dinsdag 27 augustus 2019

Helgoland Spiekeroog

De Spiekeroog 1 (1  van 3)
Helgoland – Spiekeroog -Langeoog

De trossen gaan om 13 uur los. In de haven worden alle lijnen opgeschoten en de stootwillen gaan in de bakskist. Misschien kan er gezeild worden.
De verwachtingen zijn dat dit maar minimaal zou zijn. Noord-Oost 2-3. Toen we nog binnen het havenhoofd voeren werd het er druk. Er kwam een veerboot met toeristen aan en het oude lichtschip Elbe. Daartussen nog de snelle catamaran. Hoe is het allemaal mogelijk. Opletten geblazen. Er is een smalle corridor vanuit de haven naar zee. Dit is omdat grote delen rondom Helgoland natuurgebied zijn en je daar niet mag varen. Die corridor wordt ook in de gaten gehouden. Er volgt een flinke boete als je er in vaart.

Het is erg heet en zo gauw al het verkeer om ons heen minder wordt pakken we de dekwasslang en nemen een douche koud water. Stoppen en zwemmen is toch een dingetje waar we bij anderen al veel hebben zien misgaan.
Prachtig eiland. Een soort Schiermonnikoog. Zonder hoogbouw
Wel een beetje kneuterig. Toch erg gemoedelijk


Naar Spiekeroog en of Wangeroog uberhaubt alle Noord Duitse waddeneilanden moet je een zee ingewikkeld vaarwater over. Ten zuiden van Helgoland is een soort van rotonde waar alle vrachtschepen invoegen, ten anker gaan op de rede en uit en in varen naar respectievelijk de Jade en Weser en de Elbe. Kortom een van de lastigste stukje vaarwater. Er zijn ook enkele gebieden waar je niet mag komen. Dat zijn de “middenbermen”van de vaarroutes. Deze routes mag je in principe wel kruisen maar dan loodrecht op de route met een maximale hoek van 7 graden.
Alle reden om op dit bijna drukste nautisch plekje in de wereld goed op te letten. Je kunt ook gauw fouten maken en de Duitste autoriteiten zoeken die ook en beboeten je direct. Er liggen veel patrouille schepen rondom en in dit gebied. Het is dus een beetje stressen en op je oude vakgebied terugvallen.
Om de bewijslast voor de autoriteiten zo klein mogelijk te maken doe je de AIS uit en reageer je op geen enkele oproep van de verkeersleiding. Zo gauw je reageert hebben ze je ATIS nummer en weten ze waar je zit.
Eigenlijk is dit wat je juist niet wil. Je wil graag zichtbaar zijn voor de beroepsscheepvaart en reageren op oproepen om meer duidelijkheid te creëren. We horen het ook van mede bootjes mensen dat ze dit doen.


De Spiekeroog 2


Hier ligt de Skua op,t hoekje


We doen de AIS dus uit maar het voelt niet goed. Als gauw krijgen we al een situatie waarin we graag zichtbaar willen zijn. Een mega groot containerschip van 400 meter lang en 58 breed vaar vanuit het westen langzaam de route uit naar het noorden. Vreemd. Op zijn AIS kunnen we de koers, snelheid en bestemming aflezen. Ook hebben we de verlengingslijn vergroot naar een half uur. We zien dan dat we op een termijn van een half uur een aanvaring zouden krijgen want de lijnen gaan elkaar op de uiteinden kruisen.
Maar het schip stopt af zien we en draait heel langzaam naar het Noorden. Het lijkt naar de rede te gaan. Uiteindelijk varen we 1 km van elkaar langs. Oefff.



Daarna gaat het een tijd goed. We passeren een aantal routes maar al het verkeer gaat voor of achter ons langs. Fijn zo,n AIS. Maar wij zenden geen AIS signaal uit maar kunnen wel ontvangen.
Pas over de laatste route wordt het vervelend. Er komen 2 mega containerschepen de Weser af vanuit Bremerhaven en wij zitten midden in de West-Oost route. We zien op zijn AIS dat hun bestemming Hamburg resp Rotterdam is. Van de eerste krijgen we dus last. Als hij vanuit de Weser de Elbe in draait krijgen we gedoe. We kunnen door zijn bijna 180 gr koerswijziging nog niet zien of er ook een aanvaring dreigt.
We maken een inschatting dat hij met zijn 20 knoop niet zo,n draai kan maken dat wij gevaar lopen en idd zijn draai is aanmerkelijk en gaat ruim achter ons langs. Oefff
De 2e gaat richting Rotterdam en gaat de Noordelijke route in.
We zitten al gauw op het hoekje van de rede en wijzigen nu koers naar Spiekeroog. Nu moeten we de route van de Jade en Weser nog kruisen. Gelukkig geen verkeer waar we een aanvaring mee zouden krijgen. Eenmaal uit de route “Freie Fart” naar Spiekeroog.
We tuffen op ecospeed verder en Spiekeroog komt in het zicht. Het waypoint is de aanloopton van Spiekeroog. Eenmaal daar ligt er nergens een ton of is een vaarroute te zien. Wel zien we een Duits X.jacht met minimaal 2 meter het zelfde zoeken.
De Skua komt uit het Oosten dus en we zijn hem niet tegen gekomen dus hij moet verder west liggen. En idd 3 mijl (bijna 6 km) verder naar het westen ontwaren we tegen het felle zonlicht een uiterton. De X is ons voor en leidt ond de weg naar binnen. We zien nu ook de routetonen naar binnen. We fixen de plek van de uiterton in de plotter en een paar posities van de X.
Met ruim 4 meter water is de invaart prima. We vliegen nu met de stroom mee naar binnen naar de haven van Spiekeroog. Zien ook een aantal schepen in de lagune liggen aan de West kant van Spiekeroog. Heel bijzonder want dat is een soort tong vanuit het zuiden tussen het strand. Het lijkt vanuit zee dus net of alle kajuitjachten op het strand liggen.
Het lijkt ons een prachtplek maar nu ff niet.

We varen de haven binnen. De veerboot is net weg dus “freie fahrt” . Er was genoeg plek vrij in de haven dus voor het kiezen. De jachthaven wordt gedeeld met de 3 veerboten dus echt rustig is het niet altijd.


Eenmaal betaald te hebben bij de havenmeester (17 euries voor het liggen en 5,25 Kuhrtax) Puffen we uit van deze toch best hectische tocht. We spreken ook de schipper van de X en idd was hij ook niet op de hoogte van het verplaatsen van de uiterton. Het blijkt 1 week geleden te zijn gebeurd. Het is vast ergens te vinden ( NtM of Soltwater) te zijn geweest maar het was ons niet bekend. De volgende dag ervaart een andere Nederlander hetzelfde.
De volgende dag is een dorp en stranddag. Spiekeroog is een soort Schier +. Veel kleine oude huisjes en straatjes. Geen rechte straten. Geen autoverkeer. En Inselrust. Dwz je wordt niet geacht te fietsen tussen 12 en 14. Ook zijn er een aantal straten in het centrum, fiets vrij. Verboden te fietsen. Het is een fijn eiland om te zijn. Het dorp wordt omzoomd door duinen en eigenlijk is dat het ook. De duinen naar het Oosten zoals alle eilanden hebben zijn op veel plekke niet aanwezig en daar heeft de zee naar mijn mening in de winter vrij spel.





Een erg mooi eiland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten