|
Mist!!!
|
Mjels Vig (ankeren) - Sonderborg –
Vemming bugten (ankeren)D
Bij het opstaan was er mist. Potdicht
zat het. In de kooi hoorde ik al wel dat er iets aan de hand was. Je
hoort dikke solitaire druppen op het dek vallen. Dan weet je dat het
vochtig is.
Na een uur was de mist zodanig opgelost
dat er gevaren kon worden. Dit keer een andere weg naar de uitgang.
Niet over de ondiepte.
Nog even in Dyvig gekeken en naar de
Engelsen uit Nyborg gezwaaid die daar lagen te wachten voor hun
laatste loodjes naar de winteropslag in Augustenborg.
De Vig uit en het Als fjord op. Nog net
4 mijl kunnen zeilen en daarna was het in het smalle gedeelte van de
Sund precies tegen. Dus bij de Noord Kardinaal de zeilen neer en op
de motor.
Op Internet gezocht voor naar een site
waar de brugtijden van de Hans Christiaan Bro in Sonderborg. Elk heel
uur. Het wisselt nog wel eens vandaar. Vroeger was het elk half uur.
Dus wij precies uitgerekend dat we over
1 ½ uur bij de brug zouden zijn. Natuurlijk kun je wel raden wat er
gebeurde.....De tijden waren toch weer anders dan op Internet. Nu was
het 38' elk uur. Dus wij waren net bij de brug toen we zagen dat hij
weer dicht ging en we nog een uur moesten wachten.%#@%*& enzv
enzv
|
De prive markering naar het haventje van Mjel Vig. Veel duidelijker dan sommige offciele markeringen. |
|
Dyvig. De prachtig oude Kro is vervangen door een Zweedse uitspatting. |
|
De uitgang van de Vig |
|
De natuurlijke dam. |
|
Hier een zeeer snel varend vaartuig. Dit hadden we al eens eerder meegemaakt. Opeens tik je de AIS aan en zie je een 180 km/h aan komen.Het eind van stippellijn geeft plaats over 10 minuten aan..Het is een reddingshelikopter die dus ook een AIS heeft. |
|
Hier is tie dan. Was op weg van Haderslev naar het ziekenhuis in Sonderborg |
|
Brug over de Als Sund |
|
Mjels vig en Dyvig |
|
De tekening voorafgaand aan het afmeren. |
Het geluk was daar dat er aan de
noordkant van de brug prachtige aanlegmogelijkheden waren gekomen die
zelfs dichter bij de winkels lag dan de oude stad. Daar lig je tegen
palen, is het erg druk met verkeer en kijkers. Dat is even leuk maar
niet voor lang. Dus wij hier naar de kant. Geluk bij een ongeluk.
Daar werden we opgevangen door een
reislustige familie die in de afgelopen jaren een wereldreis en een
rondje Carib achter de rug hadden. Ze hadden ook een Aluminium schip
en al gauw ging het over laagdiktes, electrolyse en antifouling voor
Aluminium schepen. Hele relaxte mensen die net hun 3 weken
zeilvakantie aan het afronden waren in Denemarken. Ook heel veel wind
gehad daar.
Hij zei; hebben jullie geen blog? En
dat ie mijn blog nog had gelezen toen hij iets zocht over de Eider.
Grappig..Er waren ook kinderen mee die reizen en je kon aan ze zien
hoe sociaal en leergierig ze waren. Wat hebben die kinderen een hoop
bagage meegekregen waar ze hun hele leven war aan hebben.
|
Wat een uitzicht Wauw!!! |
|
Piepklein de Skua. Altijd herkenbaar aan zijn gele dek. Achter de Skua de reislustige Nederlanders |
|
De kustacademie |
De hele middag stroomde het van de
regen. Bah. Bij de boot staat een super modern hotel. Ik zag op de
17e dat er steeds heel veel mensen voor de ramen stond. Dus
nieuwsgierig als ik ben even naar de lobby gelopen. En ja hoor de
gemeente (Kommune) heeft hier een uitzicht etage op de 17e. Ze boeken
je in voor een half uur bezoek. Scant de lift met je QR code op de ticket en je
begeeft je tussen al het luxe van een hotel. En dat in je
“vieze”boord plunje. En idd er is geen 13e verdieping haha.
Maar het uitzicht was verbluffend. De
lift uit en toen was er de wauw factor. Erg bijzonder. Ik weet niet
of ik dit zou willen hebben dat “gewone”mensen door mijn super de
luxe hotel sjouwden.
Maar gelukkig zij wel.
|
De pr Christian Bro die dus alleen maar draait om '38 Op de brug staat de volgende opening. |
|
Het andere stuk van de kunstacademie. Op het dak staat een meeuwenverschrikker. Die laat geluiden horen van een meeuw in doodsangst zodat meeuwen een gebouwtje verder gaan poepen. |
|
De stille stad van Sonderborg op zondag. |
|
Is ook al van Ahold. De prijsaanduiding is een soort Mediamarkt. Digitale prijsaanduiding. In tussentijd als jij naar de kassa loopt hebben zij net stiekem de prijzen verhoogd. |
|
Het super "posh"hotel. Met bubbelbad aan de kade. Het uitzichtpunt zie je onder de naam van het hotel. De volledig glazen verdieping. Doet mij erg denken aan het WTC in New York. Dat zag er ook zo uit. Daar was ik ooit en is later een onder dit uitzicht punt, een vliegtuig in gevlogen. Vaak heb ik gedacht wat zou ik gedaan hebben als mij dat toen zou zijn overkomen. Nu is alles goed gegaan. Geen vliegtuig gezien. |
|
De oude haven |
n de avond nadat het eindelijk wat
droger werd naar de Fotex om boodschappen te doen. Nog door de stille
stad gelopen en via de oude haven ( lekker bootjes kijken) terug aan
boord.
In de oude haven lag ook de oude
Eendracht waar Jan nog op gevaren heeft. Wel bijzonder om te zien dat
het schip na 50 jaar nog vaart. Het zag er wel gehavend en sleets
uit. Ook erg veel roest op kwetsbare plekken aan dek. Hij(zij) heet
nu Johann Schmitt en als thuishaven Bremen. We hebben haar ooit
Burkana (Borkum) binnen zien lopen en midden in de haven lag ze 10 graden over
zij en aan de grond. Ze moest eerst uren wachten (het moest nog laag
worden) tot ze weer de haven kon uitvaren zonder aan de kant te zijn
geweest.
|
Het fort aan de haven |
|
De prachtige enorme Deense wimpel bij het fort. |
|
Kunst in Brons |
|
Ook kunst |
|
Ook dit kom je tegen. Een hele oude mini Lesiure. Nog geen 6 meter en kijk is...2 personen en en windfaan stuurinrichting. Hij wil toch niet de oceaan over.. |
|
Kunst in Corten staal |
Vanmorgen nog de laatste boo(t)dschappen
bij de Fotex. Kon niet via een caissière betalen (was er niet) maar
moest alle boo(t)dschappen zelf scannen onder begeleiding van een Deense
mevr. (zij deed 4 scanbalies) Ook hier gaan ze met de toekomst mee.
Toch praat ik liever tegen een leuke cassiere of kassier. Vooral als
ze je vragen of je de bon wil en je geen Deens spreekt. Even
verwarring en ze gaan vloeiend over op Engels.
Om 10.30 log gegooid in een flinke
stroom en lagerwal bij windkracht 5 (gezegend de stroom zonder
boegschroef) Dat ook weer even geoefend op de achterspring.
En ja om 10.38 door de
brug.
|
Kunst in RvS bij de boot. Dit zijn ringen van 10 meter in doorsnede |
|
De oude Eendracht |
|
Dit was Jan zijn oude boot... |
Kiel is geen optie vandaag. De wind
was teveel Zuid en te hard. 5-6 en af en toe 7. Nee dat doen we niet.
Morgen minder wind en er is geen haast. We zagen een aantal boten erg
scheef gaan. In de stad is het toch gauw 2 bft minder.
Rechtsaf naar de Vemming bugten of
links af, achter Kegnaes. Keg (beide ankerplaatsen) Kegnaes was
morgen slechter als uitgangspunt voor Kiel maar was nu bezeilbaar.
Vemmingbugten gaf morgen een goede start naar Kiel maar was nu ½ uur
motoren. Het werd het laatste. Hier had ik nog nooit geankerd en
achter Kegnaes wel diverse keren dagen gelegen ivm harde wind.
Na een kwartier werden de golven minder
en minder en na nog een kwartier lagen we op 4 meter water 50 meter
uit de kust. De kust valt hier binnen 150 meter van 0 naar 26 meter.
Je moet veel ketting steken en je anker goed laten ingraven om hier
veilig te liggen en niet 's, nachts aan de andere kant van de baai
wakker te worden.
Het anker houdt en al gauw staat er een
dikke 6 bft met felle buien. Een prachtige ankerplek. Achter de
bossen en nu we zoveel wind al hebben gehad wordt het prima slapen.
Het anker zal nu echt wel vast zitten. Een prima anker plek. En er is
helemaal niemand in de baai.
Aan de overkant zien we de overvolle
Marina van Sonderborg liggen met die honderden satéprikkers in de
zon. Ik snap die mensen niet die het leuk vinden hier te liggen. De
haven is zo nauw en vol. Brr ik zie me er al moeten afmeren met deze
harde wind en morgen weer weg moeten.
|
Oude stad en haven in de zon. Lastig afmeren aan de palen |
|
Stad met fort |
Morgen op naar Kiel. Gaan genieten van
maar 1 sluis. Van de 2 grote sluizen draait er tot en met september
maar 1. Dat zal een feest worden. Maar een dag voor gaan uittrekken.
Hierna de Eider af? Helgoland? De
Duitse eilanden af? Het weerbericht zal het gaan bepalen.
|
De oude Eendracht Nu de Johann Schmidt |
|
Al door de brug. De oude haven met wachtende bootjes voor de brug. |
|
Wachten en rondjes draaien voor de brug geeft soms grafisch wonderlijke effecten. |
|
Vanaf Sonderborg naar rechts. |
|
Ankeren op de 2 meterlijn. Het is er 4. |
|
Liggen aan een natuurgebied |
|
De satéprikkers in de jachthaven van Sonderborg. Hier liggen wij echt nooit. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten