Tejn Bornholm- Karskrona of Utklippan
Het weerbericht voor de volgende dag
werd elke 6 uur gewijzigd in net even iets meer wind. We zouden als
we op Bornholm gingen vertrekken eerst nog aan de wind 4 bft hebben
en die zou per uur krimpen naar zuidwest 5-6 met uitschieters tot 7
bft. Die 7 bft zouden we net voor blijven volgens www.smhi.se/kust
und hav .Ruime wind 5-6 is op zich geen gevaarlijke of nare koers
met deze windkracht. De Skua gaat wat gieren en je moet als de golven
hoger worden uitkijken dat je na een surf niet uit het roer loopt. De
Skua is een waterverplaatsend schip dus planeren zal niet gauw
gebeuren. De Skua zal eigenlijk nooit harder gaan lopen/varen dan
zijn rompsnelheid. Daar is een wiskundige formule voor die het mede
bemanningslid uit zijn hoofd kan oplepelen.
Bij ons is dat bijna 8 knoop door het
water. Mocht je meer energie er willen instoppen zal dat tot niets
lijden anders dan extra krachten op het materiaal. Je kunt dus beter
als je tegen deze grens aan loopt iets gaan reefen. (zeil minderen)
Hele lichte schepen gaan dan in plané.
Dan gaan ze over het water glijden ipv er door. De schepen van de
Volvo Open race doen dat ook. Ze kunnen dan record snelheden halen.
Wij dus niet.haha. Maar 8 knoop is voor
dit bootje ook genoeg.
Het liep anders. Zoals zo vaal houdt de
natuur zich niet altijd aan computermodellen. Nu ook niet. De harde
wind kwam veel later. Pas 3 uur voor Karlskrona kwam de 5-6 bft. en
liepen we eindelijk de 8 knoop om de gemiddelde snelheid nog wat
fleur te geven.
Daarvoor was het afzien. Soms 6 meestal
5 knoop. Op 50% van de route viel de wind bijna weg en hebben we de
motor maar even bijgezet om maar niet om 23.00 uur pas aan te komen.
Vaak is het als je de motor aan doet er
opeens toch veranderen voordoen. Bij het wegvallen van de wind is er
er soms energie nodig om te draaien of zoiets. Nu ook. De wind ging
echt naar voor de wind en iets aantrekken. Snel de Genua in de boom
en yess daar gingen we. Eerst 6 knoop. Langzaam naar de 7 en de 8
kwam in beeld. Natuurlijk ging de wind nu aantrekken tot 5-6 en
haalden we voor de veiligheid na een uur de boom weer weg. Nu was er
genoeg wind om op alleen het grootzeil nog steeds 7 knoop te lopen.
Inmiddels was de keuze daar voor
Utklippan of Karskrona. De golfhoogte was inmiddels wel 1,5 tot 2
meter dus was de aanloop van Karlskrona beter. Je kunt daar met vol
zeil de vaarroute in zeilen en dan in de rustige scheren de zeilen
veilig strijken.
Op Utklippan, een piepklein
vissershaventje op de uiterste zuidoostpunt van Zweden uitgeblazen in
een rots, is er niet zo, beschutting dus was dat een beetje
risicovoller. In beide plaatsen was de bemanning al een paar keer
geweest, dus geen nieuwe ontdekkingen.
Het werd Karlskrona. Waar natuurlijk de
beroemde veerboot ontmoeting deze keer precies tussen de nauwe
duikbootdam plaats vond.
Karlskrona is een Zweedse marine haven
waar jaren geleden een Russische duikboot wilde binnenvaren en is
vastgelopen. Ze hebben nu op heel veel invaarten rondom Karlskrona
dammen geplaatst.
Om 19.00 lagen we vast in de luxe
jachthaven met sauna, wasmachines douches etc.
Ook is er Lidl vlakbij. Altijd fijn.
Niet zo duur als de Zweedse supers en prima producten.
Ook hier weer een overblijfdag. De stad
bekeken. De plunje gewassen en de stad nu eens goed bekeken en de
sauna in. Na zo,n lange dag zeilen met “samen geknepen billen”voor
harde wind die niet komt vraagt toch extra energie haha.
Morgen pas weer verder. Sanhamn of
Kristianopel
Er staat nog steeds een hele lange rij voor de beroemdste ijswinkel van Zweden. Wachttijd 1 uur. |
Hij is niet mijn broer |
Prachtig huisje |
Geen gezichtsbedrog. Taps toelopende storing |
Marcus, Matheus, Lucas en Johannes staan hier op de schildering |
Volledig houten kerk |
prachtige houten constructie |
Orgel. En wat een kroonluchters |
Zweeds plaatje |
Feest op de laatste schooldag. Studenten gaan op vrachtwagens door de straten. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten