dinsdag 27 augustus 2019

Eider - Helgoland

Ankeren Wad op de Eider – Helgoland


Avond op de Eider
Ankeren Wad op de Eider – Helgoland

Het wordt ankeren op het Wad bij de Eider. Het werd bij het Eider sperrwerk hoog water en ondanks de lange lijnen lagen we 2 meter van de wal. Langs zo,n damwand en 2 palen ligt het niet lekker. Er is idd geen enkele faciliteit voor jachtes op het sperrwerk. Ze willen je eigenlijk liever niet. Vannacht is het ook nog lagerwal met Zuid-Oost 4-5. Weg dan maar en een ankerplekje zoeken.
Met nog wat stroom tegen varen we op het laatste inkomend tij naar een ankerplek 3 mijl vanaf het sperrwerk. Het is nog een uurtje wat hobbelig door stroom tegen wind maar als de stroom afgaand wordt keert de zalige ankerrust weer terug. De wind wordt zeker geen Zuid-Oost 4-5 maar het blijft een kleine 3. Met de AIS aan en een extra ankerlicht komt de Skua de nacht door.

Op de wal zien we een waar lichtorgelspel van rode knipperlichten. Alle windmolens, en dat zijn er veel hebben een rood knipperlicht in de nacht. Ik vraag mij af of een piloot door deze bomen het bos nog ziet.
Conclusie van de Eider is; een prachtig stuk vaarwater als alternatief voor het hele Kielerkanaal. Prima bevaarbaar met vriendelijke en soepele bedienaars van bruggen en sluizen. Van beide kanten in te varen. Naar het Oosten moet je eigenlijk wel gelijk naar Tönningen doorvaren en daar kun je dan met 1.10m 3 uur voor hoogwater naar binnen. Goed uitrekenen hoe laat je bij Helgoland vertrekt. Helgoland -Eidersprerrwerk is 32 mijl en Eidersperrwerk -Tönningen is 6 mijl. + Sluistijd 15 min meerekenen.
Bij het Eidersperrwerk zijn geen faciliteiten voor langer liggen dan een paar uur op het tij wachten. Andersom het zelfde. Het beste is vertrek iets voor HW vertrek uit Tönningen en dan heb je het volledige uitgaande tij mee naar Helgoland. Dit natuurlijk sterk afhankelijk van hoe de wind waait en hoe hoog de golfopbouw is.



       

Sankt Peter Ording

Wat een bochten

Het Wad na het Sperrwerk Op het ankertje lag de Skua
De volgende ochtend is het een lekker Zuid-Oost 3-4 en we zeilen de Eider af. Het was voorheen een bochtig stukje waar je goed op de tonnen moest letten. Nu is het een “snelweg”van tonnen in bijna een rechte lijn de Eider af. Op de drempel meten we minste diepte 4.20m 3 uur na hoogwater.
Je moet hier dus op dit moment met harde westenwind. Dan is het hier niet fijn. Maar dat is in alle zeegaten van,t Wad zo.

We hebben nu “freie Fahrt”naar Helgoland. We zetten de Code 0 bij en met 5 knoop gaan we richting Helgoland. Onderweg komen we nog wat zeiler tegen die van Sylt naar Cux zeilen.
De lucht is erg vochtig en pas laat komt Helgoland in zicht. Een 60-80 m hoge rode steenbult in de Noordzee.

Om 13.00 varen we om het natuurgebied heen en gaan we de haven binnen. Ook dit is erg bijzonder. De vorige keer lagen we aan de NW kade maar nu zijn er getijde onafhankelijk steigers aan de Zuid-Oostkade. Er liggen nog wel jachten aan de NW kades maar dat is aan lange lijnen aan de kade. Er is bij de Zuid-Oostkade een mooie plek vrij naast een motorboot. Een oud visser uit Friederichskoog.  
De "snelweg"naar buiten

38 knoop. 70 km /h Nwe passagiers halen uit Cuxhafen

De laatste rode ton voor de haven

Hier loopt de Skua Helgoland aan

Onze zoektocht in de haven
Het havenmeester gebeuren is nog wel een dingetje. Alle vorige keren zat hier een “echt Duitser met uniform” Ich muss genauw wiessen wir lang ihren schiff ist”' En we mogen 24 uur hier liggen en geen minuut later vertrekken anders moet je weer voor 24 uur betalen.
Nu zit er een vriendelijke Hafenmeisterin die het allemaal soepel uitlegt. En idd betaal je nog steeds voor 24 uur maar dat echte “Duitser in Uniform” ontbreekt nu echt.

We gaan na een ship shape het eiland verkennen.  

Vanaf de Eider naar Helgoland. Er onder zie je de route die de Skua anders vaart

Naast de motorboot

Nu nog geen naastliggers. Later kwamen de 2 Hollandse boten uit Friederichstadt. Natuurlijk naast ons. Maar Ans was er niet meer bij deze keer.

Messcherpe boeg

Hier zie je goed het verschil tussen Oberland en Unterland
Helgoland is een rode steenklomp oprijzend uit de Noordzee. Het lijkt op geen enkele wijze op de Waddeneilanden om zich heen. Het is altijd een belangrijk strategische plek geweest. Allereerst waren het slechts vissers die er woonden maar al gauw was het de plek waar vanaf be-loots werd voor de Elbe en de Eider. Ook was het strategisch in de 1e wereldoorlog. Het werd pas een echte Marine haven met de opkomst van het Nationaal Socialisme na de jaren '30. Er werd een enorme Marine haven gebouwd en er waren plannen om de haven zo groot te maken dat Dune (het naastgelegen eiland) en Helgoland een zouden worden. Dat is er nooit van gekomen gelukkig.
Helgoland was in de 2e wereldoorlog een Onderzeebootbasis en is in 40-45 al stevig aangevallen door de Engelsen. Na de capitulatie werd in 1947 door de Engelsen getracht het eiland compleet weg te bombarderen. Echt gigantische hoeveelheid munitie werd er over dit eiland heen gegooid met een klapper van een 5200 ton Vliegtuig bom. De lokale bevolking zat in diepe ondergrondse schuilkelder van het eiland. Deze zijn nog volledig in tact en bezoekbaar. Maar de bevolking wat waarschijnlijk nooit iets met oorloghandelingen te maken heeft gehad heeft daar in gigantische angst gezeten daar het eiland schudde op zijn grondvesten.

Het is de Engelsen niet gelukt het eiland weg te bombarderen. Wel was alles wat er aan infrastructuur bestond, vernietigt.  
Haven vanaf de rots

Deze kerstboom al van verre zichtbaar
De Hermann Marwede. Een mega grote reddingsboot voor dit uiterst gewelddadige water rondom Helgoland 46 meter lang. Ook een vrijwillige organisatie in Duitsland
Zo zie je de vorm van het eiland goed
Er zijn een groot aantal Helgolanderers bij omgekomen en op een aantal gedenkplekken staat ook de tekts (Warum?) Want dat is ook zo. Waarom 2 jaar na de capitulatie dit nog doen.

Het dorp is vrij groot en is heel dicht op elkaar gebouwd ivm de beschikbare ruimte. Er is een “obenland”en een “unterland". Dwz er staan huizen hoog op de rots en op het lage gedeelte staan ook huizen. De huizen stammen dus allemaal van na 1947 dus er is weinig ouds te zien.


De vuurtoren van Helgoland

Helgoland was voor de EU een echt belasting vrij eiland en je kon er zee goedkoop drank, sigaretten, parfum en Diesel kopen. Er waren dan ook tientallen schepen die uit de havens rond Helgoland hierop voeren. Die ankerden dan in de Sund en de passagiers werden met kleine vissersschepen van boord gehaald. Hier heeft Helgoland zijn welvaart ook aan te danken.
Nu Duitsland in de EU zit en het niet meer een echt belasting paradijs meer is het slecht de BTW die je niet hoeft te betalen. Het aantal mensen dat er komt is dan ook sterk afgenomen. Nu zijn het gewoon dagjes mensen die met een snelle catamaran worden over gezet en er is nog 1 grote boot.
Nog steeds stikt het van de Tax free winkels en scheepsbevorading.


Kijk naar de vuurtoren en dan zie je hoe hoog het eiland is.

Het kistje met het boek

De Jan van Genten. Met hun jongen. Van pluizenbol naar Juvent
Als alle dagjes mensen weer weg zijn is het eiland weer voor de Helgolanders, vakantiegangers en de jachtjes mensen. Dan is het ook heel mooi om over de 2500 rondweg op het oberland te lopen.
Het oberland is erg heuvelig door de bomkraters en er broeden op de kliffen vele soorten vogels zoals Jan v Genten, zeekoeten en Alken.
Alleen de Jan v Genten zien we aanwezig om te broeden. Op de klifranden waar ze opzitten kan ze op een meter benaderen. Ze zijn niet schuw. Als je echt heel dicht bij hun jongen komt dan gaan ze klepperen als ooievaars en imponerend de vleugels uit zetten. Ik heb er uren naar kunnen kijken.



Dit filmpje doet het

Beide ouders hebben 1 jong. Die blijft wel 9 weken op de rots. Een van de ouders past op het kind. De ander gaat uit vissen. Als hij zijn krop vol heeft komt ze/hij aanvliegen en valt uit de lucht op de rots. Dan wordt er eerst ruzie gemaakt omdat ma of pa niet op de juiste plek is geland. Als hij of zij dan al pikkend en schreeuwend doorgeschoven is naar zijn eigen plekje met zijn familie is het eerst een warm welkom met de beide ega,s. Er wordt gevreën met de snavels en de koppen draaien om elkaar heen. Dit duurt wel 5 minuten. Het jong kijkt er naar, probeert mee te doen maar krijgt geen kans. Het staat er verloren bij en lijkt te denken toe nau kom nou met die vis ik het honger.
Na een tijdje braakt de ouder de vis en eet het jong. Dan valt het in slaap en lijkt voor dood op de rots te liggen. Je hebt een aantal fase,s eerst is het jong een echte pluizenbal, daarna wordt het een juvent en wordt het zwart gespikkeld en pas na een jaar komen de prachtige Jan v Genten kleuren te voorschijn.
En speelt zich op een meter afstand van je af. Zo bijzonder heb ik het nog zelden gezien.



Hier moet je geen bijt van krijgen. Ze hebben speciale tanden in de snavel die de vis die ze vangen beter kan vasthouden. Die doen erg zeer.

Na deze spectaculaire ontmoeting lopen we verder over het eiland. We zien nog Volkstuinen een groot voetbalveld, zwembad en sauna,s. Allemaal voor het vermaak van de gasten.
Ook is er een andere kleine jachthaven iets verder op. Daar mag je liggen tot 11 meter. Dus ook iets voor de Skua. Daar hoef je niet in pakjes te liggen (naast een ander schip liggen soms wel 16 dik)
Daar lig je gewoon aan een vingersteiger en er is een jachtclub. Daar lig je ook nog eens beter met Westelijke winden.

In de avond loop ik nog een keer de 2500 meter op het boven eiland en geniet van de spectaculaire zonsondergang en de speciale plek die dit eiland heeft in de Duiste bocht. Je ziet vele grote schepen varen op zee.
De vuurtoren op Helgoland is door zijn hoogte ook een zeer markant markeringslicht op deze plek. Als je langs de eilanden vaart zie je Helgogland altijd langs de kim scheren,


Zicht op Lange Anna. Hoe lang zal ze er nog staan

Helgoland is een echte zeehaven. Vanaf hier vertrekken vele jachten naar allerlei plekken met wisselende getijden. Op allerlei momenten moet je in deze haven dus ook verhalen. Je ziet soms hele pakjes boten van wel 5 stuks door de haven varen als alleen de eerste boot die voor de kant ligt wil vertrekken. Dit gaat de hele dag door. Je maakt dus ook altijd afspraken met de boten die naast je liggen wanneer je weg wilt of wanneer zij weggaan. Naast ons liggen nog 4 schepen. En wij liggen inmiddels tegen 2 aan. Want de motorboot is vertrokken naar zijn thuishaven.

We zijn hier een beetje flauw van en besluiten de volgende dag verder te gaan op het moment dat iedereen wil gaan varen. Het getijde voor Spiekeroog of Wangeroog is dan ook beter dan een dag later. Het wordt dan al bijna donker als we Spiekeroog binnen willen varen. Dus morgen maar weg. Om 20 uur is het nog wel licht.
Na het ochtend verhalen ga ik naar de Inselbacker. Deze bakkerij bakt voor alle winkels en hotels in het dorp. Daar koop je direct aan de balie van de bakkerij. Het ruikt daar heerlijk. Na een trek aan de bel komt er een aardige dame en ik neem 8 normal brötchen. Dat zijn die lekkere.
De vorige keren dat ik hier was was het een enorme bakkersvrouw met 1 tand. Die was nors en zo. Echt Duits. Nu dus alle vriendelijkheid (het is vast niet haar dochter). Ook Duitsland verandert.

Na de broodjes loop ik nogmaals dit mooie eiland over. Je raakt niet uitgekeken en al de geschiedenis lezend of de borden gaat dit eiland je steeds meer boeien. De Skua komt hier vast nog weer.




Hier andere schepen in de kerk. Beetje moderner

Oude behouden grafsteen

De haven

Zie de mensjes op de rots. En hoe mooi de zon

Schapen zorgen voor het groen. Ze hebben geen hoogte vrees


Bijschrift toevoegen

Lange Anna
Langzaam van pluizenbol naar Juvent



Geen groene flits gezien.. Het eind van de dag. Morgen komt ie gewoon weer op.

De avond gloed over het eiland

De haven met de bootjes

De Hermann Marwede

Hier zie je de "tochter"boot. Die kunnen ze lanceren voor het ondiepe werk

Die Insel Backerij

De tax free shops



Mmmmm

We gaan weer. Op naar Spiekeroog 

Ligt nu vlakbij zijn oude werkplek. Elbe 1

Haven van Spiekroog

De invaart met de verplaatste aanloopton

Hier zie je de track zonder tonnen op de kaart.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten