dinsdag 19 juni 2018

Gronhogen- Kalmar- Pataholmen




De Zweedse meteorologische dienst had de windrichting weer een anders geïnterpreteerd dan de schipper. In de haven lag ik netjes voor zuidenwind zodat ik goed weg kon varen.
Het werd oost. Dus lagerwal. En een stevige wind ook nog eens.
Volgens de studieboeken proberen van wal te komen. Dwz op een korte achtertros flink gas. Zo hoor je van de kade te kunnen varen. Nee dus. Niet bij de Skua. Toen maar gewoon flink achteruit geslagen en madame ging netjes met de kont in de wind.  Opgelost
Onder vol zeil met ruime wind door de Kalmarsund naar het noorden. Wederom weer een fantastische zeildag met voor ons doen flinke snelheden. Eigenlijk nog nooit zo snel in Kalmar kunnen komen.
Wederom een enorme Duitse en Nederlandse armada achter ons Kalmar in. Ze zijn met de zuidkade aan het renoveren waardoor 1/3 van de haven onbruikbaar is. 
Het was er al flink druk. Ik zag nog een lege plek aan de kade in een Bom ( soort T steigers aan beide kant van de boot die dienen als vastmaak punten) Te laat realiserend dat dat redelijk dichtbij de werkzaamheden was gesitueerd. Ze beginnen al vroeg om 06.30. Maar wie weet zijn de werkzaamheden verder op de kade en hebben we geluk. Niet dus.

Op naar het gasflesstation op mijn vouwfiets richting de snelweg. Met een lokale Zweed op gefietst die vroeg of ik een fiets had met gasaandrijving. Tijdens de fietstocht gesproken over van alles wat de Zweden bezig houdt.
Toen ik terug was nog even naar de lokale super voor wat verse waar. De mede opvarenden gingen naar de sauna en ik ben de haven nog even rond gelopen voor een Hollands praatje. Er zijn altijd Nederlanders of Duitsers die een praatje willen maken over het te verwachten weer of het vaargebied of boot. Dit is een eigenschap die ik uit mijn vaders genen heb meegekregen.

De weerberichten konden ons vertellen dat er een hoop wind stond aan te komen en ons geen rust werd gegund. Of 5 dagen Kalmar bij het lawaai van de kade reparaties of schuilen in de natuur.
We kozen voor het laatste. 18 mijl noord van Kalmar beginnen de eerste scheren. Hier in Pataholmen kun je goed ankeren tussen de eilandjes. Anders is er een oude houten, houtverladings pier waar je als het echt extreem gaat worden wel aan kan leggen.

Als zo dus geschiedt. Na een bezoek aan de beroemde watersportwinkel van Kalmar. Overigens wordt deze steeds minder. Het is meer een winkel geworden van hengelsport attributen. Of zoals een Engels echtpaar met een Rival 36 die ik al sinds Spodsbjerg elke keer tegen kom en die hier nu ook is. We compleetly wasting our time here love.. tegen zijn vrouw door de winkel schalde. Mijn Engels is in al deze ontmoetingen weer met sprongen vooruit gegaan. 
Met ons gooide de halve haven los. Allemaal up north. 
Na weer een heerlijke halve dag hard zeilen viel om een uur of 3 het anker. Op het eerste echte rustpunt van de scheren in Pataholmen. De hele bemanning het water in. Een heerlijke temperatuur. Heel anders dan vorig jaar toen de de zwemtijd hoogstens 5 minuten bedroeg.
En nu maar wachten tot de wind komt.



Liggeld betaald!

Zo hard gingen we door de Sund

Zelfs een max van 9.3 kn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten