maandag 17 juli 2017

Grandholmfjarden - Pataholmen - Kalmar

Na een ontzettend mooie nacht in de natuur met als enige minpunt een langs scheurende waterscooter met 2 hersenloze figuren erop, op tijd anker op (08.00) omdat er misschien nog wind zou staan. Heel langzaam het Vig uit richting zee. Idd er stond nog nw- wind maar nadat we alles in stelling hadden gebracht, incl code 0 was de wind alweer op. 
Alles maar weggehaald en strak gezet in de schoten en op de motor verder. Dat de wind op is komt vaak omdat hij dan gaat draaien. En dat gebeurde dus nu ook. Hij werd zuid-west en later zuid. 
Het enige wat je kunt doen als je dan naar het zuiden wilt en niet wilt motoren dan ga je kruisen.

Voor de niet watersportende lezers.

Je hebt een aantal termen bij het zeilen.
Tegenwind; spreek voor zich.
Aan de wind;. Dat is schuin van voren tegen de wind in. Dat kan soms al met een hoek van 35 graden tov de wind. Het nadeel daarvan is dat je vaak heel schuin gaat en dat je veel water over het schip krijgt omdat de golven ook schuin van voren in komen. Afstanden worden zeker 1,5 maal zo lang.
Om van a naar b te komen moet je dan dus kruisen. Steeds door wind naar de andere boeg. (door de wind heet dat)
Halve wind; dan staat de wind haaks op de boot.
Ruime wind; hierbij komt de wind schuin van achteren. 
Voor de wind; spreekt voor zich. Hierbij komt de wind van achteren. Je zal bij deze koers nooit harder gaan dan de wind waait.

Met halve en ruime wind bereik je de grootste snelheden. Bij aan de wind tot en met halve wind maak je gebuik van de vorm en snit van de zeilen. Het is wat lastig uit te leggen maar er ontstaat dan een versnelde luchtstroom die een "lift"veroorzaakt in combinatie met de snit van de zeilen. Je krijgt een beetje het zelfde als een vleugel van een vliegtuig. 
Nu is de kiel onder de boot die er voor zorgt dat dit wordt omgezet in een voorwaartse richting. Natuurlijk vergeet ik hier dingen beter uit te leggen.

Wij moesten dus uiteindelijk de hele afstand kruisen terwijl de voorspelling was dat dat niet hoefde. Hierdoor werd 25 mijl opeens meer dan 40 en op een gegeven moment moet je toch besluiten om de motor aan te zetten om nog met licht op de bestemming te komen. We moesten namelijk een onverlichte scherenroute door voor de eindbestemming.   

Uiteindelijk viel om 19.00 het anker. Maar de grootste afstand gezeild met minimale wind.

De volgende dag zat weer eens de hele biotoop van de ankerplaats aan de ketting en het anker. Het was dus steeds heel veel waterplanten verwijderen. Dit komt omdat we 's, nachts de hele kompasroos rond zijn gedraaid en dan de ketting over de grond sleept.
Eenmaal buiten in de Kalmar sund de zeilen omhoog gehesen maar al gauw was de wind weer weg en moesten we op de motor verder op weg naar Kalmar.
In het Kalmarsund liepen ook goede bekenden uit Delfzijl ons achterop. Zij kwamen nu uit Borgholm en ook op weg naar Kalmar.

Kalmar in dit geval weer een haven om de "schuilen"voor een dag of 2 harde wind. Eigenlijk komt iedereen die hier aan de oost kant van Zweden vaart langs Kalmar. Het is een komen en gaan van allerlei nationaliteiten. Het is best wel een leuke haven en de voorzieningen zijn ook wel goed. 
Ook is het een goed punt om de provianderen en zo. 
Maar dit houdt ook in dat het er altijd wel druk is. Wij hadden nu echt eens geluk. Eindelijk eens op het mooiste plaatsje van de haven. In een Y-Bom. Dit zijn een soort vingersteigers haaks op de grote kade. Je past hier precies tussen en er kan bij het afmeren eigenlijk niets meer fout gaan.

En de wind is gekomen. Af en toe keiharde wind in vlagen. Als het niet hoeft kun je dan maar beter niet gaan varen. Morgen proberen we het wel weer. De stad is gezellig, er is een winkel op de kade er is ijs en er zijn puike restaurants. Het is een studentenstad dus altijd een fijne sfeer.
Kortom genieten..


Granholmfjarden. In het bos.

Onderweg naar zee

Wat een sfeerplaatje

Goed de vaargeul volgen anders is het boem.

Help er ligt een steen in de weg. In dit geval een flinke. Dit is Bla Jungfrun. Deze klomp stenen blijft je meestal wel een paar dagen in je gezichtsveld. 

Kalmarsund brug

Kalmar

We liggen helemaal achterin de haven.

Deze schepen liggen aan de boeien.

Een oude Hollandse coaster? 

Veel oude bebouwing zijn oude vissershuisjes. Nu mooi gerestaureerd.

Domkyrken

Pracht en praal in de Dom

Er is licht aan het eind van de tunnel..  Mooie doorgang in de vestingsmuur..

Larmtorget

Dit is wel een dingetje voor de Zweden. Sterke drank is alleen maar te koop in een staatswinkel. Dus een slijterij kent men in Zweden niet. Vanuit staatswege wordt dus de alcohol consumptie gereguleerd. Systembolaget.  Wat wij ons afvragen of dit systeem nu minder alcoholconsumptie oplevert. Volgens mij niet want de Zweden lusten er wel "pap"van ondanks de torenhoge prijzen van de drank. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten