donderdag 8 augustus 2019

Kerteminde - Nyborg

Kerteminde – Nyborg

Het zou om 11 uur volgens de weersites zuiden wind worden. Dan was de koers Kerteminde naar de grote Beltbrug minder goed te bezeilen maar na de brugpassage een goed wind naar Nyborg. Het was dus slim om om 11 uur bij de brug te zijn.
Er wordt dus om 08.30 anker op gegaan en aan de wind gezeild naar de brug. Dat gaat super. Ook nu lopen we 6,5 knoop met iets stroom mee. We kunnen en durven niet onder het lage gedeelte bij Nieborg door. Die is 18 m laag-laagwaterspring. De Skua is 17.50 incl marifoon antenne. Maar ja een beetje golfslag en je bent toch gauw een meter meer nodig.

We gaan dus maar richting het hoge gedeelte. We hoeven niet onder de hangbrug door maar nog net onder het vaste gedeelte. Die is 28 meter. Voor de brug doen we het zeil naar beneden omdat de wind idd zuid is geworden. We kunnen niet kruisen onder de brug daarvoor is het te smal. Het brede hanggedeelte is bestemd voor het grotere scheepvaartverkeer en daar wil je helemaal niet zijn. Al het verkeer vanaf 50km vanaf de brug wordt gevolgd door Great Belt traffic. Alle schepen groter dan 20 meter moeten zich hier dan ook melden. Wij niet maar ze volgen je wel.

Storebæltsbroen.

Totaal 18.000 m lang, Pijlers zijn 254 meter hoog. Doorvaarthoogte is 65 meter. Langste overspanning is 1624 meter. Kosten 5 miljard euries. Was gereed in 1998. De 3e grote hangbrug in de wereld.


Wij pakken een ander deel van de brug. 28 meter.

De loodsboot voor de Skua

Je ziet wel dat er wat wind staat.

Hier liggen in Nyborg

De invaart van de stad. Deze ligt wat uit de route en ze doen dan ook erg hun best het voor de watersporters aantrekkelijk te maken.

Hier passeren we de brug en moeten we nog wat door motoren voor de ondieptes.
Hier ook nog het eiland Sprögö. stategisch in de Belt in vroeger tijd

De koers vanaf Kerteminde

Zo moet je omvaren als je masthoogte langer is dan 18 m

Dit is nog wel een dingetje. Hier varen we over een gelijkstroom kabel. Die ligt 30 meter diep en heeft invloed op het electronisch kompas in de boot. Opeens denkt handige Harry ( onze auto pilot als ie raar doet) ik ga lekker ergens anders heen. De zeilen gaan klapperen. O ja er ligt een kabel onder in de zee. Wisselstroomkabels doen dit niet of minder. Vandaar die rare slinger in de koerslijn. Dat paarse kringel lijntje is de kabel.


Hebben ze hier ook haha

Zou dat lekker zijn?

Dit wel.

Tijd voor de was. Men neme 1 vuilniszak. Vullen met was en heet water uit de boiler(van de motor) en Biotex. Nachtje laten staan en het slingeren van de boot in windkracht 6 doet de rest.

Hier liggen we. Aan de hoge "wal"Deze flats stonden er vorig jaar nog niet.
We liggen als het kan altijd in de Gamle (oude) havn. De nieuwe jachthaven is een sfeerloze boten opslag. 

Dit is altijd een hele gezellige steiger. Vorig jaar ook. Iedereen helpt elkaar met afmeren of verplaatsen. Achter ons liggen nu een Engelse dame en 2 Schotse heren. Hele leuke gesprekken. Varen de hele zomer in de Oostzee en meren voor de winter af in Augustenborg.
Daar achter ligt een Duits echtpaar die heel gezellig kan vertellen. Vanmorgen is een ander Duits echtpaar vertrokken wat werkelijk waar stond te kwijlen van Skua. Hun wens was ook een Koopmans. Ze wilden alles weten. Of ze nu nog Koopmans fan zijn weet ik niet haha

Vorig jaar lagen we hier met de trage slak. Een echtpaar uit Nederland die een hele slow way of living and sailing hadden. Wel een beetje van geleerd. Mosselen eten die 's, morgens uit de haven van de kades werden gehaald en alleen varen als het kan.

Cortenstaal kunst

Deze tandarts is het geworden

Kunst in een rioolputdeksel

Kerk van Nyborg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten