Vemming Bugten- Kiel Holtenau-
Flemhudersee
Het begin van een prachtige zeildag
begint om 8 uur als het anker op gaat. Een enorm onweer complex trekt
Noord van ons langs. De gister gekozen strategie om in deze bocht te
gaan liggen werpt nu zijn vruchten af. Heel goed zeilbaar varen we de
Westelijke Oostzee in richting het baken van Kalkgrund. Hier moet
iedereen wel omheen. Het eerste rif gaat er in eentje van de
Genua.Vlak voor Kalkgrund neemt de wind flink toe in een staartje van
een volgend onweer complex. Het 2e rif gaat er in en het 2e van de
Genua. Met nog steeds 6-7 knoop stuiven we Zuid Zuid Oostwaarts. We
zeilen redelijk dicht langs de kust dus er weinig golfslag met
aflandige wind.
Hoe mooier kan je,t hebben. |
Al gauw komen we in de buurt van het
militaire oefenings gebied Schönhagen. We pikken net de Noord-Oost
gele ton en zeilen er eigenlijk gelijk weer uit. De vakanties zijn
voorbij en er wordt druk geoefend met mijnenvegen. Een wachtschip
vaart om de 5 mijnenvegers.
Heel bijzonder is de vreemde
communicatie van hen aan te horen. Omdat eigenlijk niemand van de
zeilers op de hoogte is dat er nu na de vakantie weer geoefend wordt
varen er veel zeilboten door het oefen gebied. Je zou verwachten dat
de hele communicatie via het wacht schip gaat. Maar nee elke
mijnenveger pakt dit zelf op.
Je krijgt danhet volgende in het
Duits.. Let wel het zou ook rustig een buitenlands jacht kunnen zijn
wat wordt opgeroepen. Segeljacht Sud fahrend mit weisse segelen und
ein weisse rumpf sie segelen das Spergebied in. Als je eens wist
hoeveel van dit soort zeilboten hier nu varen.
Niemand snapt er wat van en zeilt
gewoon door. Zo ook de Fier Famke. Een Nederlandse zeilboot. Die
heeft AIS dus ze hebben ook een naam van de boot. Maar ook daar is
het bijzonder hoe ze Fier Famke in het Duits uit proberen te spreken.
Er wordt ook niet gereageerd. Er wordt door de oorlogsvloot ook niet
met roepletters die elke boot met een marifoon heeft, opgeroepen.
Maar goed dat het een oefening is en
niet voor het eggie want dan zouden er echt ongelukken gebeuren.
Maar in tegenstelling tot vroeger is de
communicatie wel uiterst vriendelijk. Dat is wel eens anders. Trek
een Duitser een uniform aan en het wordt gelijk bulderen en blaffen.
Nu niet.
Wij varen netjes langs het
“Sperrgebiet” maar uiteindelijk worden we nog verder de Oostzee
op gejaagd. Als seinend en blazend ( waarom niet oproepen; graue
segelboot mit weisse segelen en rode topf im segel haha) geeft hij te
kennen meer ruimte nodig te hebben. Wij hebben slechts ???? op ons
gezicht. Later op de kaart zien we idd dat het oefenings- gebied
verder gaat dan door de gele markeertonnen afgebakend is. Hoe
onduidelijk wil je het hebben.
De onweersbui |
Filmpje lukt het niet er staat er nog een op.
Nog steeds gaan we als de brandweer en
al gauw komt de Kieler Forde in zicht. Het is er nu eens niet echt
druk zodat we zonder veel wedstrijden en kruisend verkeer verder
kunnen.Ter hoogte van de Olympiahafen gaat de wind in een keer om van
West naar Zuid. Ook in de Forde ligt inmiddels een mega groot
Sperrgebied dus kruisen zit er niet in. De zeilen neer en op de
motor. Dat valt niet mee want de wind trekt aan tot een dikke 5.
Omdat we best vroeg zijn (14.30)
besluiten we nu het kanaal op te gaan en niet in Moltenort of
Holtenau tegen de kant te gaan om de boo(t)dschappen te doen. Meestal
is het aan het eind van de dag makkelijker om het kanaal op te komen
en sparen ze niet alle boten uren op voor de sluis. Als je pech hebt
dan lig je om 6.30 voor de sluis om pas om 11 uur te worden geschut.
Dat met 2 sluizen. Nu is er slechts 1.We verwachten dus vertraging in
de ochtend.
Het blijkt ook nog eens heel stil te
zijn met vrachtschepen bij Kiel en in de sluis en,t kanaal.
We denken dat alle reders de bui zien
hangen en de wachttijden niet voor lief nemen en omvaren via Skagen.
De Skua gaat met 15 andere zeilboten en maar 1 vrachtboot de sluis
in. Dit na een uur wachten. Dat uur gebruikt voor een kanaal kaartje
te kopen. 18 Euro,-
Ik maak me boos over een Nederlandse
boot (naam bij de redactie bekend) die geen kaartje koopt. Bij de
sluis controle zegt die binnen op,t kanaal te kopen en vervolgens
binnen bij de automaat gewoon doorvaart. Waarom?
Echt Nederlands gedrag. Jammer om dat
te zien.
2e rif in beide zeilen. |
Hopelijk doet deze het. |
De sluis gaat prima. De sportboten
worden gemaand “eile zu machen”Wij liggen helemaal voorin, voor
een coaster. Na afmeren helpen we de anderen na ons. Er is een boot
die solo vaart. Dan is het afmeren in de sluis op de lage vlonders
niet makkelijk.
De Skua vaart in 1 ½ uur naar de
Flemhuder see en ankeren daar keurig op de postzegel tussen de gele
tonnetjes van de reede. Op de stalen palen liggen nu zowaar wat
boten. Wel aan de buitenkant en niet zoals ze graag willen van het
NOK ambt.
En rustige nacht. Er is inderdaad
weinig vaart op,t kanaal zoals we zien.
Nu komen de gedachtes van de Eider en
het weerbericht bij elkaar. Er blijkt toch steeds meer een groot
weergat te ontstaan met geen of Oostenwind. Zou het nu eens lukken om
bij Gieselau op het Kielerkanaal eens te schutten en niet het hele
Kielerkanaal af te varen maar de oer oude Eider te pakken. De oer
moeder van dit NOK kanaal. Als tientallen malen gedacht dit te willen
doen maar steeds waren er bezwaren of de wind was niet goed of te
hard. Nu via de Eider naar Helgoland en dan naar de Duitse wadden
eilanden.
Nu lijkt het eens te gaan lukken. Wel
versnellen we omdat we iets langer op de Eider willen zijn. We
besluiten de volgende dag in Rensburg boodschappen te doen, niet te
blijven liggen maar door te varen naar Gieselau op KM 40. De avond
valt het is rustig en we horen vele Uilen in het bos hun lokroep
schreeuwen.. Prachtig. Eind van een geweldige zeildag. Dit was er
weer een. Maar dan met een dikke +.
Met maar 1 vrachtschip in de sluis. |
Dit zijn de sluisdeuren van binnen. |
Hier liggen we op de Flemhuder see. Vorige keer meer naar de kant..Je ziet dat er 2 met AIS aan de palen liggen. |
Hier kopen we een kaartje en varen we de sluis in. |
Dit is de tocht vandaag. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten