Natuurlijk was het anders.
Toen ik om 06.00 wakker werd hoorde ik
geen wind in het wand zoemen. Het was geheel windstil. Waar was de
windkracht 5 die ons door de Svendborger Sund zou slepen tegen de 2
knoop stroom die er stond. Wel Wie weet na vertrek nog.
De ketting was weer massief modder. Dat
is meestal met draaien van het anker. De ketting maakt dan 90 graden
door de modder en neemt alles mee.
Uit voorzorg de ankerketting dekwas
klaar gelegd. Dat was er snel af maar het anker kreeg ik het er haast
niet uit. De windbuien van gistermiddag hadden het anker zeer goed
ingegraven.
Ik haal de ketting altijd met de hand
binnen (goede ochtend gymnastiek) Maar het anker moet meestal met de
hand ankerlier. Daar kan je 500kg mee optrekken.
Genner bugt. Je ziet ons eerst kijken bij Norreskov en later de hoek in duiken. Hier zie je ook dat de waterdiepte snel afloopt. |
Het zeil op had weinig zin.Geen wind en
zelfs nog Zuid ipv Zuid-Oost. Ik zag de tonnen al schuin in de
vaarroute liggen. Dat betekende een flinke stroom tegen.
De accu,s konden dus even goed opladen
met flink gas op de motor om er tegen in te komen.
Stroom in de Svendborger Sund is vaak
onvoorspelbaar. Er zit altijd enige invloed van Eb en Vloed maar het
meest is de plaats van de Lage en Hoge druk gebieden in het Oostzee
gebied en de hoeveelheid water wat het Skagerak en Kattegat in waait
of uit waait. Dan heb je in de Belte en Sund of een Noord stroom of
een Zuid stroom. Nu dus een Noord stroom.
Gister ochtend nog volop mee. Het kan.
De luchthaven van Svenborg gaf toch in
zijn stationsmelding een Zuid-Zuid-Oosten wind aan kracht 5 dus er
was hoop. Eenmaal de stad voorbij waar om 07.45 iedereen nog in zijn
kooi lag ging idd de wind aantrekken tot 5. Zeil op en een rif er in.
Genua ook een rif.
Eenmaal op wat ruimer water werd de
stroom minder en de wind ging aantrekken. 2E rif er in en het 2e rif
in de Genua. De snelheid ging lekker oplopen tot 6-7 knoop.
Hier zie je Barso als een kurk op de fles voor de Genner Bugt liggen |
Dit is de route van vandaag. Thuro Bund (Svenborg) naar de Genner Bugt |
Er liggen een aantal mooie eilandjes
onder Funen die we helaas dit jaar niet aandoen maar wel lekker voor
luwte in de zeegang zorgen.
We zien geen enkele boot varen. Het is
toch al 10.00 uur. Time to go voor een hele groep schippers.
Zijn wij gek of zij voorzichtiger. Ik
denk allebeide.
Onder Faborg gaat de wind echt
aantrekken. ( dit was voorspelt en nu ook is een keer uitgekomen) Met
soms 8 knoop vlogen we Lyö voorbij de Belt op. Nu kwamen ook de
eerste jachtjes in beeld.
Als het op deze plek echt onverantwoord
zou zijn konden we naar Faborg of ankeren bij Lyö en of de Helnaes
Bugten in zeilen.
De volle strijklengte van de wind over
de kleine Belt deed de golven flink op zwiepen. Af en toe een flinke
plens water en golven zo hoog dat je er niet meer over heen kan
kijken als jij in een dal zat en er een piek naast je zit.
Maar buiten dat er af en toe een flinke
plens water over de boot ging was er weinig aan de hand. De golven
gaan netjes onder je door en er komt geen vast water aan dek.
Doorvaren dus.
Natuurlijk lagen er een paar vervelende
ondieptes midden in de Belt. Grappig om te zien is hoe andere
schippers andere koeren varen om ondiepte te vermijden. De meeste
jachten varen nu West-waards met alleen een Genua op. Wij hebben beide
zeilen op om het beter in balans te brengen.Hierdoor giert (draaien
in van achter inkomende hoge golfslag)de boot minder.
Eenmaal onder de kust van Als ging de
wind (zoals voorspelt) afnemen en konden de beide reven er weer uit.
Onder full speed en weinig hoge golfslag op naar de Genner Bugt.
Toen we de baai invoeren tussen het
eilandje Barso en Kalvo viel de wind geheel weg en op de motor de
laatste mijl.
Dit is een hele mooie ankerplek. Het
eiland sluit de baai voor hoge golven en oostenwind bijna helemaal
af. We is het er diep in het midden en loopt de oever snel op. Dus je
moet ankeren aan de randjes van de baai. Het anker ook echt goed
laten ingraven. Als je dit niet doet en er flink aan getrokken wordt
breekt hij snel los en gaat de boot hierna zijn eigen gang.
Kalvo in de Genner Bugt |
De eerste buien dienen zich aan. |
Een mooie hoge wal |
We kijken eerst bij Norreskov. Dat
wordt als meest favoriete ankerplek aanbevolen. Er liggen al 3 boten.
Het is er nauw. Als wij daar gaan liggen moet er toch gauw 30 meter
ketting uit. Je ligt ook in het bos. Weinig ruime blik. Niet doen.
Even verder gekeken bij Kalvo. Een prachtige plek vlakbij een meer en
natuurgebied. Helaas lagen op de beste plek om te ankeren vele
visboeien en stelnetten.
Aan de zijkant een plek gezocht en
omdat de wind zich koest zou houden kon dit wel.
Het heeft bijna de hele dag wat
gemiezerd en in de Genner Bugt ging het flink los met de buien, Ook
die waren verwacht.
De afsluiting van een dagje echt
zeilen. Raggen noem ik dat. Mooie wind uit de goede hoek en mijlen
maken. Gewoon genieten van alles om je heen. Deze dagen zijn er niet
vaak.
Zicht op de uitgang |
Een paar lokale vissers |
Dit was gisteren van Pedderskov naar Thuro Bund, (het is soms lastig de foto's er synchroon op te zetten) Hier is het goed liggen. |
De schipper heeft hiet nog even lekker
gezwommen. Het scheepslog meet de afstand en snelheid door het water.
Dat is kan anders zijn dan de SOG (speed over ground) die gemeten
wordt met de satelliet. Het log ging steeds langzamer. En terwijl op
de SOG de snelheid tot maximaal 11 was opgelopen deze reis (was vast
van een golf af) Liep de bootspeed alleen maar terug.
Of een pok of zeegras in het wieltje.
Het eerst was het geval. Ondanks de werfbeurt in juni waren op een
aantal plekken pokken aanwezig. Precies op de kop een aantal. Op en
rond het log en op de achterkant van het roer en om de schroef. Deze
verwijdert. Maar wel gek. Misschien heeft het iets te maken met dat
ze het alleen op die plek lekker vinden zitten ondanks de koper oxide
en gif die in de antifouling zit. De rest was schoon.
Nu was het log weer schoon en draait
weer al vanouds gelijk op met de SOG als er geen stroom staat.
Een chagrijnig Svendborg om 08.00 |
Het grote beschilderde dok |
We lopen dit jaar weer niet Svendborg aan. Hier vertrekt de veerboot naar Skarö |
Svendborg brug. Vanaf hier trekt de wind aan. |
We wilden naar Dyvig. We zouden ons een
paar dagen rustig moeten houden ivm met een flinke depressie bij
Engeland die heel Noord-West Europa in zijn greep heeft. De kerndruk
daalt zelf tot 977 mb en dat is voor deze periode ongekend laag.
Zelfs een winterdepressie heeft niet zo,n lage kerndruk. Vreemd
jongens, het klimaat gaat langzaam rare dingen doen.
Er lijkt een windgaatje voor de Duitse Bocht te gaan ontstaan ergens volgend weekend. Na deze
monsterdepressie komt er direct daarna hoge druk vanuit de Azoren. De
plek van dit hogedrukgebied zorgt voor of Noord-Westen wind of een
mooi soepel Oostenwindje. Het lijkt het laatste te worden. Het is nog
erg ver weg maar als het er is moet je niet te ver van Kiel af zijn.
Na zo,n periode van harde winden en onzeilbare dagen ga je extra
letten op een windgat voor de Duitse Bocht. Het varen van dit gebied
is lastig vanaf Zuid-West tot Noord West en met harde wind bijna
onvaarbaar. De Skua wil ook nog graag naar het Duitse wad dus het is
goed rekenen.
Onze strategie van een gaatje vinden
lukt ons elke keer wel aardig. Ik doe dit al jaren op dezelfde
manier. Vorig jaar was het gaatje 3 dagen wat uiteindelijk
gereduceerd werd tot 8 uur. Je moet dan de laatste dagen of
versnellen of vertragen.
Ik kan je zeggen dat dat laatste het
gemakkelijkst is.
Het is zwembaar in de Genner Bugt. 20 graden. |
Bui |
En nog een |
We gaan met 0 wind anker op bij de
Genner Bugt. We maken ons op voor 11 mijl motoren. Toch het zeil op
en de wind die er is is precies achter. Eerst zijn we lui en zetten
geen boom voor de Genua uit. Dan ga je niet hard kan ik je zeggen. De
boot gaat op deze nooit harder dan de wind waait en dan is er ook nog
weerstand aanwezig van de boot in het water.
Uiteindelijk heb ik koffie gezet en
tijdens het afkoelen toch maar de boom bijgezet. Na 3 minuten moest
hij alweer weg. Dat is vaak zo. Als je iets aan de wind wil doen moet
je ingewikkelde zeilvoering gaan doen dan weet je dat er wind komt en
die verandert.
Hierna ging de wind flink aantrekken en
toe er boven ons langs nog een onweerscomplex langs trok ,trok de
wind aan tot bijna 6. Weer halve wind. Nu er geen golven stonden kon
het zeil blijven staan en hebben alleen de Genua gereefd.
Al gauw liepen we Dyvig aan. Een soort
Hurricane hole bestaande uit 3 “meertjes” met wat jachthavens.
Daar is dus 100% beschutting wat resulteert in dat in zomerperiodes
het hier overvol is met ankeraars. Wij mijden dit gebied dan meestal.
Nu zijn de vakanties voorbij en zal er wel plek zijn.
Dyvig is voor mij een plek van
herinneringen. Hier huurden we vroeger met mijn vader 2 x een boot om
hier wat rond te zeilen. Ook wel geweest met de Beluga en als
bemanning op een anders schip. Dyvig staat dus al wel 30 jaar in mijn
geheugen.
We proberen deze keer Mjels Vig. Een
meertje onder Dyvig. Je kunt net ankeren op maar een paar plekken.
Het is er dan ook niet zo vol als de ankerplek in Dyvig.
Ook even geen regen. |
Na regen komt....... |
Er loopt een privé route gemakeerd met
grote gekleurde stoorwillen naar het kleine jachthaventje. Die volgen
we. En vlak voor de laatste moeten volgens de plotter afbuigen. Dat
doen we maar al snel schuurt het zand onder aan het schip. Het zwaard
was al omhoog. De diepgang is dan 1.05 m. We een gek gevoel dat je
zand schuurt waar water moet staan.
Tja en nu. Even wat verkent en terug en
verder op wordt het dieper. Helaas staan natuurlijk op de beste
ankerplek weer visnetten. We ankeren op 2,10 meter en hopen dat er
geen meter water wegwaait door de harde Zuiden wind morgen.
Als het hier echt hard waait uit het
Zuid-Westen of Westen dwz 8bft of meer en wat langer in tijd kan het
water door afwaaiing hier wel een meter zakken.
Gelukkig is het zand en planten dus dat
kan geen kwaad en het water komt vanzelf ooit terug.
Maar het blijft raar. We liggen nog
geen uur als de eerste Combine de akker aan de Westkant op rijdt en
daar gaat oogsten. Hele stofwolken gaan over Dyvig en de havens. We
liggen net goed maar het lawaai is niet prettig. Maar ja dit kun je
makkelijker accepteren dan waterscooters en of vervelende jongetjes
in snelle bootjes. Dit is echt nodig. Zeker omdat er weer een bak
water aan komt van boven zal de boer het wel snel weg willen hebben.
Maar op elke mooie ankerplek horen we het wel..
Het veer van de Jutse kust naar Barso. We zien hier ook vele Bruinvisjes. Pracht gezicht die vinnetjes uit het water. |
De natuurlijke dam voor Dyvig |
In de avond zoeken we nog even op de
weersites wat de beste strategie is voor Kiel. Of zondag naar Kappeln
op de Schlei en daar maandag blijven liggen (veel wind) en een dinsdag korte
zeildag naar Kiel of Zondag naar Sonderborg en daar maandag blijven
liggen ( of ankeren achter Kegnaes) en dinsdag een lange dag. zeilen
naar Kiel.
Vanmorgen was op de windsites op
Zondag, Zuid-West verandert in Zuid. Dan is de Schlei niet te bereiken. We zien wel.
Deze dag maar boeken lezen, brood
bakken en wat slapen. Het regent, de wind waait hard, giert door het
want en de kachel staat aan. Wat wil je nog meer,,....Het leven voor
een zeiler is vaak goed.
Mjels Vig |
Hier is ie al teruggezakt naar 977. Hij heeft nog geen naam. Wie biedt. |
Mjels Vig. Het kruisje is nu de ondiepte |
Hier zie je de Mjelvig in het Dyvig fjord uitkomen. |
Net een Dolfijnen snuit. |
Als |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten