Samsö voor anker – Sejerö voor
anker
Weer een best fijne zeildag volgt. Het
anker wordt om een uur of 10 opgehaald uit de mooie zandgrond van de
kust van Samsö. We hebben de hele nacht een beetje gewiegd. De
veerboten van Arhus naar Odden veroorzaken zoveel golfslag dat zelfs
op Samsö deze nog ruim voelbaar is. Om het half uur komen er weer
een paar rollers aan. Ook de vrachtschepen in de route doen hun
bijdrage hierin.
We hebben het precies voor de wind. En
die is niet hard. We hadden juist Samsö als uitgangspositie gekozen
omdat dan de wind ruim zou invallen. Het werd weer eens anders. Maar
dat is zeilen.
Sejerö in zicht Met Sejerö vuurtoren. Hier lopen we morgen omheen. |
Als gauw voeren we langs Veijro. Een
klein onbewoond eiland wat hoort bij het Stavn Fjord bij Samsö. Jan
had hierop heel vroeger op een reis van de Eendracht toen ze hier
voor anker lagen, konijnen gevangen. Het kan zomaar zijn.
Door een koerswijziging moesten we de
uitgeboomde Genua naar de andere zijde brengen. Dat is een aantal
keren gebeurd deze trip. Ook dat is zeilen.
Na een tijd kwamen we bij de
scheepvaartroute. Door Denemarken zijn 2 grote scheepvaartroutes naar
verder. Een is er bij Kopenhagen, De Sund. De brug tussen Sjaeland en
Zweden is niet zo hoog en het water niet echt diep voor grote
schepen. Die nemen een andere route door de grote Belt.
Hier varen dan ook de megaschepen
langs.
Vlak bij het strand. Het donkerblauwe is de 2 tot 0 meter waterdiepte |
Natuurlijk zie ik met mijn oude
scheepvaartblik dat we met 2 schepen een conflict krijgen. Ze zijn nu
nog schuin achter ons. En idd als we hun AIS signaal verlengen tot 30
minuten dan zien we dat we met beide schepen botsen. Niet doe dus. We
konden een slag terug maken maar met een boom uit is dat niet
prettig. Dan maar gekozen voor de Genua inrollen en op de boom laten
zitten en zo minder snelheid te lopen en zo het gevaar van aanvaring
te mijden.
Het lukt. Een grote Russische olie
tanker en een kleine chemicaliën tanker gaan voor ons langs.
Wij hebben hierna vrije vaart over de
route. Je hoeft er echt niet aan te denken dat die schepen voor jouw
gaan wijken. 300 meter olietanker is zomaar niet van zijn koers en
zijn snelheid blijft nog wel 5 km niet echt langzamer.
Daar ver weg ligt de Skua voor anker. |
Eenmaal over de route komt. Sejero in
beeld. Allereerst de beroemde vuurtoren. We tuffen zo langs de kaap
naar de oostkant. De wind wordt vanavond nog een tijd noord west en
het eiland is zuid-oost, noord west georiënteerd. We kruipen helemaal
de baai in. Tegen de 2 meter grens aan. Dat is nog wel een dingetje.
Als we voor anker liggen zitten we binnen en horen we een raar
geluid. Het is de kiel die een begroeide steen raakt. Snel de kiel
omhoog. Het tij is hier toch een dikke 90 cm en dan heb je wel iets
van een probleem als je op 2 meter water ligt. Het gaat allemaal
goed. Ik ga nog even duiken naar het anker en ook die ligt goed. De
hele nacht slingeren we op de golfslag van de veerboten. Bijzonder
dat die nog zover van ons afvaren en er op het Kattegat ook geen
harde wind staat of zo.
Ik ga naar de kant met het bootje en
zie geen enkele mogelijkheid om het eiland op te komen. De boer heeft
alles afgezet met prikkeldraad. We liggen aan een golf terrein. Pas
als ik een dikke 2 km naar het zuiden loop krijg ik een kans het
eiland echt op te lopen in een vakantiepark. Daar vraag is of ik zo
naar het eiland kan komen. En dat kan. Mooi een goede optie om morgen
het eiland te verkennen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten