De Spiekeroog 1 (1 van 3) |
Helgoland – Spiekeroog -Langeoog
De trossen gaan om 13 uur los. In de
haven worden alle lijnen opgeschoten en de stootwillen gaan in de
bakskist. Misschien kan er gezeild worden.
De verwachtingen zijn dat dit maar
minimaal zou zijn. Noord-Oost 2-3. Toen we nog binnen het havenhoofd
voeren werd het er druk. Er kwam een veerboot met toeristen aan en
het oude lichtschip Elbe. Daartussen nog de snelle catamaran. Hoe is
het allemaal mogelijk. Opletten geblazen. Er is een smalle corridor
vanuit de haven naar zee. Dit is omdat grote delen rondom Helgoland
natuurgebied zijn en je daar niet mag varen. Die corridor wordt ook
in de gaten gehouden. Er volgt een flinke boete als je er in vaart.
Het is erg heet en zo gauw al het
verkeer om ons heen minder wordt pakken we de dekwasslang en nemen
een douche koud water. Stoppen en zwemmen is toch een dingetje waar
we bij anderen al veel hebben zien misgaan.
Prachtig eiland. Een soort Schiermonnikoog. Zonder hoogbouw |
Wel een beetje kneuterig. Toch erg gemoedelijk |
Naar Spiekeroog en of Wangeroog
uberhaubt alle Noord Duitse waddeneilanden moet je een zee
ingewikkeld vaarwater over. Ten zuiden van Helgoland is een soort van
rotonde waar alle vrachtschepen invoegen, ten anker gaan op de rede
en uit en in varen naar respectievelijk de Jade en Weser en de Elbe.
Kortom een van de lastigste stukje vaarwater. Er zijn ook enkele
gebieden waar je niet mag komen. Dat zijn de “middenbermen”van de
vaarroutes. Deze routes mag je in principe wel kruisen maar dan
loodrecht op de route met een maximale hoek van 7 graden.
Alle reden om op dit bijna drukste
nautisch plekje in de wereld goed op te letten. Je kunt ook gauw
fouten maken en de Duitste autoriteiten zoeken die ook en beboeten je
direct. Er liggen veel patrouille schepen rondom en in dit gebied. Het
is dus een beetje stressen en op je oude vakgebied terugvallen.
Om de bewijslast voor de autoriteiten
zo klein mogelijk te maken doe je de AIS uit en reageer je op geen
enkele oproep van de verkeersleiding. Zo gauw je reageert hebben ze
je ATIS nummer en weten ze waar je zit.
Eigenlijk is dit wat je juist niet wil.
Je wil graag zichtbaar zijn voor de beroepsscheepvaart en reageren op
oproepen om meer duidelijkheid te creëren. We horen het ook van mede
bootjes mensen dat ze dit doen.
De Spiekeroog 2 |
Hier ligt de Skua op,t hoekje |
We doen de AIS dus uit maar het voelt
niet goed. Als gauw krijgen we al een situatie waarin we graag
zichtbaar willen zijn. Een mega groot containerschip van 400 meter
lang en 58 breed vaar vanuit het westen langzaam de route uit naar
het noorden. Vreemd. Op zijn AIS kunnen we de koers, snelheid en
bestemming aflezen. Ook hebben we de verlengingslijn vergroot naar
een half uur. We zien dan dat we op een termijn van een half uur een
aanvaring zouden krijgen want de lijnen gaan elkaar op de uiteinden
kruisen.
Maar het schip stopt af zien we en
draait heel langzaam naar het Noorden. Het lijkt naar de rede te
gaan. Uiteindelijk varen we 1 km van elkaar langs. Oefff.
Daarna gaat het een tijd goed. We
passeren een aantal routes maar al het verkeer gaat voor of achter
ons langs. Fijn zo,n AIS. Maar wij zenden geen AIS signaal uit maar
kunnen wel ontvangen.
Pas over de laatste route wordt het
vervelend. Er komen 2 mega containerschepen de Weser af vanuit
Bremerhaven en wij zitten midden in de West-Oost route. We zien op
zijn AIS dat hun bestemming Hamburg resp Rotterdam is. Van de eerste
krijgen we dus last. Als hij vanuit de Weser de Elbe in draait
krijgen we gedoe. We kunnen door zijn bijna 180 gr koerswijziging nog
niet zien of er ook een aanvaring dreigt.
We maken een inschatting dat hij met
zijn 20 knoop niet zo,n draai kan maken dat wij gevaar lopen en idd
zijn draai is aanmerkelijk en gaat ruim achter ons langs. Oefff
De 2e gaat richting Rotterdam en gaat
de Noordelijke route in.
We zitten al gauw op het hoekje van de
rede en wijzigen nu koers naar Spiekeroog. Nu moeten we de route van
de Jade en Weser nog kruisen. Gelukkig geen verkeer waar we een
aanvaring mee zouden krijgen. Eenmaal uit de route “Freie Fart”
naar Spiekeroog.
We tuffen op ecospeed verder en
Spiekeroog komt in het zicht. Het waypoint is de aanloopton van
Spiekeroog. Eenmaal daar ligt er nergens een ton of is een vaarroute
te zien. Wel zien we een Duits X.jacht met minimaal 2 meter het
zelfde zoeken.
De Skua komt uit het Oosten dus en we
zijn hem niet tegen gekomen dus hij moet verder west liggen. En idd 3
mijl (bijna 6 km) verder naar het westen ontwaren we tegen het felle
zonlicht een uiterton. De X is ons voor en leidt ond de weg naar
binnen. We zien nu ook de routetonen naar binnen. We fixen de plek
van de uiterton in de plotter en een paar posities van de X.
Met ruim 4 meter water is de invaart
prima. We vliegen nu met de stroom mee naar binnen naar de haven van
Spiekeroog. Zien ook een aantal schepen in de lagune liggen aan de
West kant van Spiekeroog. Heel bijzonder want dat is een soort tong
vanuit het zuiden tussen het strand. Het lijkt vanuit zee dus net of
alle kajuitjachten op het strand liggen.
Het lijkt ons een prachtplek maar nu ff
niet.
We varen de haven binnen. De veerboot
is net weg dus “freie fahrt” . Er was genoeg plek vrij in de
haven dus voor het kiezen. De jachthaven wordt gedeeld met de 3
veerboten dus echt rustig is het niet altijd.
Eenmaal betaald te hebben bij de
havenmeester (17 euries voor het liggen en 5,25 Kuhrtax) Puffen we
uit van deze toch best hectische tocht. We spreken ook de schipper
van de X en idd was hij ook niet op de hoogte van het verplaatsen van
de uiterton. Het blijkt 1 week geleden te zijn gebeurd. Het is vast
ergens te vinden ( NtM of Soltwater) te zijn geweest maar het was ons
niet bekend. De volgende dag ervaart een andere Nederlander
hetzelfde.
De volgende dag is een dorp en
stranddag. Spiekeroog is een soort Schier +. Veel kleine oude huisjes
en straatjes. Geen rechte straten. Geen autoverkeer. En Inselrust.
Dwz je wordt niet geacht te fietsen tussen 12 en 14. Ook zijn er een
aantal straten in het centrum, fiets vrij. Verboden te fietsen. Het
is een fijn eiland om te zijn. Het dorp wordt omzoomd door duinen en
eigenlijk is dat het ook. De duinen naar het Oosten zoals alle
eilanden hebben zijn op veel plekke niet aanwezig en daar heeft de
zee naar mijn mening in de winter vrij spel.
Een erg mooi eiland |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten