Sejerö – Kerteminde -vooranker.
Al vroeg uit de veren. Wilden we een
eind zuid komen moesten we op tijd weg. Er zal moeten gekruist worden
en dan worden de afstanden dubbel zo lang. Zeker is dit als er ook
nog stroom tegen staat. Die is hier flink. Er staat gauw een noord of
zuidwaartse stroom van wel 2 of 3 knoop. Dit is afhankelijk van de
ligging van de hoge en lage drukgebieden in Skandinavie en de winden
in het Kattegat. We hadden geluk de stroom was 0 of iets mee.
Na het anker op om half 9 de zeilen
aangeslagen met 2 reven er in. En het eerste 1e rif in de Genua.
Geen overbodige luxe. Achter het eiland is het lekker rustig en er
zijn geen golven. Maar we moesten om de noordkaap van Sejerö en je
weet dat het aan de andere kant 1 tot 2 Bft. harder waait met lekkere
hoge golven. Het kwam allemaal uit.
Eenmaal bij het rif ging de wind
aantrekken. Zo hoog mogelijk proberen te zeilen. Bij de noord
Kardinaal door de wind naar het zuiden. Natuurlijk was de wind zo
gedraaid dat we langzaam weer naar het rif verleijerden. En ook ging
de wind flink aantrekken. Ik kon slecht zien of het een bui of
permanent zou zijn. Hij trok aan tot 7 bft. Geen pretje. Je vraagt je
snel af wat doe ik hier. Ik hoef hier niet te zijn.
Toch maar even de motor bij om het rif
vrij te varen en wat hoger aan de wind te kunnen. Ook de Genua tot
een zakdoek ingerold en wachten tot de bui ( gelukkig een bui) over
was.
Als het een permanente windtoename zou
zijn geweest was ik afgehaakt. Of ik was teruggegaan of 180 graden
gedraaid en er maar een extra rondje Sjaelland bij aangeplakt. Dat
wilden we liever niet omdat we die kant wel kennen en je bij een
blijvende west circulatie nog moeilijker weer richting Kiel kan
komen.
Langs Rosnäs. Uiterste westpunt van Sjaelland |
Hier tussen Funen en Romso door. |
Maar het komt goed. De wind gaat na de
bui afnemen en meer naar west draaien. Dat komt onze koers ten goede.
En we hakken tegen de opstandige golven door de stroom tegen wind
langzaam naar kaap Rosnäs. We krijgen veel water over. Ook worden
geregeld door plenzen (warm) zeewater verrast. Gelukkig heb ik de
ankerketting gaatje waar de ankerketting door het dek gaat met een
prop dichtgemaakt. Die loost niet zoals bij veel jachten naar buiten
maar naar binnen.
Ik wilde de ketting niet hoog in het
schip. Hoe hoger hoe meer compensatie met ballast. 50 meter ketting
is een hele klomp gewicht. Het anker lekt dus uit onder in het schip.
Als je dit weet maak je de bilge zo af en toe even droog en zorg je
dat het kluisgat goed dicht is bij slecht weer.
2e rif er in. |
Zakdoek zo groot. |
Deze vaart vol tuig maar een betere koers en toen minder wind. En van de helling af haha |
Na Rosnäs is het onduidelijk. Wordt
het ankeren achter Musholm aan de westkust van Sjaelland of wordt het
Kerteminde. De scheepvaart in de route en de wind voor de volgende
dag gaf de doorslag.
Het werd Kerteminde. Na het laatste
oorlogsschip van de 5 die passeren is de route vrij en kruisen we snel
de 2 mijl brede vaargeul. Hierdoor komen we aan de westkant. De wind
zit nu redelijk west, de stroom is wel 2 knoop mee en de golven
worden minder hoog doordat we langzaam achter de wal van Funen komen.
We vliegen met 7 knoop naar het zuiden. Het wordt ondanks het stroeve
begin een prachtige zeildag. De zon doet ook nog een duit in het
zakje.
Wat gaan we doen. De satéprikkers van
Kerteminde komt in zicht. De jachthaven is geen leuke haven. We zijn
hier al eens geweest. Alleen de oude haven is leuk maar echt bedoeld
voor grotere schepen (het is ok duurder om daar te liggen) en zeer
onbeschut bij zuid-oostenwind.
We hebben toch geen tijd om de stad in
te gaan omdat we onze schuilplek voor de harde wind hebben gekozen
als Nyborg. We varen tussen Romsö en de vaste wal door. Nog nooit
gedaan zo.
Het is al 17.00 uur als we de baai van
Kerteminde invaren.
We besluiten om voor de zuidwestwal te
gaan ankeren. Op een mooie afstand van het haven verkeer en toch
zicht op mooie natuur voor ons en de oude haven achter ons. Het anker
pakt direct. We verbazen ons over de ook in de kaart aangekondigde
neerstroom. Als er in de grote Belt een zuid -noordstroom loopt loopt
er vlak langs de kust bij Kerteminde een tegengestelde stroom van een
knoop. Heel bijzonder is te zien dat die sterker is dan de wind en we
dus tegenwinds aan ons anker liggen.
Dit hebben we gevaren. Die 2 knikken was om om Rosnäs en door de route heen te komen, |
Hier om de kaap van Sejerö en de route vanaf Samsö |
Hier liggen we bij Kerteminde achter een bos |
\Dit was de stand van vandaag. 45,3 mijl |
Al wiegend als een kind in het
vruchtwater van een baarmoeder door de deining van binnenlopende
golven van het scheepvaartverkeer in de Belt wordt het een rustige
nacht.
Wat een verschil van sfeer in een jachthaven of hier. Wat
zoeken de mensen toch in een haven anders dan proviandering en
schuilen voor harde wind. Maar als dat niet hoeft, probeer eens te
ankeren. Geweldig.
Dit is de 7e nacht achter het anker
achter elkaar zonder haven aan te doen. Er zit nog 110 liter water in
de tank van de totaal 250 liter ondanks elke keer douchen na het
zwemmen. De accu's staan nu op 500 amp/h van de 600 die er in kunnen.
Er wordt toch vaak even op de motor gevaren bij anker op en
manoeuvreren en zo dat de 80 amp Dynamo het steeds bij kan houden. En
de boiler van 40 liter is weer op 80 graden. We zouden er nog wel een
paar dagen aan toe kunnen voegen.
Kortom waarom zou je niet vaker
ankeren.
Het is zo mooi. Alleen vanaf morgen
even niet meer............
De cardanische oven doet zijn werk. |
Sprrekt voor zicht de clinometer |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten