op. Gaan er weer 2 of 3
mijlen af van de 33 mijl naar Helgoland . Je leest het straks verder
op wel weer.
Mooi oud schip in de kerk |
Je ziet het ook Middelburg ontbreekt niet |
Past maar net. Ellebogen in. |
Misschien kunnen jullie het lezen maar het er staat een tekst hoe deze plaats is ontstaan. Dit alles op de Remonstrantenkerk |
Een prachtige kroonluchter |
De remonstranten kerk |
Een prachtige tekst |
Uit 1624 |
Hier is de jachthaven |
Zicht over de Eider brucke |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten