vrijdag 16 augustus 2019

Thuro Bund voor anker - Genner Bugt voor anker naar Mjels Vig (Dyvig) voor anker.

Thuro Bund – Genner Bugt (Kalvo) – Mjels Vig (Dyvig)

De start van de dag windkracht 0 met daar tussen in 6-7 en aan het eind weer windkracht 0. Hoe vreemd wil je het hebben.

Wat gaan we doen verder of liggen blijven in Thuro Bund. De weersvoorspellingen zijn niet fijn en er is geen haast. Maar de dagen erna bieden weinig mogelijkheden om fijn te zeilen dus? Toch maar weg maar als de sites in de morgen nog meer wind gaven zou ik blijven liggen. Het moet verantwoord blijven.
Alle weersites zijn het met elkaar eens. Bij het licht worden zou er in Thuro Bund al een dikke 5 uit het Zuid-Oosten staan. Daarna zou het toenemen tot 6-7 onder Faborg en daarna als we verder West kwamen afnemen tot 4-5 en naar West draaien. We moesten op tijd weg om die draaiing naar,t Westen voor te zijn. Het was de hele dag halve wind. Dat betekend dat je goed kan zeilen en niet al te schuin gaat en vooral hard gaat. Aan de wind ( tegen de wind in, gaat je boot altijd er schuin) en kan eigenlijk om lekker en verantwoord te varen geen 6-7 aan.
Gister zijn we niet verder gevaren omdat we stroom mee hadden en er een dikke 5-6 uit het Zuid-Westen stond. Dan kom je de Svendborger Sund aan de Zuid-West kant haast niet uit. Wind tegen stroom geeft een venijnige hoge golfslag. Precies tegen.
Zo dit was het weerpraatje.


Hier zeilen we de Svenborger Sund uit. Je kan goed zien dat er bij harde Zuidwesten wind en stroom het een slechte plek is voor een prettig tochtje. Beide Ais,sen zijn veerboten. Je ziet dat het stil is op,t water.
Natuurlijk was het anders.
Toen ik om 06.00 wakker werd hoorde ik geen wind in het wand zoemen. Het was geheel windstil. Waar was de windkracht 5 die ons door de Svendborger Sund zou slepen tegen de 2 knoop stroom die er stond. Wel Wie weet na vertrek nog.
De ketting was weer massief modder. Dat is meestal met draaien van het anker. De ketting maakt dan 90 graden door de modder en neemt alles mee.
Uit voorzorg de ankerketting dekwas klaar gelegd. Dat was er snel af maar het anker kreeg ik het er haast niet uit. De windbuien van gistermiddag hadden het anker zeer goed ingegraven.

Ik haal de ketting altijd met de hand binnen (goede ochtend gymnastiek) Maar het anker moet meestal met de hand ankerlier. Daar kan je 500kg mee optrekken.
Hier zie je de boat speed. 4,8kn Het hoort (bijna) gelijk te zijn aan de SOG7,4 kn (Sateliet). Je kunt zo tegen of stroom mee detecteren. Is dit niet zo, dan is er wat aan de hand met het wieltje onder water. Het waren dus weer eens de pokken. Wat zal die ene pok een herrie gehad hebben in zijn oren. Steeds een langsschurend wieltje wat langs zijn pokkenhuisje schuurde. Zou hier het woord Pokkenherrie vandaan komen?  Je ziet dat de wind was 9,5 m/s (dikke 5bft) en de diepgang is 18 meter.
Het klokje links is de autopilot.  Hij stuurt momenteel op een waypoint maar kan ook op wind sturen.

Genner bugt. Je ziet ons eerst kijken bij Norreskov en later de hoek in duiken. Hier zie je ook dat de waterdiepte snel afloopt.
Het zeil op had weinig zin.Geen wind en zelfs nog Zuid ipv Zuid-Oost. Ik zag de tonnen al schuin in de vaarroute liggen. Dat betekende een flinke stroom tegen.
De accu,s konden dus even goed opladen met flink gas op de motor om er tegen in te komen.

Stroom in de Svendborger Sund is vaak onvoorspelbaar. Er zit altijd enige invloed van Eb en Vloed maar het meest is de plaats van de Lage en Hoge druk gebieden in het Oostzee gebied en de hoeveelheid water wat het Skagerak en Kattegat in waait of uit waait. Dan heb je in de Belte en Sund of een Noord stroom of een Zuid stroom. Nu dus een Noord stroom.
Gister ochtend nog volop mee. Het kan.

De luchthaven van Svenborg gaf toch in zijn stationsmelding een Zuid-Zuid-Oosten wind aan kracht 5 dus er was hoop. Eenmaal de stad voorbij waar om 07.45 iedereen nog in zijn kooi lag ging idd de wind aantrekken tot 5. Zeil op en een rif er in. Genua ook een rif.
Eenmaal op wat ruimer water werd de stroom minder en de wind ging aantrekken. 2E rif er in en het 2e rif in de Genua. De snelheid ging lekker oplopen tot 6-7 knoop.


Hier zie je Barso als een kurk op de fles voor de Genner Bugt liggen

Dit is de route van vandaag. Thuro Bund (Svenborg) naar de Genner Bugt
Er liggen een aantal mooie eilandjes onder Funen die we helaas dit jaar niet aandoen maar wel lekker voor luwte in de zeegang zorgen.
We zien geen enkele boot varen. Het is toch al 10.00 uur. Time to go voor een hele groep schippers.
Zijn wij gek of zij voorzichtiger. Ik denk allebeide.
Onder Faborg gaat de wind echt aantrekken. ( dit was voorspelt en nu ook is een keer uitgekomen) Met soms 8 knoop vlogen we Lyö voorbij de Belt op. Nu kwamen ook de eerste jachtjes in beeld.
Als het op deze plek echt onverantwoord zou zijn konden we naar Faborg of ankeren bij Lyö en of de Helnaes Bugten in zeilen.
De volle strijklengte van de wind over de kleine Belt deed de golven flink op zwiepen. Af en toe een flinke plens water en golven zo hoog dat je er niet meer over heen kan kijken als jij in een dal zat en er een piek naast je zit.
Maar buiten dat er af en toe een flinke plens water over de boot ging was er weinig aan de hand. De golven gaan netjes onder je door en er komt geen vast water aan dek. Doorvaren dus.


Je ziet het hier. De dagteller. 11.1 max, 5,9 gemiddeld ( daar zijn de motoruren en de laatste zucht wind in de Genner Burgt bij) De dag afstand is 44,7 mijl is bijna 83 km en je ziet hier goed dat de log slecht werkt. 27 mijl door het water. Klopt niet. Met dank aan de pok. 
Natuurlijk lagen er een paar vervelende ondieptes midden in de Belt. Grappig om te zien is hoe andere schippers andere koeren varen om ondiepte te vermijden. De meeste jachten varen nu West-waards met alleen een Genua op. Wij hebben beide zeilen op om het beter in balans te brengen.Hierdoor giert (draaien in van achter inkomende hoge golfslag)de boot minder.

Eenmaal onder de kust van Als ging de wind (zoals voorspelt) afnemen en konden de beide reven er weer uit. Onder full speed en weinig hoge golfslag op naar de Genner Bugt.
Toen we de baai invoeren tussen het eilandje Barso en Kalvo viel de wind geheel weg en op de motor de laatste mijl.
Dit is een hele mooie ankerplek. Het eiland sluit de baai voor hoge golven en oostenwind bijna helemaal af. We is het er diep in het midden en loopt de oever snel op. Dus je moet ankeren aan de randjes van de baai. Het anker ook echt goed laten ingraven. Als je dit niet doet en er flink aan getrokken wordt breekt hij snel los en gaat de boot hierna zijn eigen gang.


Kalvo in de Genner Bugt

De eerste buien dienen zich aan.

Een mooie hoge wal
We kijken eerst bij Norreskov. Dat wordt als meest favoriete ankerplek aanbevolen. Er liggen al 3 boten. Het is er nauw. Als wij daar gaan liggen moet er toch gauw 30 meter ketting uit. Je ligt ook in het bos. Weinig ruime blik. Niet doen. Even verder gekeken bij Kalvo. Een prachtige plek vlakbij een meer en natuurgebied. Helaas lagen op de beste plek om te ankeren vele visboeien en stelnetten.
Aan de zijkant een plek gezocht en omdat de wind zich koest zou houden kon dit wel.
Het heeft bijna de hele dag wat gemiezerd en in de Genner Bugt ging het flink los met de buien, Ook die waren verwacht.

De afsluiting van een dagje echt zeilen. Raggen noem ik dat. Mooie wind uit de goede hoek en mijlen maken. Gewoon genieten van alles om je heen. Deze dagen zijn er niet vaak.
Zicht op de uitgang

Een paar lokale vissers
Dit was gisteren van Pedderskov naar Thuro Bund, (het is soms lastig de foto's er synchroon op te zetten) Hier is het goed liggen.
De schipper heeft hiet nog even lekker gezwommen. Het scheepslog meet de afstand en snelheid door het water. Dat is kan anders zijn dan de SOG (speed over ground) die gemeten wordt met de satelliet. Het log ging steeds langzamer. En terwijl op de SOG de snelheid tot maximaal 11 was opgelopen deze reis (was vast van een golf af) Liep de bootspeed alleen maar terug.
Of een pok of zeegras in het wieltje. Het eerst was het geval. Ondanks de werfbeurt in juni waren op een aantal plekken pokken aanwezig. Precies op de kop een aantal. Op en rond het log en op de achterkant van het roer en om de schroef. Deze verwijdert. Maar wel gek. Misschien heeft het iets te maken met dat ze het alleen op die plek lekker vinden zitten ondanks de koper oxide en gif die in de antifouling zit. De rest was schoon.

Nu was het log weer schoon en draait weer al vanouds gelijk op met de SOG als er geen stroom staat.
2 grote modelboten. Er zit in beide boten een heer. In de avond is er op Thuro Bund een lady,s sail. Nou ze kunnen er wat van. De Skua is ook een keerpunt geworden. Goed om te zien. Vooral de jonge meiden die lol in,t zeilen hebben.

Een chagrijnig Svendborg om 08.00

Het grote beschilderde dok

We lopen dit jaar weer niet Svendborg aan. Hier vertrekt de veerboot naar Skarö

Svendborg brug. Vanaf hier trekt de wind aan.
We wilden naar Dyvig. We zouden ons een paar dagen rustig moeten houden ivm met een flinke depressie bij Engeland die heel Noord-West Europa in zijn greep heeft. De kerndruk daalt zelf tot 977 mb en dat is voor deze periode ongekend laag. Zelfs een winterdepressie heeft niet zo,n lage kerndruk. Vreemd jongens, het klimaat gaat langzaam rare dingen doen.

Er lijkt een windgaatje voor de Duitse Bocht te gaan ontstaan ergens volgend weekend. Na deze monsterdepressie komt er direct daarna hoge druk vanuit de Azoren. De plek van dit hogedrukgebied zorgt voor of Noord-Westen wind of een mooi soepel Oostenwindje. Het lijkt het laatste te worden. Het is nog erg ver weg maar als het er is moet je niet te ver van Kiel af zijn. Na zo,n periode van harde winden en onzeilbare dagen ga je extra letten op een windgat voor de Duitse Bocht. Het varen van dit gebied is lastig vanaf Zuid-West tot Noord West en met harde wind bijna onvaarbaar. De Skua wil ook nog graag naar het Duitse wad dus het is goed rekenen.
Onze strategie van een gaatje vinden lukt ons elke keer wel aardig. Ik doe dit al jaren op dezelfde manier. Vorig jaar was het gaatje 3 dagen wat uiteindelijk gereduceerd werd tot 8 uur. Je moet dan de laatste dagen of versnellen of vertragen.

Ik kan je zeggen dat dat laatste het gemakkelijkst is.



Hier zie je de boosdoener. 978 voor de Ierse kust. Hoeveel fronten kun je nog op een weerkaart kwijt. Een ding is duidelijk. Echt fijn weer wordt het niet. Zie de isobaren dicht tegen elkaar aan liggen. Wind!!!! De driehoekjes zijn koufronten (buien en buiige regen) de halve rondjes een warmtefront (motregen) De driehoekjes en halve rondjes op een lijn is een occlusie. Hier heeft het koufront het warmte front ingehaald. Dit betekend buien.

Het is zwembaar in de Genner Bugt. 20 graden.

Bui

En nog een
We gaan met 0 wind anker op bij de Genner Bugt. We maken ons op voor 11 mijl motoren. Toch het zeil op en de wind die er is is precies achter. Eerst zijn we lui en zetten geen boom voor de Genua uit. Dan ga je niet hard kan ik je zeggen. De boot gaat op deze nooit harder dan de wind waait en dan is er ook nog weerstand aanwezig van de boot in het water.

Uiteindelijk heb ik koffie gezet en tijdens het afkoelen toch maar de boom bijgezet. Na 3 minuten moest hij alweer weg. Dat is vaak zo. Als je iets aan de wind wil doen moet je ingewikkelde zeilvoering gaan doen dan weet je dat er wind komt en die verandert.

Hierna ging de wind flink aantrekken en toe er boven ons langs nog een onweerscomplex langs trok ,trok de wind aan tot bijna 6. Weer halve wind. Nu er geen golven stonden kon het zeil blijven staan en hebben alleen de Genua gereefd.
Al gauw liepen we Dyvig aan. Een soort Hurricane hole bestaande uit 3 “meertjes” met wat jachthavens. Daar is dus 100% beschutting wat resulteert in dat in zomerperiodes het hier overvol is met ankeraars. Wij mijden dit gebied dan meestal. Nu zijn de vakanties voorbij en zal er wel plek zijn.
Dyvig is voor mij een plek van herinneringen. Hier huurden we vroeger met mijn vader 2 x een boot om hier wat rond te zeilen. Ook wel geweest met de Beluga en als bemanning op een anders schip. Dyvig staat dus al wel 30 jaar in mijn geheugen.

We proberen deze keer Mjels Vig. Een meertje onder Dyvig. Je kunt net ankeren op maar een paar plekken. Het is er dan ook niet zo vol als de ankerplek in Dyvig.
Ook even geen regen.



Na regen komt.......
Er loopt een privé route gemakeerd met grote gekleurde stoorwillen naar het kleine jachthaventje. Die volgen we. En vlak voor de laatste moeten volgens de plotter afbuigen. Dat doen we maar al snel schuurt het zand onder aan het schip. Het zwaard was al omhoog. De diepgang is dan 1.05 m. We een gek gevoel dat je zand schuurt waar water moet staan.
Tja en nu. Even wat verkent en terug en verder op wordt het dieper. Helaas staan natuurlijk op de beste ankerplek weer visnetten. We ankeren op 2,10 meter en hopen dat er geen meter water wegwaait door de harde Zuiden wind morgen.
Als het hier echt hard waait uit het Zuid-Westen of Westen dwz 8bft of meer en wat langer in tijd kan het water door afwaaiing hier wel een meter zakken.
Gelukkig is het zand en planten dus dat kan geen kwaad en het water komt vanzelf ooit terug.

Maar het blijft raar. We liggen nog geen uur als de eerste Combine de akker aan de Westkant op rijdt en daar gaat oogsten. Hele stofwolken gaan over Dyvig en de havens. We liggen net goed maar het lawaai is niet prettig. Maar ja dit kun je makkelijker accepteren dan waterscooters en of vervelende jongetjes in snelle bootjes. Dit is echt nodig. Zeker omdat er weer een bak water aan komt van boven zal de boer het wel snel weg willen hebben. Maar op elke mooie ankerplek horen we het wel..  
Het veer van de Jutse kust naar Barso. We zien hier ook vele Bruinvisjes. Pracht gezicht die vinnetjes uit het water.

De natuurlijke dam voor Dyvig
In de avond zoeken we nog even op de weersites wat de beste strategie is voor Kiel. Of zondag naar Kappeln op de Schlei en daar maandag blijven liggen (veel wind) en een dinsdag korte zeildag naar Kiel of Zondag naar Sonderborg en daar maandag blijven liggen ( of ankeren achter Kegnaes) en dinsdag een lange dag. zeilen naar Kiel.
Vanmorgen was op de windsites op Zondag, Zuid-West verandert in Zuid. Dan is de Schlei niet te bereiken. We zien wel.
Deze dag maar boeken lezen, brood bakken en wat slapen. Het regent, de wind waait hard, giert door het want en de kachel staat aan. Wat wil je nog meer,,....Het leven voor een zeiler is vaak goed.


Mjels Vig
Hier is ie al teruggezakt naar 977. Hij heeft nog geen naam. Wie biedt.

Mjels Vig. Het kruisje is nu de ondiepte

Hier zie je de Mjelvig in het Dyvig fjord uitkomen.

Net een Dolfijnen snuit. 

Als

Geen opmerkingen:

Een reactie posten