vrijdag 15 juni 2018

Tejn - Karlskrona


Tejn Bornholm- Karskrona of Utklippan

Het weerbericht voor de volgende dag werd elke 6 uur gewijzigd in net even iets meer wind. We zouden als we op Bornholm gingen vertrekken eerst nog aan de wind 4 bft hebben en die zou per uur krimpen naar zuidwest 5-6 met uitschieters tot 7 bft. Die 7 bft zouden we net voor blijven volgens www.smhi.se/kust und hav .Ruime wind 5-6 is op zich geen gevaarlijke of nare koers met deze windkracht. De Skua gaat wat gieren en je moet als de golven hoger worden uitkijken dat je na een surf niet uit het roer loopt. De Skua is een waterverplaatsend schip dus planeren zal niet gauw gebeuren. De Skua zal eigenlijk nooit harder gaan lopen/varen dan zijn rompsnelheid. Daar is een wiskundige formule voor die het mede bemanningslid uit zijn hoofd kan oplepelen.
Bij ons is dat bijna 8 knoop door het water. Mocht je meer energie er willen instoppen zal dat tot niets lijden anders dan extra krachten op het materiaal. Je kunt dus beter als je tegen deze grens aan loopt iets gaan reefen. (zeil minderen)
Hele lichte schepen gaan dan in plané. Dan gaan ze over het water glijden ipv er door. De schepen van de Volvo Open race doen dat ook. Ze kunnen dan record snelheden halen.

Wij dus niet.haha. Maar 8 knoop is voor dit bootje ook genoeg.

Het liep anders. Zoals zo vaal houdt de natuur zich niet altijd aan computermodellen. Nu ook niet. De harde wind kwam veel later. Pas 3 uur voor Karlskrona kwam de 5-6 bft. en liepen we eindelijk de 8 knoop om de gemiddelde snelheid nog wat fleur te geven.
Daarvoor was het afzien. Soms 6 meestal 5 knoop. Op 50% van de route viel de wind bijna weg en hebben we de motor maar even bijgezet om maar niet om 23.00 uur pas aan te komen.

Vaak is het als je de motor aan doet er opeens toch veranderen voordoen. Bij het wegvallen van de wind is er er soms energie nodig om te draaien of zoiets. Nu ook. De wind ging echt naar voor de wind en iets aantrekken. Snel de Genua in de boom en yess daar gingen we. Eerst 6 knoop. Langzaam naar de 7 en de 8 kwam in beeld. Natuurlijk ging de wind nu aantrekken tot 5-6 en haalden we voor de veiligheid na een uur de boom weer weg. Nu was er genoeg wind om op alleen het grootzeil nog steeds 7 knoop te lopen.
Inmiddels was de keuze daar voor Utklippan of Karskrona. De golfhoogte was inmiddels wel 1,5 tot 2 meter dus was de aanloop van Karlskrona beter. Je kunt daar met vol zeil de vaarroute in zeilen en dan in de rustige scheren de zeilen veilig strijken.
Op Utklippan, een piepklein vissershaventje op de uiterste zuidoostpunt van Zweden uitgeblazen in een rots, is er niet zo, beschutting dus was dat een beetje risicovoller. In beide plaatsen was de bemanning al een paar keer geweest, dus geen nieuwe ontdekkingen.
Het werd Karlskrona. Waar natuurlijk de beroemde veerboot ontmoeting deze keer precies tussen de nauwe duikbootdam plaats vond.
Karlskrona is een Zweedse marine haven waar jaren geleden een Russische duikboot wilde binnenvaren en is vastgelopen. Ze hebben nu op heel veel invaarten rondom Karlskrona dammen geplaatst.
Om 19.00 lagen we vast in de luxe jachthaven met sauna, wasmachines douches etc.
Ook is er Lidl vlakbij. Altijd fijn. Niet zo duur als de Zweedse supers en prima producten.

Ook hier weer een overblijfdag. De stad bekeken. De plunje gewassen en de stad nu eens goed bekeken en de sauna in. Na zo,n lange dag zeilen met “samen geknepen billen”voor harde wind die niet komt vraagt toch extra energie haha.

Morgen pas weer verder. Sanhamn of Kristianopel  





Er staat nog steeds een hele lange rij voor de beroemdste ijswinkel van Zweden.
Wachttijd 1 uur.

Hij is niet mijn broer


Prachtig huisje

Geen gezichtsbedrog. Taps toelopende storing


Marcus, Matheus, Lucas en Johannes staan hier op de schildering

Volledig houten kerk

prachtige houten constructie

Orgel. En wat een kroonluchters

Zweeds plaatje

Feest op de laatste schooldag. Studenten gaan op vrachtwagens door de straten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten