vrijdag 23 augustus 2019

Vemming Bugten- Kiel Holtenau- Flemhudersee

Vemming Bugten- Kiel Holtenau- Flemhudersee
Het begin van een prachtige zeildag begint om 8 uur als het anker op gaat. Een enorm onweer complex trekt Noord van ons langs. De gister gekozen strategie om in deze bocht te gaan liggen werpt nu zijn vruchten af. Heel goed zeilbaar varen we de Westelijke Oostzee in richting het baken van Kalkgrund. Hier moet iedereen wel omheen. Het eerste rif gaat er in eentje van de Genua.Vlak voor Kalkgrund neemt de wind flink toe in een staartje van een volgend onweer complex. Het 2e rif gaat er in en het 2e van de Genua. Met nog steeds 6-7 knoop stuiven we Zuid Zuid Oostwaarts. We zeilen redelijk dicht langs de kust dus er weinig golfslag met aflandige wind.


Hoe mooier kan je,t hebben.


Al gauw komen we in de buurt van het militaire oefenings gebied Schönhagen. We pikken net de Noord-Oost gele ton en zeilen er eigenlijk gelijk weer uit. De vakanties zijn voorbij en er wordt druk geoefend met mijnenvegen. Een wachtschip vaart om de 5 mijnenvegers.
Heel bijzonder is de vreemde communicatie van hen aan te horen. Omdat eigenlijk niemand van de zeilers op de hoogte is dat er nu na de vakantie weer geoefend wordt varen er veel zeilboten door het oefen gebied. Je zou verwachten dat de hele communicatie via het wacht schip gaat. Maar nee elke mijnenveger pakt dit zelf op.
Je krijgt danhet volgende in het Duits.. Let wel het zou ook rustig een buitenlands jacht kunnen zijn wat wordt opgeroepen. Segeljacht Sud fahrend mit weisse segelen und ein weisse rumpf sie segelen das Spergebied in. Als je eens wist hoeveel van dit soort zeilboten hier nu varen.
Niemand snapt er wat van en zeilt gewoon door. Zo ook de Fier Famke. Een Nederlandse zeilboot. Die heeft AIS dus ze hebben ook een naam van de boot. Maar ook daar is het bijzonder hoe ze Fier Famke in het Duits uit proberen te spreken. Er wordt ook niet gereageerd. Er wordt door de oorlogsvloot ook niet met roepletters die elke boot met een marifoon heeft, opgeroepen.
Maar goed dat het een oefening is en niet voor het eggie want dan zouden er echt ongelukken gebeuren.
Maar in tegenstelling tot vroeger is de communicatie wel uiterst vriendelijk. Dat is wel eens anders. Trek een Duitser een uniform aan en het wordt gelijk bulderen en blaffen. Nu niet.
Wij varen netjes langs het “Sperrgebiet” maar uiteindelijk worden we nog verder de Oostzee op gejaagd. Als seinend en blazend ( waarom niet oproepen; graue segelboot mit weisse segelen en rode topf im segel haha) geeft hij te kennen meer ruimte nodig te hebben. Wij hebben slechts ???? op ons gezicht. Later op de kaart zien we idd dat het oefenings- gebied verder gaat dan door de gele markeertonnen afgebakend is. Hoe onduidelijk wil je het hebben.


De onweersbui

 Filmpje lukt het niet er staat er nog een op.


Nog steeds gaan we als de brandweer en al gauw komt de Kieler Forde in zicht. Het is er nu eens niet echt druk zodat we zonder veel wedstrijden en kruisend verkeer verder kunnen.Ter hoogte van de Olympiahafen gaat de wind in een keer om van West naar Zuid. Ook in de Forde ligt inmiddels een mega groot Sperrgebied dus kruisen zit er niet in. De zeilen neer en op de motor. Dat valt niet mee want de wind trekt aan tot een dikke 5.
Omdat we best vroeg zijn (14.30) besluiten we nu het kanaal op te gaan en niet in Moltenort of Holtenau tegen de kant te gaan om de boo(t)dschappen te doen. Meestal is het aan het eind van de dag makkelijker om het kanaal op te komen en sparen ze niet alle boten uren op voor de sluis. Als je pech hebt dan lig je om 6.30 voor de sluis om pas om 11 uur te worden geschut. Dat met 2 sluizen. Nu is er slechts 1.We verwachten dus vertraging in de ochtend.
Het blijkt ook nog eens heel stil te zijn met vrachtschepen bij Kiel en in de sluis en,t kanaal.
We denken dat alle reders de bui zien hangen en de wachttijden niet voor lief nemen en omvaren via Skagen. De Skua gaat met 15 andere zeilboten en maar 1 vrachtboot de sluis in. Dit na een uur wachten. Dat uur gebruikt voor een kanaal kaartje te kopen. 18 Euro,-
Ik maak me boos over een Nederlandse boot (naam bij de redactie bekend) die geen kaartje koopt. Bij de sluis controle zegt die binnen op,t kanaal te kopen en vervolgens binnen bij de automaat gewoon doorvaart. Waarom?
Echt Nederlands gedrag. Jammer om dat te zien.

2e rif in beide zeilen.


Hopelijk doet deze het.
De sluis gaat prima. De sportboten worden gemaand “eile zu machen”Wij liggen helemaal voorin, voor een coaster. Na afmeren helpen we de anderen na ons. Er is een boot die solo vaart. Dan is het afmeren in de sluis op de lage vlonders niet makkelijk.
De Skua vaart in 1 ½ uur naar de Flemhuder see en ankeren daar keurig op de postzegel tussen de gele tonnetjes van de reede. Op de stalen palen liggen nu zowaar wat boten. Wel aan de buitenkant en niet zoals ze graag willen van het NOK ambt.
En rustige nacht. Er is inderdaad weinig vaart op,t kanaal zoals we zien.


De beroemde Thiessen kaai. Dit was vroeger een belastingvrije zone waar je drank kon kopen. Nu is het een cafe. Thiessen was een beroemdheid in de vaar wereld. Nu door de EU kan het niet meer uit en is de belasting vrije handel vrijwel gestopt. Het NOK kanaal blijft overigens nog steeds een stukje land en water waar geen grenscontrole is.
Nu komen de gedachtes van de Eider en het weerbericht bij elkaar. Er blijkt toch steeds meer een groot weergat te ontstaan met geen of Oostenwind. Zou het nu eens lukken om bij Gieselau op het Kielerkanaal eens te schutten en niet het hele Kielerkanaal af te varen maar de oer oude Eider te pakken. De oer moeder van dit NOK kanaal. Als tientallen malen gedacht dit te willen doen maar steeds waren er bezwaren of de wind was niet goed of te hard. Nu via de Eider naar Helgoland en dan naar de Duitse wadden eilanden.
Nu lijkt het eens te gaan lukken. Wel versnellen we omdat we iets langer op de Eider willen zijn. We besluiten de volgende dag in Rensburg boodschappen te doen, niet te blijven liggen maar door te varen naar Gieselau op KM 40. De avond valt het is rustig en we horen vele Uilen in het bos hun lokroep schreeuwen.. Prachtig. Eind van een geweldige zeildag. Dit was er weer een. Maar dan met een dikke +.
Met maar 1 vrachtschip in de sluis.

Dit zijn de sluisdeuren van binnen.

Hier liggen we op de Flemhuder see. Vorige keer meer naar de kant..Je ziet dat er 2 met AIS aan de palen liggen.

Hier kopen we een kaartje en varen we de sluis in.



Dit is de tocht vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten