donderdag 8 augustus 2019

Samsö - Sejerö

Samsö voor anker – Sejerö voor anker

Weer een best fijne zeildag volgt. Het anker wordt om een uur of 10 opgehaald uit de mooie zandgrond van de kust van Samsö. We hebben de hele nacht een beetje gewiegd. De veerboten van Arhus naar Odden veroorzaken zoveel golfslag dat zelfs op Samsö deze nog ruim voelbaar is. Om het half uur komen er weer een paar rollers aan. Ook de vrachtschepen in de route doen hun bijdrage hierin.
We hebben het precies voor de wind. En die is niet hard. We hadden juist Samsö als uitgangspositie gekozen omdat dan de wind ruim zou invallen. Het werd weer eens anders. Maar dat is zeilen.



Sejerö in zicht Met Sejerö vuurtoren. Hier lopen we morgen omheen.



Hier zie je goed hoe de scheepvaart route en de diepe scheepvaart route loopt. Links is Samsö en rechts is Sejerö. Hier was ook de ontmoeting met de tankers. Die driehoekjes zijn schepen. Als je deze aanklikt op het scherm kan je zien wat het is, hoe snel ze gaan, welke koers en naar welke haven ze gaan.

Als gauw voeren we langs Veijro. Een klein onbewoond eiland wat hoort bij het Stavn Fjord bij Samsö. Jan had hierop heel vroeger op een reis van de Eendracht toen ze hier voor anker lagen, konijnen gevangen. Het kan zomaar zijn.
Door een koerswijziging moesten we de uitgeboomde Genua naar de andere zijde brengen. Dat is een aantal keren gebeurd deze trip. Ook dat is zeilen.

Na een tijd kwamen we bij de scheepvaartroute. Door Denemarken zijn 2 grote scheepvaartroutes naar verder. Een is er bij Kopenhagen, De Sund. De brug tussen Sjaeland en Zweden is niet zo hoog en het water niet echt diep voor grote schepen. Die nemen een andere route door de grote Belt.

Hier varen dan ook de megaschepen langs.  

Vlak bij het strand. Het donkerblauwe is de 2 tot 0 meter waterdiepte
Natuurlijk zie ik met mijn oude scheepvaartblik dat we met 2 schepen een conflict krijgen. Ze zijn nu nog schuin achter ons. En idd als we hun AIS signaal verlengen tot 30 minuten dan zien we dat we met beide schepen botsen. Niet doe dus. We konden een slag terug maken maar met een boom uit is dat niet prettig. Dan maar gekozen voor de Genua inrollen en op de boom laten zitten en zo minder snelheid te lopen en zo het gevaar van aanvaring te mijden.

Het lukt. Een grote Russische olie tanker en een kleine chemicaliën tanker gaan voor ons langs.

Wij hebben hierna vrije vaart over de route. Je hoeft er echt niet aan te denken dat die schepen voor jouw gaan wijken. 300 meter olietanker is zomaar niet van zijn koers en zijn snelheid blijft nog wel 5 km niet echt langzamer.

Daar ver weg ligt de Skua voor anker.

Eenmaal over de route komt. Sejero in beeld. Allereerst de beroemde vuurtoren. We tuffen zo langs de kaap naar de oostkant. De wind wordt vanavond nog een tijd noord west en het eiland is zuid-oost, noord west georiënteerd. We kruipen helemaal de baai in. Tegen de 2 meter grens aan. Dat is nog wel een dingetje. Als we voor anker liggen zitten we binnen en horen we een raar geluid. Het is de kiel die een begroeide steen raakt. Snel de kiel omhoog. Het tij is hier toch een dikke 90 cm en dan heb je wel iets van een probleem als je op 2 meter water ligt. Het gaat allemaal goed. Ik ga nog even duiken naar het anker en ook die ligt goed. De hele nacht slingeren we op de golfslag van de veerboten. Bijzonder dat die nog zover van ons afvaren en er op het Kattegat ook geen harde wind staat of zo.
Ik ga naar de kant met het bootje en zie geen enkele mogelijkheid om het eiland op te komen. De boer heeft alles afgezet met prikkeldraad. We liggen aan een golf terrein. Pas als ik een dikke 2 km naar het zuiden loop krijg ik een kans het eiland echt op te lopen in een vakantiepark. Daar vraag is of ik zo naar het eiland kan komen. En dat kan. Mooi een goede optie om morgen het eiland te verkennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten