De wind was stevig in het haventje van
Kasaberga. Of dat nu kwam door de kliffen of toch gewoon harde wind
van zee. Een dagje blijven was geen optie. Te knobbelig in de haven.
De trossen schavielen op de wal. Om een uur of 11 voor en achter. De
zeilen etc in de haven al gereed gemaakt om te hijsen zodat op de
hoge zee buiten de haven er zo min mogelijk op het voorden moet
worden gewerkt.
Eenmaal buiten staat er idd een flinke
zee maar nou ook weer niet zo erg. Voor de wind wordt de koers. Nu
maar uitkijken voor een klapgijp. In ieder geval de Bulletalie vast.
Dit voorkomt dat de giek plotseling dooe wind of deining, naar de
ander kant klapt.
Er ging een armada van jachtjes naar
Simrishamn. Wij hadden gezien dat Bornholm vandaag beter was te
bezeilen en overmorgen een mooie wind en zeilkoers was naar
Karlskrona of Utklippan.
Vandaag was het 30 mijl varen. Een
bejaarden afstand. Wel moesten we door de scheepvaart route/
verkeersscheidingsstelsel. Die is inmiddels best druk. En het gaat
er hard. Gelukkig hebben we AIS en zij ook. Het voordeel daarvan is
dat zij zien wat wij doen en hoe wij heten. Dat geldt ook andersom.
Mocht er een gevaarlijke situatie dreigen dan kun je elkaar oproepen.
In principe heeft een zeilboot voorrang. Maar in een
verkeersscheidingsstelsel ( snelweg voor beroepsscheepvaart) heeft
beroeps voorrang en moet je je aanpassen aan de al of niet soepelheid
van de bemanning van dat schip. Een coaster zal sneller kunnen koers
wijzigen dan een grote olietanker of mega cruiseschip. Daar moet je
allemaal rekening mee houden. We fietsten er deze keer prima door.
Om 14.30 passeerden we de noordpunt van
Bornholm Hammerodde. We wilden naar Alinge dat is een heel leuk
haventje aan de noordoostkant van Bornholm en konden we met de Beluga
nooit in. Deze keer konden we er ook niet in omdat de haven gesloten
was ivm een belangrijk politiek jaarlijks festival. Dus wij moesten
doorvaren naar Tejn. Een wat saaiere oude vissershaven. Hier heeft
ons vorig schip op de wal gestaan met roerschade (20 jaar geleden).
De bok waar je op staat wordt op lucht verplaatst. Soort Hovercraft
idee. We werden toen voor de Brugssen gezet. Dezelfde super markt is
er nu nog steeds.
We hebben een extra was en poetsdag
genomen omdat er de volgende dag te weinig wind stond voor 63 mijl
varen. 117 km op de motor is geen pretje. En de wind die er staat is
dan ook nog zo dat er scherp gevaren moe worden. Denemarken is duur
geworden bijna €31,- per nacht haven geld. Je doet ook maar zo voor
€100,- boodschappen en dan heb je geen volle boodschappentas.
Alle havens op Bornholm hebben
hetzelfde havengeld. Dan was Kasaberga met €16,- beter en ook nog
een prachtig haventje.
|
Dit doen Polen als ze per ongeluk hun vlot hebben opgeblazen. Ze gingen zo de haven uit weer richting huis. Ben benieuwd of het vlot is aangekomen. |
|
Dit is de luchtbok voor de boten waar de Beluga ooit opgestaan heeft 20 jaar geleden. |
|
Zoek de Skua in Tejn |
|
Mijn nwe Harley |
|
Beetje een saaie haven |
|
Hier worden schieroefeningen gehouden bij Simrishamn. Hier mag je dan niet varen |
|
Hammerodde met Hammerhav |
|
Hier zie je Alinge liggen (Bornholm) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten