Kerteminde – Nyborg
Het zou om 11 uur volgens de weersites
zuiden wind worden. Dan was de koers Kerteminde naar de grote
Beltbrug minder goed te bezeilen maar na de brugpassage een goed wind
naar Nyborg. Het was dus slim om om 11 uur bij de brug te zijn.
Er wordt dus om 08.30 anker op gegaan
en aan de wind gezeild naar de brug. Dat gaat super. Ook nu lopen we
6,5 knoop met iets stroom mee. We kunnen en durven niet onder het
lage gedeelte bij Nieborg door. Die is 18 m laag-laagwaterspring. De
Skua is 17.50 incl marifoon antenne. Maar ja een beetje golfslag en
je bent toch gauw een meter meer nodig.
We gaan dus maar richting het hoge
gedeelte. We hoeven niet onder de hangbrug door maar nog net onder
het vaste gedeelte. Die is 28 meter. Voor de brug doen we het zeil
naar beneden omdat de wind idd zuid is geworden. We kunnen niet
kruisen onder de brug daarvoor is het te smal. Het brede hanggedeelte is bestemd voor het grotere scheepvaartverkeer en daar
wil je helemaal niet zijn. Al het verkeer vanaf 50km vanaf de brug
wordt gevolgd door Great Belt traffic. Alle schepen groter dan 20
meter moeten zich hier dan ook melden. Wij niet maar ze volgen je
wel.
Storebæltsbroen. |
Totaal 18.000 m lang, Pijlers zijn 254 meter hoog. Doorvaarthoogte is 65 meter. Langste overspanning is 1624 meter. Kosten 5 miljard euries. Was gereed in 1998. De 3e grote hangbrug in de wereld. |
Wij pakken een ander deel van de brug. 28 meter. |
De loodsboot voor de Skua |
Je ziet wel dat er wat wind staat. |
Hier liggen in Nyborg |
De invaart van de stad. Deze ligt wat uit de route en ze doen dan ook erg hun best het voor de watersporters aantrekkelijk te maken. |
Hier passeren we de brug en moeten we nog wat door motoren voor de ondieptes. Hier ook nog het eiland Sprögö. stategisch in de Belt in vroeger tijd |
De koers vanaf Kerteminde |
Zo moet je omvaren als je masthoogte langer is dan 18 m |
Zou dat lekker zijn? |
Dit wel. |
Tijd voor de was. Men neme 1 vuilniszak. Vullen met was en heet water uit de boiler(van de motor) en Biotex. Nachtje laten staan en het slingeren van de boot in windkracht 6 doet de rest. |
Hier liggen we. Aan de hoge "wal"Deze flats stonden er vorig jaar nog niet. We liggen als het kan altijd in de Gamle (oude) havn. De nieuwe jachthaven is een sfeerloze boten opslag. |
Cortenstaal kunst |
Deze tandarts is het geworden |
Kunst in een rioolputdeksel |
Kerk van Nyborg |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten