Ankeren Wad op de Eider – Helgoland
|
Avond op de Eider |
Ankeren Wad op de Eider – Helgoland
Het wordt ankeren op het Wad bij de
Eider. Het werd bij het Eider sperrwerk hoog water en ondanks de
lange lijnen lagen we 2 meter van de wal. Langs zo,n damwand en 2
palen ligt het niet lekker. Er is idd geen enkele faciliteit voor
jachtes op het sperrwerk. Ze willen je eigenlijk liever niet.
Vannacht is het ook nog lagerwal met Zuid-Oost 4-5. Weg dan maar en
een ankerplekje zoeken.
Met nog wat stroom tegen varen we op
het laatste inkomend tij naar een ankerplek 3 mijl vanaf het sperrwerk. Het is nog een uurtje wat hobbelig door stroom tegen wind
maar als de stroom afgaand wordt keert de zalige ankerrust weer
terug. De wind wordt zeker geen Zuid-Oost 4-5 maar het blijft een
kleine 3. Met de AIS aan en een extra ankerlicht komt de Skua de
nacht door.
Op de wal zien we een waar
lichtorgelspel van rode knipperlichten. Alle windmolens, en dat zijn
er veel hebben een rood knipperlicht in de nacht. Ik vraag mij af of
een piloot door deze bomen het bos nog ziet.
Conclusie van de Eider is; een prachtig stuk vaarwater als alternatief voor het hele Kielerkanaal. Prima bevaarbaar met vriendelijke en soepele bedienaars van bruggen en sluizen. Van beide kanten in te varen. Naar het Oosten moet je eigenlijk wel gelijk naar Tönningen doorvaren en daar kun je dan met 1.10m 3 uur voor hoogwater naar binnen. Goed uitrekenen hoe laat je bij Helgoland vertrekt. Helgoland -Eidersprerrwerk is 32 mijl en Eidersperrwerk -Tönningen is 6 mijl. + Sluistijd 15 min meerekenen.
Bij het Eidersperrwerk zijn geen faciliteiten voor langer liggen dan een paar uur op het tij wachten. Andersom het zelfde. Het beste is vertrek iets voor HW vertrek uit Tönningen en dan heb je het volledige uitgaande tij mee naar Helgoland. Dit natuurlijk sterk afhankelijk van hoe de wind waait en hoe hoog de golfopbouw is.
|
Sankt Peter Ording |
|
Wat een bochten |
|
Het Wad na het Sperrwerk Op het ankertje lag de Skua |
De volgende ochtend is het een lekker
Zuid-Oost 3-4 en we zeilen de Eider af. Het was voorheen een bochtig
stukje waar je goed op de tonnen moest letten. Nu is het een
“snelweg”van tonnen in bijna een rechte lijn de Eider af. Op de
drempel meten we minste diepte 4.20m 3 uur na hoogwater.
Je moet hier dus op dit moment met
harde westenwind. Dan is het hier niet fijn. Maar dat is in alle
zeegaten van,t Wad zo.
We hebben nu “freie Fahrt”naar
Helgoland. We zetten de Code 0 bij en met 5 knoop gaan we richting
Helgoland. Onderweg komen we nog wat zeiler tegen die van Sylt naar
Cux zeilen.
De lucht is erg vochtig en pas laat
komt Helgoland in zicht. Een 60-80 m hoge rode steenbult in de
Noordzee.
Om 13.00 varen we om het natuurgebied
heen en gaan we de haven binnen. Ook dit is erg bijzonder. De vorige
keer lagen we aan de NW kade maar nu zijn er getijde onafhankelijk
steigers aan de Zuid-Oostkade. Er liggen nog wel jachten aan de NW
kades maar dat is aan lange lijnen aan de kade. Er is bij de
Zuid-Oostkade een mooie plek vrij naast een motorboot. Een oud visser
uit Friederichskoog.
|
De "snelweg"naar buiten |
|
38 knoop. 70 km /h Nwe passagiers halen uit Cuxhafen |
|
De laatste rode ton voor de haven |
|
Hier loopt de Skua Helgoland aan |
|
Onze zoektocht in de haven |
Het havenmeester gebeuren is nog wel een
dingetje. Alle vorige keren zat hier een “echt Duitser met uniform”
Ich muss genauw wiessen wir lang ihren schiff ist”' En we mogen 24
uur hier liggen en geen minuut later vertrekken anders moet je weer
voor 24 uur betalen.
Nu zit er een vriendelijke
Hafenmeisterin die het allemaal soepel uitlegt. En idd betaal je nog
steeds voor 24 uur maar dat echte “Duitser in Uniform” ontbreekt
nu echt.
We gaan na een ship shape het eiland
verkennen.
|
Vanaf de Eider naar Helgoland. Er onder zie je de route die de Skua anders vaart |
|
Naast de motorboot |
|
Nu nog geen naastliggers. Later kwamen de 2 Hollandse boten uit Friederichstadt. Natuurlijk naast ons. Maar Ans was er niet meer bij deze keer. |
|
Messcherpe boeg |
|
Hier zie je goed het verschil tussen Oberland en Unterland |
Helgoland is een rode steenklomp
oprijzend uit de Noordzee. Het lijkt op geen enkele wijze op de
Waddeneilanden om zich heen. Het is altijd een belangrijk
strategische plek geweest. Allereerst waren het slechts vissers die
er woonden maar al gauw was het de plek waar vanaf be-loots werd voor
de Elbe en de Eider. Ook was het strategisch in de 1e wereldoorlog.
Het werd pas een echte Marine haven met de opkomst van het Nationaal
Socialisme na de jaren '30. Er werd een enorme Marine haven gebouwd
en er waren plannen om de haven zo groot te maken dat Dune (het
naastgelegen eiland) en Helgoland een zouden worden. Dat is er nooit
van gekomen gelukkig.
Helgoland was in de 2e wereldoorlog een
Onderzeebootbasis en is in 40-45 al stevig aangevallen door de
Engelsen. Na de capitulatie werd in 1947 door de Engelsen getracht
het eiland compleet weg te bombarderen. Echt gigantische hoeveelheid
munitie werd er over dit eiland heen gegooid met een klapper van een
5200 ton Vliegtuig bom. De lokale bevolking zat in diepe
ondergrondse schuilkelder van het eiland. Deze zijn nog volledig in
tact en bezoekbaar. Maar de bevolking wat waarschijnlijk nooit iets
met oorloghandelingen te maken heeft gehad heeft daar in gigantische
angst gezeten daar het eiland schudde op zijn grondvesten.
Het is de Engelsen niet gelukt het
eiland weg te bombarderen. Wel was alles wat er aan infrastructuur
bestond, vernietigt.
|
Haven vanaf de rots |
|
Deze kerstboom al van verre zichtbaar |
|
De Hermann Marwede. Een mega grote reddingsboot voor dit uiterst gewelddadige water rondom Helgoland 46 meter lang. Ook een vrijwillige organisatie in Duitsland |
|
Zo zie je de vorm van het eiland goed |
Er zijn een groot aantal Helgolanderers bij omgekomen en op een aantal gedenkplekken staat ook
de tekts (Warum?) Want dat is ook zo. Waarom 2 jaar na de
capitulatie dit nog doen.
Het dorp is vrij groot en is heel dicht
op elkaar gebouwd ivm de beschikbare ruimte. Er is een “obenland”en
een “unterland". Dwz er staan huizen hoog op de rots en op het lage
gedeelte staan ook huizen. De huizen stammen dus allemaal van na 1947
dus er is weinig ouds te zien.
|
De vuurtoren van Helgoland |
Helgoland was voor de EU een echt
belasting vrij eiland en je kon er zee goedkoop drank, sigaretten,
parfum en Diesel kopen. Er waren dan ook tientallen schepen die uit
de havens rond Helgoland hierop voeren. Die ankerden dan in de Sund
en de passagiers werden met kleine vissersschepen van boord gehaald.
Hier heeft Helgoland zijn welvaart ook aan te danken.
Nu Duitsland in de EU zit en het niet
meer een echt belasting paradijs meer is het slecht de BTW die je
niet hoeft te betalen. Het aantal mensen dat er komt is dan ook sterk
afgenomen. Nu zijn het gewoon dagjes mensen die met een snelle
catamaran worden over gezet en er is nog 1 grote boot.
Nog steeds stikt het van de Tax free
winkels en scheepsbevorading.
|
Kijk naar de vuurtoren en dan zie je hoe hoog het eiland is. |
|
Het kistje met het boek |
|
De Jan van Genten. Met hun jongen. Van pluizenbol naar Juvent |
Als alle dagjes mensen weer weg zijn is
het eiland weer voor de Helgolanders, vakantiegangers en de
jachtjes mensen. Dan is het ook heel mooi om over de 2500 rondweg op
het oberland te lopen.
Het oberland is erg heuvelig door de
bomkraters en er broeden op de kliffen vele soorten vogels zoals Jan
v Genten, zeekoeten en Alken.
Alleen de Jan v Genten zien we aanwezig
om te broeden. Op de klifranden waar ze opzitten kan ze op een meter
benaderen. Ze zijn niet schuw. Als je echt heel dicht bij hun jongen
komt dan gaan ze klepperen als ooievaars en imponerend de vleugels
uit zetten. Ik heb er uren naar kunnen kijken.
Dit filmpje doet het
Beide ouders hebben 1 jong. Die blijft
wel 9 weken op de rots. Een van de ouders past op het kind. De ander
gaat uit vissen. Als hij zijn krop vol heeft komt ze/hij aanvliegen
en valt uit de lucht op de rots. Dan wordt er eerst ruzie gemaakt
omdat ma of pa niet op de juiste plek is geland. Als hij of zij dan
al pikkend en schreeuwend doorgeschoven is naar zijn eigen plekje met
zijn familie is het eerst een warm welkom met de beide ega,s. Er wordt
gevreën met de snavels en de koppen draaien om elkaar heen. Dit duurt
wel 5 minuten. Het jong kijkt er naar, probeert mee te doen maar
krijgt geen kans. Het staat er verloren bij en lijkt te denken toe
nau kom nou met die vis ik het honger.
Na een tijdje braakt de ouder de vis en
eet het jong. Dan valt het in slaap en lijkt voor dood op de rots te
liggen. Je hebt een aantal fase,s eerst is het jong een echte
pluizenbal, daarna wordt het een juvent en wordt het zwart gespikkeld
en pas na een jaar komen de prachtige Jan v Genten kleuren te
voorschijn.
En speelt zich op een meter afstand van
je af. Zo bijzonder heb ik het nog zelden gezien.
|
Hier moet je geen bijt van krijgen. Ze hebben speciale tanden in de snavel die de vis die ze vangen beter kan vasthouden. Die doen erg zeer. |
Na deze spectaculaire ontmoeting lopen
we verder over het eiland. We zien nog Volkstuinen een groot
voetbalveld, zwembad en sauna,s. Allemaal voor het vermaak van de
gasten.
Ook is er een andere kleine jachthaven
iets verder op. Daar mag je liggen tot 11 meter. Dus ook iets voor de
Skua. Daar hoef je niet in pakjes te liggen (naast een ander schip
liggen soms wel 16 dik)
Daar lig je gewoon aan een
vingersteiger en er is een jachtclub. Daar lig je ook nog eens beter
met Westelijke winden.
In de avond loop ik nog een keer de
2500 meter op het boven eiland en geniet van de spectaculaire zonsondergang en de speciale plek die dit eiland heeft in de Duiste
bocht. Je ziet vele grote schepen varen op zee.
De vuurtoren op Helgoland is door zijn
hoogte ook een zeer markant markeringslicht op deze plek. Als je langs
de eilanden vaart zie je Helgogland altijd langs de kim scheren,
|
Zicht op Lange Anna. Hoe lang zal ze er nog staan |
Helgoland is een echte zeehaven. Vanaf
hier vertrekken vele jachten naar allerlei plekken met wisselende
getijden. Op allerlei momenten moet je in deze haven dus ook
verhalen. Je ziet soms hele pakjes boten van wel 5 stuks door de
haven varen als alleen de eerste boot die voor de kant ligt wil
vertrekken. Dit gaat de hele dag door. Je maakt dus ook altijd
afspraken met de boten die naast je liggen wanneer je weg wilt of
wanneer zij weggaan. Naast ons liggen nog 4 schepen. En wij liggen
inmiddels tegen 2 aan. Want de motorboot is vertrokken naar zijn
thuishaven.
We zijn hier een beetje flauw van en
besluiten de volgende dag verder te gaan op het moment dat iedereen
wil gaan varen. Het getijde voor Spiekeroog of Wangeroog is dan ook
beter dan een dag later. Het wordt dan al bijna donker als we
Spiekeroog binnen willen varen. Dus morgen maar weg. Om 20 uur is het
nog wel licht.
Na het ochtend verhalen ga ik naar de
Inselbacker. Deze bakkerij bakt voor alle winkels en hotels in het
dorp. Daar koop je direct aan de balie van de bakkerij. Het ruikt
daar heerlijk. Na een trek aan de bel komt er een aardige dame en ik
neem 8 normal brötchen. Dat zijn die lekkere.
De vorige keren dat ik hier was was het
een enorme bakkersvrouw met 1 tand. Die was nors en zo. Echt Duits.
Nu dus alle vriendelijkheid (het is vast niet haar dochter). Ook
Duitsland verandert.
Na de broodjes loop ik nogmaals dit
mooie eiland over. Je raakt niet uitgekeken en al de geschiedenis
lezend of de borden gaat dit eiland je steeds meer boeien. De Skua
komt hier vast nog weer.
|
Hier andere schepen in de kerk. Beetje moderner |
|
Oude behouden grafsteen |
|
De haven |
|
Zie de mensjes op de rots. En hoe mooi de zon |
|
Schapen zorgen voor het groen. Ze hebben geen hoogte vrees |
|
Bijschrift toevoegen |
|
Lange Anna |
|
Langzaam van pluizenbol naar Juvent |
|
Geen groene flits gezien.. Het eind van de dag. Morgen komt ie gewoon weer op. |
|
De avond gloed over het eiland |
|
De haven met de bootjes |
|
De Hermann Marwede |
|
Hier zie je de "tochter"boot. Die kunnen ze lanceren voor het ondiepe werk |
|
Die Insel Backerij |
|
De tax free shops |
|
Mmmmm |
|
We gaan weer. Op naar Spiekeroog |
|
Ligt nu vlakbij zijn oude werkplek. Elbe 1 |
|
Haven van Spiekroog |
|
De invaart met de verplaatste aanloopton |
|
Hier zie je de track zonder tonnen op de kaart. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten